1.4 Sukhy

131 10 8
                                    

Sebaik menuruni tren, aku bergegas mencari tempat pertemuan. "Rendezvous", bak kata orang Perancis. Aku menjumpai papan iklan yang dimaksudkan. Sangkaan aku, Agent Provocateur itu judul filem Hollywood baharu yang bakal ditayang di panggung. Rupa-rupanya, jenama pakaian dalam wanita. Menggoda sungguh. Anehnya, hanya ada seorang lelaki Sikh sedang duduk di bangku hadapan papan iklan tersebut. Dia lantas bangun setelah menyedari aku yang sedang melangkah menghampiri.

"Welcome to Paris, Shah... It's nice to finally be able to match a face to the name."

"like-wise!" Aku membalas. Kami berjabat tangan.

Baru aku tahu, Sukhy atau Dr. Sukhdeep Dhillon sebenarnya orang Benggali. Selama ini (hampir setahun lamanya) kami hanya berinteraksi secara telephone conference. Berdasarkan loghat Britishnya yang pekat, aku fikir dia mat saleh. Silap sangkaan aku rupa-rupanya. Sukhy berasal dari Birmingham, UK (lahir dan membesar di sana). Pengajian PhDnya di Cambridge 15 tahun lalu, di bawah seliaan Prof Giles Davies (salah seorang penyelia PhD aku sekarang). Kini, Sukhy sudah menjadi 'otai' bidang radiasi Terahertz berpengkalan di bumi Perancis.

Kesemua info ini aku pelajari daripadanya sepanjang perjalanan kaki kami ke kampus. Berbalik pada isu aku dengan kastam tadi, Sukhy kata itu perkara biasa. Sebagai lelaki yang berjambang dan sentiasa berserban, dia lebih kerap menghadapi kesukaran setiap kali berurusan di lapangan terbang meskipun memiliki pasport British.

Apa boleh buat? Begitulah resam dunia sekarang.


Le OulalaWhere stories live. Discover now