Chapter 3

32 4 0
                                    

Kring!!!

Bunti loceng sekolah menandakan tamat hari persekolahan untuk hari ini.IU berjalan ke arah kelas Joon Gi.Walaupun masih terganggu dengan peristiwa pagi tadi,IU tetap setiakawan.Lagipun,sejak 5 tahun lepas mereka berdua sudah biasa pergi dan pulang bersama.IU tiba di kelas Joon Gi.Didapati Joon Gi dan gurunya sedang berbual sesuatu.IU hanya menunggu di luar kelas.

"Kamu memang yakin mahu berpindah?"tanya guru Joon GI.

"Ya,cikgu"balas Joon Gi.

"Nampaknya hari ini adalah hari terakhir saya berjumpa awq.Sedih pula saya...haha"kata cikgu Joon Gi.Sedih.

"Cikgu,esok saya masih adalah.Minggu depan saya akan berpindah"kata Joon Gi.

"Ya,saya tahu.Esok,hingga minggu hadapan saya tiada di sekolah.Ada urusan kerja di luar sekolah.Joon gi,ingat pesanan saya.Tak kira di mana awq berada,jangan lupa diri.Belajar bersungguh sungguh di sana.Dulu,awq harumkan nama sekolah.Kini,awq harus bersedia utk mengharumkan nama negara.Di tempat orang,jaga diri.Jadilah seseorang yang berdedikasi,bertanggungjawab,berdisiplin.Saya harap kamu berjaya Joon Gi.Fighting!"pesan gurunya.

"Cikgu,kamsahamnida.Mianhae jika saya ada salah silap.Saya sayang cikgu.Saya takkan lupakan cikgu.Saya akan ingat pesanan cikgu.Gomawo..."kata Joon Gi sambil menangis lalu memeluk gurunya.Gurunya menepuk-nepuk belakang badan Joon Gi dengan perlahan untuk menenangkan Joon Gi.

IU yang berada di luar kelas turut mengalirkan air mata.Tidak disangka,dia akan kehilangan chingu,oppa kesayangannya.Yang membuatkan IU lebih sedih dia tersinggung kerana Joon Gi tidak memberitahunya.IU segera mengelap air matanya apabila mendengar Joon Gi ingin meminta diri.

"Ah!IU,err...jom balik!"ajak Joon Gi.

"Nae..."jawab IU.

Perjalanan pulang mereka kali ini jauh beza daripada sebelum ini.Tiada sebarang perbualan atau gurauan.Masing masing mendiamkan diri.Melayan perasaan sendiri.

~~~

Di bilik IU...

IU menangis dan menangis.Wendy,sahabat karibnya datang menenangkan IU.

"IU,sudahlah tu"pujuk Wendy.

"Wendy,saya sedih sangat.Dia langsung tak gitau saya.Dia ingat saya tak ambil kisah ke?Saya kisahlah!"kata IU.

"Yang awq emo melebih ni nape?Nanti dia gitau jugalahtu.Lambat lagi dia nak gi kan?Ke...awq suka dia?"sakat Wendy.

"Bo?Aniya!mana ada saya suka dia.Awq nikan...Saya tengah sedih ni!"marah IU lalu memukul kawannya itu.

"Hahaha...saya tahulah hati awq.Kita dah lama kawan and kenal"kata Wendy.Cubitan di peha dihadiahkan oleh IU."Ouch!Sakit~"ujar Wendy sambil tangannya mengusap pehanya.
IU menjeling Wendy.

"Saya bukan seperti awq dan Xiumin...Senang sangat jatuh cinta"ejek IU.

"Eh...sekurang kurangnya kitorang bahagia.Eleh...tahulah jealous!"balas Wendy lalu menyiku tangan IU.

"Sakitlah!"ngadu IU sambil membuat mimik muka yang manja.

"Comel sangat lah tu?Dah dah...ambil tisu ni,lap hingus tu.Meleleh dah tuh..."kata Wendy sambil menghulurkan sehelai dua tisu.IU mengambil tisu itu lalu mengelap hingusnya sambil berkata,

"Ni sume Joon Gi punya pasal!"Wendy hanya menggeleng-gelengkan kepalanya."Eh!Malam ni awq tido kat sini eh?Lagipun dah lewat ni nak balik rumah awq...Jebal..."pujuk IU.Wendy terkejut dengan pelawaan kawannya itu.

"Tapi,esok sekolah.Baju sekolah?"tanya Wendy.IU tersengih.

"Pinjam saya punya"kata IU lapu menuding ke arah almarinya yang penuh dengan keperluan sekolah.Wendy terkedu.Anak orang kaya katakan.Baju pun berhelai-helai.

~~~

Di balkoni rumah Joon Gi...

"Xiumin,aq memang nak bagitau dia.Tapi..."keluh Joon Gi.Joon Gi sedang berborak bersama Xiumin,sahabat karibnya,di telefon.

"Tapi apa bro?Kau tau tak,dia akan lagi sedih kalau kau tak bagitau dia"kata Xiumin.

"Takkanlah wei...lagipun dia baru reject aq pagi tadi"balas Joon Gi dengan nada kecewa.Xiumin hanya ketawa.

"Kau rasa dia takkan sedih?Weih..cer kira berapa lama korang bersama?Maksud aq,berkawan.Lama d kan?Mestilah dia anggap kau macam abang dia sendiri kalau dia reject kau pun.Kalau kau ada abang,tapi abang kau nak tinggalkan kau.Kau sedih tak?Ha..tulah apa IU rasa nanti"kata Xiumin.

"Hmmm..."keluh Joon Gi lagi membuatkan Xiumin ketawa lagi.

"Okaylah,bro.Aq nak tidur ni.Tentang kau dan IU,kau yg cinta dia,kau yg kene fahami dia.Perempuan nih lain weih.Kaylah,night.Annyeong"kata Xiumin.

"Okay,bye...night...annyeong..."balas Joon Gi lalu mematikan panggilan telefonnya.Joon Gi mendongak ke arah langit.'Susah sangat ke nak miliki hati kau,IU?'desis hati Joon Gi.Lalu,dia memasuki biliknya dan menutup slide window balkoni biliknya dan berjalan ke arah katil untuk masuk tidur.

~~~

-BERSAMBUNG-

Plz vote√ n comment√
Tq <3

I Is Your You Is Mine [Malay]Where stories live. Discover now