Słownik

17 4 0
                                    

Poniżej przedstawiam słownik wyrazów użytych w tekscie :)

Niive – (dosł. „Pierwsza zrodzona") Imię Bogini, która tchnęła życie w Evean'dę, stworzyła trzynaście Gesabria, opiekunka światła.

Keo-haun – (dosł. Przysięgam na Keo) – Przysięga, w której związuje się swoje keo z jakąś obietnicą. Niedotrzymanie obietnicy skutkuje śmiercią istoty, która ją złożyła. Przez pochopne złożenie obietnicy zginął m.in. Gavi'Ofse z Błękitnej puszczy, jeden z pierwszych Kaj'serniv.

Keo – (dosł. „Siła ducha") siła nadająca istotą żywym własną wolę, obecna w każdym stworzeniu.

Evean'da – (dosł. „Zrodzona ze światła") Według podań, planeta, która wyłoniła się z ciemności i została zauważona przez Niive. Zamieszkiwana przez pięć plemion i inne żywe istoty.

Gesabria – (dosł. „Niebiańskie Zwierzę") Trzynaście wielkich niebiańskich istot, stworzonych z podzielenia mocy Niive, Pięciu z nich stało się symbolami klanów, pierwszy, najpotężniejszy - stoi na straży równowagi.

Keo-sun - (dosł. „Połączenie Ducha") związek między dwoma żywymi istotami, polegający na połączeniu keo, z którego wynikają obopólne korzyści.

Inao – (dosł. „Dzieci") określenie, którego Niive używała do nazywania swych dzieci. Obecnie oznacza „Lud".

Konu-keo – (dosł. Związanie Ducha) proces, podczas którego keo Inao miesza się z keo innej istoty. Rytuał ten przeprowadzany jest u chłopców w wieku czternastu lat, u dziewczynek w wieku lat dwunastu

Paese'vead – (dosł. Strażnik Równowagi) Najpotężniejszy z Gesabria, pierwszy, stojący na straży równowagi.

Teevini – Imię szóstego, co do siły Strażnika, Opiekuna Lasów o złowrogim wizerunku i cechach węża. Strażnik Klanu Geadi'save

Tesa-Gesabria – (dosł. „Wizerunek Niebiańskich") Początkowo fragment drzewa, na którym pierwsi Inao wyrzeźbili wizerunki pięciu z Gesabria.

Jako iż nikt z żywych nie widział nigdy Paese'veada w pełnej formie, na środku umieszczono dwa topazy symbolizujące złote oczy Strażnika. Obecnie, stół modlitewny pobłogosławiony przez każdą z sześciu istot. Przedmiot o charakterze sakralnym.

Kaj'serniv – (dosł. Władający Ludem) tytuł przywódcy Klanu.

Keo-Pa– (dosł. Związany duchem) jest to istota, która za pomocą rytuału Konu-keo związała swoje keo z jednym z Inao. Istoty te są obdarzone niezwykłą inteligencją.

Esfard (Esfard('vead5)) – (dosł. Strażnik Siły) Drugi z Gesabria, wykazujący się największą siłą fizyczną z klanowej piątki. Opiekun Klanu 'Sedao'.

Vead – (dosł. Strażnik) Przyrostek w pradawnej mowie Inoe, oznaczający Strażnika. Głównie używany wraz z imionami sześciu Gesabria.

Geadi'save – Plemię Strażników Przełęczy, jedno z najwaleczniejszych we wschodnim królestwie Evean'dy.

Ioe – (dosłownie „Bezplemienny") określenie młodego wojownika, który przeszedł już rytuał zjednoczenia,

lecz nie został jeszcze przyjęty do żadnego z 13 plemion.

Kei-teo – (dosł. „Mądry inaczej") potoczne

określenie osoby niezbyt inteligentnej o wydźwięku pieszczotliwym

Doi-tanu – (dosł. „doi – kamień", „tanu – głupi") – frazeologizm używany w kręgu Bezplemiennych, obrażający kogoś, przyrównując jego poziom inteligencji do kamienia.

Wojna KlanówOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz