Duyguları için sözleri olmayanlardır. Kimi insanlar kendi duygularını iyi tanıyamayabiliyor, biraz robotik olabiliyorlar. Öfkelendiklerini, kızdıklarını, sevindiklerini pek de belli etmeden daha kuru yaşıyorlar.Yani aleksitimi için bir nevi " duygusal renk körlüğü " diyebiliriz.Bu kişiler aynı şekilde başkalarının duygularını anlamakta ve empati kurmakta da zorluk yaşadıklarından,duygusal yanıt vermekte yetersiz kalırlar.Haliyle de, sosyal bağlılıkta ve kişiler arası ilişkilerde problem yaşarlar.
TANISI NASIL KONULUYOR?
•Ne hissettiğimi çoğu kez tam olarak bilemiyorum.
•Duygularım için uygun kelimeleri bulmak benim için zordur.
•İçimde ne olup bittiğini bilmiyorum.
•İçimdeki duyguları yakın arkadaşlarıma bile açıklamak zor gelir.
•İnsanlara duygularından çok günlük uğraşları hakkında konuşmayı severim.
Psikolojide uluslar arası kabul görmüş Toronto Aleksitimi Ölçeğine göre,aleksitimik kişiler duygu durumlarını en yüksek oranda bu cümlelerle ifade ediyorlar.
BELİRTİLERİ:
Duygularını ifade etmekte zorluk yaşayan insanlar, çok sıklıkla bu duygusal çatışmalarını bedene yansıtıyorlar. Yaygın vücut ağrıları, mide belirtileri, huzursuz bağırsak sendromu.
TEDAVİ:
Tedavisi, psikoterapi yani duygular dünyasına yolculuk. İnsanın duygularıyla yüzleşmesini, duygularını fark etmesini sağlamak ve duyguların korkulacak şeyler olmadığını anlatmak gerekiyor.
Günlük hayatta aleksitimikler çok kuru, duygularını ifade edemeyen, yüzeysel kişiler olarak algılanabiliyorlar..