Bab 2

1.7K 24 1
                                    

PAGI itu, sesudah subuh Sara terus bergegas ke dapur. Tidak sabar rasanya ingin memulakan pekerjaannya di hari pertama itu. Tiba di dapur, kelihatan Mak Yam sudah pun berada di situ. Orang gaji itu yang sedang berdiri di singki langsung tidak menyedari kehadiran Sara.

Sara memerhati susuk Mak Yam dari belakang. Wanita itu yang turut bekerja sebagai orang gaji sepertinya kelihatan kurus. Dia hanya mengenakan baju kurung yang dipadankan dengan sehelai kain batik. Rambutnya disanggul tinggi dengan sebilah pencucuk sanggul yang berwarna keemasan.

"Macam orang dulu-dulu," bisik Sara perlahan sambil tersenyum. Semalam, dia yang kepenatan langsung tidak mempedulikan akan penampilan Mak Yam. Penat lebih menguasai diri.

"Mak Yam." Sara menegur sambil mengorak langkah ke arah Mak Yam.

Mak Yam menoleh dengan raut wajah yang berkerut. Pandangan matanya menunjukkan yang dia tidak senang dengan kehadiran Sara yang secara tiba-tiba itu.

"Apa yang kau buat kat sini?!" Tajam pandangan mata Mak Yam menyorot susuk Sara yang sudah berada di sisinya.

"Err... kan hari ni hari pertama saya bekerja. Jadi..."

"Apa yang aku pesan semalam? Kau dah lupa?" Keras suara Mak Yam menyapa pendengaran Sara.

Sara terkelu. Tidak tahu apa yang harus diberikan sebagai jawapan untuk soalan Mak Yam. Bukankah tempatnya sebagai orang gaji sememangnya di dapur?

Mak Yam menjeling sebelum kembali menalakan semula pandangannya ke arah singki. Sebiji gelas yang sudah siap dibasuh, dikeringkan dengan sehelai kain tuala sebelum diletakkan di satu sudut berhampiran kabinet dapur. Sempat mata Sara mengerling raut wajah Mak Yam yang kelihatan sedikit cengkung itu. Jelas kelihatan kedua-dua tulang pipinya.

Mak Yam menoleh semula kepada Sara yang masih lagi setia berdiri.

"Bukan aku sudah cakap semalam, kau jangan nak memandai-mandai di sini, kan?"

Sara menganggukkan kepalanya.

"Saya tahu dan saya ingat pesanan Mak Yam. Sebab tu saya datang sini nak..."

"Nak apa? Nak buat kerja? Ada aku suruh kau buat kerja sekarang? Ada aku panggil kau keluar dari bilik tu?" Mak Yam menyanggah kata-kata Sara yang masih belum terluah.

Sara menggigit bibir. Belum pun habis dia ingin meluahkan hajatnya, Mak Yam terlebih dahulu mendahului. Bagaikan wanita itu tahu-tahu pula akan niatnya. Memanglah dia ke dapur untuk memulakan kerjanya.

"Tapi..."

"Menjawab! Aku paling pantang kalau orang yang suka menjawab ni. Aku tak suruh pun kau buat apa-apa kerja lagi, kan? Jadi, kalau tak memandai-mandai, apa namanya tu?!" Keras suara Mak Yam yang ditahan-tahan agar tidak mengganggu isi rumah yang masih lagi enak mengulit tidur.

Sara mati kutu. Nafas dihela perlahan untuk melegakan perasaan sendiri. Semakin keliru dibuatnya setiap kali berhadapan dengan Mak Yam. Apa yang tidak kena? Pandangannya dihalakan ke bawah memerhati kaki sendiri dan lantai dapur.

Pandangan mata Mak Yam tetap saja setia menyorot susuk Sara. Sesaat pun tidak terlepas. Raut wajahnya serius.

"Untuk pengetahuan kau, di dalam rumah ni bukan hanya kau dan aku saja yang bekerja. Ada lagi seorang orang gaji. Nama dia Liya."

Sara mengangkat semula mukanya memandang Mak Yam. Setiap patah kata wanita itu ingin diberikan perhatian agar tidak melakukan sebarang kesilapan lagi.

"Liya dah tahu apa bahagian kerja dia dan kau, selagi aku tak suruh buat apa-apa kerja, jangan kau nak memandai-mandai. Semalam pun, aku dah pesan bukan?" Mak Yam bernada tegas.

Orang GajiWhere stories live. Discover now