BAB 14

80 4 0
                                    

Misya POV

Lama mukaku dipandang oleh Afif.Namun lagi lama aku menanti jawapan yang bakal dibahas olehnya.

"Afif..?!"

Suaraku yang lantang itu sedikit menyentapnya.

"Cerita tu dah lama misya..Tak boleh ke lupa kan je ..dan mula hidup baru..?"

Aku ketawa bagai orang sawan yang tiada arah tuju.

"Bukan senang wehh..😢"

Tiba-tiba ...

Kenapa otak aku ni?!
Kenapa hati aku ni?!
Kenapa mata aku ni?!

Kenapa kau ingat cerita dulu.?!

Muka ku berkerut.Air hangat menuruni pipiku.Seboleh bolehnya aku ingin nampak kuat di hadapan Afif bukannya lemah macam ni.

Pantas aku mengelap air mataku.

"Sebenarnya senang je aku nak lupa kan pasal dulu..tpi..mungkin kau first love aku kot..entahlah..hahahaha 😂😂😂"

Aku mengambil iphoneku lalu beredar dari situ.

"Ego betul lah hani ni"!

Afif menjerit kepadaku.

Aku memalingkan muka ke arah afif.Aku mendengar jeritan namun tidak jelas.

"Ape kau cakap?"

Aku mengerutkan muka ku sambil menahan kepanasan yang teramat.

"Bai HANI"

Afif menjerit sambil tersenyum lebar.

Aku terus berjalan masuk ke rumah nenek .Perkataan HANI itu sering kali berlari di fikiranku.

Aku memulas tombol pintu.Badanku dibaling ke atas katil.Perkataan 'HANI' itu membuat ku tersenyum lebar mengingati saat aku bersama afif.

Flashback

"Abang Afif?!"

Pandangan ku gelap ditutupi dengan kain wangian lelaki.

Aku memanggil afif yang sedang membawa ku ke sebuah tempat.

"Ya..abang ade dekat sini lah.Ok dah sampai"

Afif  membuka ikatan kain yang menutupi mataku.

Mataku kabur.

"Waw..candle light dinner?!.."

Afif membuka kerusi dan mempersilakan misya duduk.

S
K
I
P

Sambil makan stik daging dan juga kek coklat..

"Boleh tak abang nak panggil misya dengan nama yang lain sebab abang tak nak panggil misya,misya..?"

"Kenape tak nak panggil nama misya kan sedap?!"

"Semua orang panggil awak nama misya..so saya nak nama lain.."

Misya merasakan dia sudah semakin dekat dengan pemuda itu.

"Hani"

Misya membuat kata putus.

"Hani..hrm h-o-n-e-y or h-a-n-i"

Kata afif sambil mengeja satu persatu huruf..

"H-a-n-i lah..Honey tu untuk suami misya jer😍.."

Misya berkata lalu mengeluarkan kekekannya.

Afif hanya tersenyum kelat.

Flashback end

************************

Mama POV

Aku melihat seorang doktor masuk ke dalam wad.Mak yang sudah segar sakitnya juga sedar akannya.

"Doktor macam mana dengan mak saya ?! Dia dah boleh keluar dari hospital ker?!"

Tanyaku soalan yang bertubi tubi kepada doktor yang masih tercengang itu.

"Maaf puan..mengikut tahap kesakitan ibu puan ia semakin surut tetapi kanser masih aktif di badannya..tetapi insya'allah ibu puan dibenarkan pulang daam beberapa hari lagi.."

Terang panjang lebar ayat yang penuh dengan isi itu oleh doktor perempuan yang sedang mengandung kira kira 3 bulan itu.

Terlihat dari wajah mama ..mukanya amat gembira.Mulutnya kumat kamit megucapkan Alhamdulillah kepada Allah Yang Maha Esa.Mak Dah juga saling ikut gembira.

"Ok.Terima kasih ye doktor"

Kata Mak Dah sambil menampakkan sebaris senyuman.

Afif POV

Laungan azan megejutkanku dari tidur.Wudu' diambil dengan sempurna lalu solat subuh dengan penuh kusyuk ditunaikan.Hari bertambah terang.Hampir kesemua ahli keluarga sudah segar mata untuk memulakan hari ini.

"Kak Misya?!"

Jeritan ayuni yang kekanakan itu dapat didengari kuat oleh aku.

"Kenapa Ayuni panggil Kak Misya..?"

Tanya aku lembut untuk lebih penjelasan.

"Abang ni bakal suami kot takkan tak tahu?..Kak Misya balik hari ini..Ayuni sedihlah baru nak main dengan Kak Misya..Kak Misya dah balik.."

"Ohh yeke dia sekeluarga balik?!"

"Takdelah mak liya/mama jaga nenek kat hospital sampai nenek keluar dari hospital.."

Suara Ayuni kedengaran jelas di telingaku.

Misya POV

Bagasi sudah siap dimasukkan ke dalam keretaku.Aku dan kakak bersalaman dengan ahli keluarga yang lain.Tangan mama disalam rapi olehku.

Siapa tak sedih hidup tanpa mak walaupun 3 hari..?!😢😢

"Akak jangan lah pergi"

Ayuni kesedihan melihatku.

Ahli keluarga yang lain hanya tertawa dengan gelagat Ayuni yang 'ngada ngada' itu.

"Takpelah Ayuni nanti abang dah kahwin dengan misya ..hari - hari ayuni dapat main dengan kak Misya..?

Afif memintas perbualan mereka.

Semua ahli keluarga memberi tumpuan kepadaku.

Aku hanya mampu tersenyum kelat dan pipi ku kemerah merahan menahan malu.

"Janji kak misya kahwin dengan Afif..?"

Ayuni memberi harapan sambil menunjukkan jari kelingking nya tanda perjanjian mereka .

Aku terdiam..

OH NO...😯

Perlahan lahan jari ayuni disambut olehku..

"A..a..kak janj...i"

Afif tersenyum penuh kebahagiaan.

Kereta ayah bergerak keluar dari kawasan kampung itu.Lambaian aku tidak henti sehinggalah rumah nenek hilang dari pandanganku.

**********************

Thanks reader dah 1k..😂😂😂

Read and vote..Maybe lambat sikit update lepasni sebab nak PT3 kan..Kena belajar..ok BYE..

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 18, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

I Hate You HoneyWhere stories live. Discover now