Bab 3

1.3K 27 5
                                    

MASA menginjak ke tengah hari. Irham yang berada di dalam bilik pejabatnya tekun meneliti butiran laporan yang disediakan oleh pembantunya. Angka-angka yang tertera terus membuatkan lelaki itu berkerut dahi. Sesekali kepala Irhan menggeleng.

"Khusyuk nampak?"

Irham menjeling ke pintu yang terus dikuak dari luar tanpa sebarang ketukan. Shahrul yang menjengahkan kepala tersengih sambil mengangkat kening.

"Mahunya tak khusyuk kalau banyak yang rugi daripada untung," sahut Irham. Laporan yang hanya menggusarkan hatinya dilepaskan ke meja.

Shahrul melangkah masuk sebelum merapatkan kembali daun pintu. Kerusi di depan meja Irham ditarik untuk mengambil tempat di situ.

"Kau tengoklah sendiri," tambah Irham sambil menunjuk ke atas mejanya dengan pandangan mata.

Shahrul hanya menurut. Fail yang baru saja dilepaskan oleh kawannya itu dicapai untuk diteliti.

Irham memicit-micit pangkal leher. Biarpun adanya penyaman udara di dalam bilik pejabat itu, namun tetap saja tidak berjaya menyamankan hatinya yang terus gundah gara-gara laporan yang baru diteliti sebentar tadi.

"Isy! Teruk aku kalau macam ni. Kalau tiga ke empat bulan lagi pun macam ni, aku..."

"Sabar, Am. Rezeki semuanya di tangan Allah. Biasalah kalau ada rugi macam ni. Sekarang ni kan memang panas. Dah tu, panas yang melampau. Jangan katakan padi, tanaman-tanaman lain pun susah nak hidup. Lagipun, tahun lepas pun kita dah pernah lalui semua ni, kan?" sanggah Shahrul memotong cakap Irham.

Irham hanya mendiamkan diri. Kedua-dua tangannya meraup raut wajah untuk melegakan perasaan sendiri. Shahrul yang memerhati tingkah kawannya itu kembali menjeling laporan yang masih dipegang. Memang jelas terpapar beberapa peratus kerugian yang dialami oleh Kilang Beras Irham Sdn. Bhd.

Semuanya gara-gara cuaca panas melampau yang menyebabkan hasil padi terjejas. Sekali gus, menyebabkan kuantiti padi yang dihantar ke kilang untuk diproses turut mengalami penurunan yang mendadak.

"Itu tak ambil kira lagi dengan saingan kat luar sana. Tu... pekerja-pekerja kat luar tu. Apa nak jadi dengan mereka kalau business ni lingkup? Aku tak fahamlah. Lepas satu, satu musibah yang menimpa. Mula-mula keluarga aku dan sekarang ni, yang ni pula," tambah Irham yang masih tidak berpuas hati.

Shahrul meletakkan kembali laporan itu ke atas meja. Pandangan ditalakan tepat kepada Irham sebelum bersuara.

"Astaghfirullah. Bawa istighfar dan mengucap Am. Semuanya dah ditentukan oleh Allah. Kau tak boleh nak mengeluh macam ni. Macam nak salahkan Dia dan kerja-Nya."

"Aku tak salahkan Allah. Aku cuma serabut. Aku tak faham... kenapa aku? Bertubi-tubi masalah yang menimpa. Kau pun tahu, kan?" balas Irham sambil merenung Shahrul.

"Aku faham, tapi sebab Allah sayangkan kaulah Dia pilih kau untuk lalui semua benda ni. Setiap masalah ada penyelesaiannya kecuali maut. Masalah kau, masalah aku juga. Kita sama-sama tanggung. Sekarang ni, kau kena lebih dekatkan diri kau dengan Allah. Waktu-waktu macam nilah, kalau kita lemah kita lebih senang nak dengar bisikan-bisikan syaitan yang nak sesatkan kita," luah Shahrul.

Irham melepaskan nafas. Di kilang, Shahrul adalah sumber kekuatannya untuk terus mendepani masalah. Kawannya yang seorang itulah yang akan selalu memberikan kata-kata nasihat yang sewajarnya. Dari dulu sehingga sekarang.

"Astaghfirullah al-azim."

Shahrul menguntumkan senyuman apabila mendengar istighfar yang diucapkan oleh Irham sebanyak tiga kali.

"Hah... macam tulah. Sekarang ni, apa kata kita pergi makan dulu?" Shahrul memberikan cadangan.

"Yalah," sahut Irham sepatah. Baru saja dia bangun dari kerusi, terus dia teringat pesan Mak Yam pagi tadi.

Orang GajiWhere stories live. Discover now