tips

282 19 5
                                    


#1
- Bila writing , please jangan gunakan dalam bentuk skrip .

Cth :

Tatak : Aku nampak kau makan kat tandas semalam . Saja kan taknak share dengan aku ? (Muka sedih)

Pak Atan : Sebab aku tau kalau aku makan kat toilet , semua orang akan rasa geli . (emoji mata keatas , gigi ke bawah)

Antara sebab cara ni tak boleh digunakan adalah nanti ramai orang akan confuse plot cerita sebenar . Yelah , memang orang akan faham but tak kesemuanya . Lagipun , ni lebih sesuai untuk skrip bukannya story . So saya tak sarankan cara ni . Lebih baik korang gunakan dalam bentuk dialog sebenar .

Cth :

" Hai . Gigi kau kuning " kata Didi kepada Nana .

" Hai . Gigi kau rentung " Balas Nana pula .

#2
- Jangan gunakan short form . Tak . Sebenarnya korang boleh je guna short form cuma jangan over .

Cth :

Pda suatu pgi yg indah lgikn aman , klihatan Didi dan rkn2 nya ke taman utk bermain bersma . Jika dilihat , Nana kini sudah bijak krn x lgi mggunakan baju berwarna pink yg sering dipakainya & lebih memilih pakaian yg berwrna wrni .

Seriously , korang selesa ke baca macam ni ? Cuba imagine ayat - ayat macam ni wujud dalam novel . Confirm korang akan stop baca novel tu . Lagipun , nampak serabut :''

#3
- Guna kegunaannya dengan betul . Kalau ayat tersebut dalam bentuk dialog realiti , i mean seseorang tu sedang bercakap , lebih baik gunakan " Hai . Apa khabar " . Macam ni . Kalau seseorang itu sedang bercakap di dalam hati , lebih baik anda gunakan sama ada "Benci betul lah" atau 'Benci betul lah' .

Manakala kalau bunyi benda tak hidup , lebih baik korang buat dalam bentuk PANG , KRAK , BAMM . It means , sengetkan . Please jangan buat "BAMM" "PANG" "CKEK" . Benda tak hidup bukannya boleh bercakap ok :'' .

[" "] lebih sesuai untuk orang yang bercakap je :''

#4

- Jangan gunakan emoji yang berlebihan . Kenapa ? Sebab wattpad ni sepupu saudara mara novel online . Bila dah disebut novel , lebih baik jangan letak banyak sangat emoji . Pernah ke korang jumpa novel yang ada emoji ? Memang lah ada , tapi jika ia dalam bentuk mesej macam tu jelah . Ke kitorang je yang tak pernah nampak?

So, kitorang pun bersepakat nak letak sedikit tips yang agak membantu (kan?) untuk korang. Kalau lah tak paham sangat jadah apa kitorang merapu tadi, dengan segala hormatnya dipersilakan untuk tanya apa apa yang korang nak.

Insyaallah kitorang boleh membantu ; )

☇ flashback : a story ideas ✈ malayWhere stories live. Discover now