We spreken van insomnia, langdurige slapeloosheid, als het niet kunnen in- of doorslapen en/of te vroeg wakker worden een maand of langer speelt, minimaal drie keer per week voorkomt en klachten geeft overdag.
Patiënten die lijden aan langdurige slapeloosheid – zonder dat daarvoor een specifieke lichamelijke of psychische oorzaak is aan te wijzen – kunnen in een vicieuze cirkel terecht komen. Cognitieve gedragstherapie kan dan aangewezen zijn om precies de factoren die bijdragen aan de insomnia in kaart te brengen en aan te pakken. De kern de slaaptherapie is de slapeloosheid te doorbreken en ander gedrag en een andere denkwijze aan te leren.
Bron: (http://www.kempenhaeghe.nl/insomnie/440/5/451/0/0/Insomnie---slapeloosheid/?gclid=Cj0KEQjwvIO_BRDt27qG3YX0w4wBEiQAsGu3edon3c9BwWpTEsCr944R3VBjVnoCGlt8MfwW03pzyh8aAnJZ8P8HAQ)
Sinds meerdere jaren heb ik al last van insomnia. Iedere keer als ik denk dat het weer iets beter gaat, zijn er gebeurtenissen in mijn leven die ertoe bijdragen dat de insomnia weer de kans krijgt om de kop op te steken. Het niet kunnen verwerken van de dagelijkse gebeurtenissen zorgt ervoor dat ik soms maar 3 a 4 uur per nacht slaap. Het denkproces neemt de hersenen over waardoor de donkere nacht gevuld wordt met vreemde gedachten-kronkels. Al waar een normaal persoon ook wel eens last heeft van gedachten tijdens de nacht, blijft dit in mijn hoofd rondspoken. "Wat als je dit gezegd had?" en "waarom heb je daar niet aan gedacht?" en "waarom heb je die stomme opmerking nu gegeven?"
Het aanleren van een andere denkwijze is al uitgeprobeerd en probeer ik vaker toe te passen, echter vaak zal het niet baten, daar de gedachten, vaker negatief dan positief toch blijven komen. Soms werkgerelateerd, soms ook van in de privé sfeer.
"Kom ik er dan nooit meer vanaf?"
De tijd zal het leren!
JE LEEST
Insomnia 2
Mystery / ThrillerNa het eerste deel gepubliceerd te hebben, werd het na een jaartje uitproberen in andere genres toch weer tijd voor een nieuw deel. Mede door vraag van voormalige lezers ben ik weer aan het toetsenbord gekropen om de ervaringen van het afgelopen ja...