Jam menunjukkan pukul 9.30 malam.
Aku masih mengalunkan ayat-ayat Al-Quran yang tertera di skrin telefon pintar milikku.Kelihatan wardah yang duduk di kerusi bersebelahan dengan nenek sedang lena dibawa mimpinya .
"Macam nak baliklah.. Tapi wardah dah tidolah pulak.. "
Desis hatiku yang masih berfikir.
Beg tangan yang berjenama coach disandang olehku. Sticky note dikeluarkan olehku lalu nota yang menunjukkan aku pulang ditulis .Sticky note itu diletakkan di beg tangan kepunyaan wardah.Kasihan pula hendak mengejutkan wardah yang sedang lena dibuai mimpi. Perlahan-perlahan pintu wad itu ditarik lalu aku keluar.
Aku terus berjalan ke pintu gerbang hospital itu. Sempat juga aku melemparkan senyuman kepada beberapa orang jururawat yang berada di hospital itu. Mujur ada teksi di situ.
"Pak cik saya nak pergi kampung pasir.. "
Aku bertanya kepada pak cik tua yang sedang menelek telefon pintarnya.
"Boleh.. Boleh.. Masuklah.. "
Aku bergegas masuk ke dalam perut kereta saga yang berwarna merah itu.
Tak sampai 20 minit, teksi itu terpacak di hadapan rumah mak yang dihiasi pokok bunga.
Aku memberi duit tambang yang bernilai RM20.00 kepada pak cik itu. Pak cik itu mengambil duit daripadaku dengan muka yang agak ceria. Aku keluar dari perut kereta dengan segera.
Lama aku merenung rumah kepunyaan emak itu. Angin yang kuat keras meniup kulit sawo matang milikku. Habis bulu romaku meremang.
Kakiku lemah berjalan ke arah pintu. Kelihatan hanya lampu di bilik tidur masih terang bercahaya. Perlahan-lahan aku membuka pintu rumah mak itu. Mujur aku mempunyai kunci rumah mak.
Kaki berjalan menapak di anak tangga. Pintu bilik tetamu dibuka. Kelihatan suamiku sedang tidur. Aku menghempaskan badanku di atas katil itu. Rasa penat sekaligus dilepaskan.
Misya POV
Aku menelaah telefon pintarku. Mataku masih segar memikirkan masa hadapan ku yang entah cerah ataupun gelap. Bagi seorang perempuan yang dipaksa kahwin atas dasar tertentu bukan mudah bagi mereka untuk menerima ketentuan itu.Apatah lagi aku yang dipaksa kahwin dengan bekas teman lelaki aku yang telah melukis kenangan pahit dalam kamus hidupku ini.
Perlahan-perlahan aku mengimbas gambar lelaki yang terpotret di skrin telefonku.Wajah rykarl yang tersenyum gembira ditelitinya lama.
Tiba-tiba air matanya jatuh membasahi permukaan bumi.
"Rykarl.. Sekarang aku mengaku.. Aku dah lama cintakan kau. Mungkin sebab ego aku yang melambung ni aku tak berterus terang dengan kau. Tapi aku ni hah yang bodoh sangat tak kenal dengan kau.. Tengok sekarang aku juga yang sedih kena kahwin paksa macam ni.. "
Jari-jemariku yang halus mengesat setiap titisan air yang keluar dari mataku.
"Misya.. "
Aku sedikit tersentap mendengar suara itu.
Tangisan aku menyebabkan aku hilang sekejap dari dunia ini. Mama yang sudah lama berada di situ dipandang ku lama. Setiap kata-kata telah didengarinya.
Perlahan-perlahan aku ditarik ke dalam dakapan seorang ibu.
"Mama.. Minta maaf.. Mama berkenan sangat dengan rykarl tu tapi apakan daya.. Nenek lagi penting sekarang ni.. Mungkin sekejap je dia ade dekat dunia ni.. Kamu janganlah nangis.. Mama tahu afif boleh jaga misya dengan baik.. "
YOU ARE READING
I Hate You Honey
Teen FictionMisya asyahanis memiliki wajah yang jelita ini juga mempunyai ego yang sangat tinggi.Pertama kalinya bertembung dengan si dia bermula lah rasa benci berjinak di dalam jiwa yanfg keras itu. Rykarl Rafael seorg lelaki memiliki wajah yg tampan. Setiap...