BAB 10

84 8 0
                                    

Tanpa aku sedar kereta yang ayahku bawa telah berhenti. Aku dikejutkan oleh kakakku dari dibawa mimpi indah. Penglihatanku kian jelas. Sebuah bangunan yang bernama Hospital Sultanah Aminah berada di hadapanku.

Aku menyarungkan kasut yang aku tanggal sebelum aku tidur lalu membuka pintu dan keluar dari kereta itu.Aku mengekori kakakku yang sedang mengikuti mama dan ayah menuju ke pintu gerbang hospital itu.

Terlihat seperti mama sedang mendail nombor lalu meletakkan telefon pintar berdekatan telinganya yang dilitupi selendang berwarna merah menyala.

"Assalammualaikum kak wardah.. "

"Hahh.. Adik.. Adik dah smpai hospital ker..? "

"Dah sampai ni.. Nak tanya mak kat wad blok yang mana ehh..? "

"Ohh.. Blok cempaka dik.. "

Ok.. Tq kak wardah nnti adik smpai yer.. "

Mama mematikan panggilan itu lalu meletakkan telefon pintarnya ke dalam beg tangan yang berjenama coach.

Sepanjang perjalanan aku ke wad cempaka tiada kata2 yang keluar dari mulut aku dan juga keluargaku. Seringkali aku dan kakak saling berpandangan.

Muka mama masih tidak berubah .Senyuman langsung tidak terukir di bibir munggilnya itu. Mama yang berada di hadapan langsung tidak mengerling ke arah kakak apatah lagi aku.

Setelah 5 minit berlalu..mamaku masih tercari-cari dimana blok cempaka...

"Tulah blok cempaka.. Jom pergi sana.. "

Suara kakak bergema di situ.kakak menundingkan jarinya ke arh papan yang ditulis blok cempaka. Aku hanya memandang sekilas muka kakak yang menunjukkan reaksi gembira..

Mama dan yang lain terus bergerak menghampiri blok cempaka..

Perlahan lahan pintu wad vip ditolak. Kelihatan seorang wanita yang sedikit muda  sedang berbual dengan seorang wanita tua yang sedang terbaring di katil hospital manakala terdapat seorang lelaki tua yang amat aku kenali sedang duduk di sofa yang disediakan.

Semua mata memandang ke arah kami.Akhirnya muka masam mama telah berakhir. Mama sedaya upaya mengukir senyuman di bibirnya namun sedikit karat. Aku dan kakak terus mendekati mak Dah iaitu wardah, kakak kepada nazirah lalu menyalam tangan gebu miliknya.

"Dah besar dah dua orang anak dara ni..cantik cantik pulaktu .."

Mak dah sempat mengusap perlahan belakang badanku.

Aku dan kakak hanya melentuk bibirku untuk dijadikan senyuman sedikit fake.Sempat juga aku menghadiahkan jelingan nipis kepada mak Dah namun diperhatikan oleh mama lalu mama membeliakkan mata kepada aku supaya tidak membuat perkara yang buruk. Selepas itu, Kami juga bersalaman dengan nenek.. Mukanya kelihatan sedikit pucat. Tangannya pula sejuk seperti ais.Nenek sempat menghadiahkan senyuman kepada kami. Sejuk hatiku melihat senyuman manis nenek.

Ayah terus melabuhkan punggung di sebelah ayah mertua dan Encik Bahrin lalu bersalaman dengannya.

"Apa khabar abah..bahrin..? "

Encik Azamir terlebih dahulu menyapa orang tua yang berada di hadapannya.

"Sihat nak.. "

"Aku sihat jer zamir.. "

"Eh.. Mana anak-anak kau bahrin.. "

Ayah bertanya.

"Afif pergi kedai.. "

"Anis dengan Amira pergi toilet.. "

Sambung Encik Bahrin sambil tersenyum..

"Ohh.. "

I Hate You HoneyWhere stories live. Discover now