Träningscirkeln var i själva verket en stor gräsbevuxen glänta med tre mindre gläntor som låg på varsin sida av den stora gläntan. Det fanns också en sjö som bredde ut sig åt ena hållet.
"Den stora cirkeln är för duellering och samlingar och de mindre cirklarna är för träning inom de olika elementen" säger Zirko.
"Elementen?!" säger jag frågande och Am förklarar:
"Det finns fyra olika element vatten, jord, luft och eld. De med vattenelement tränar i sjön och de övriga elementen i varsin glänta"
"Okej så vilka element tillhör ni?" Frågar jag och tittar på Zirko och Am. Am skrattar lite åt min frågande blick och svarar sedan
"Jag tillhör luft, Zirko jord och Helidor..."
"Vatten" fyller jag i. Det är ju ganska självklart en puma lever på jorden, en uggla i luften och en rocka i vattnet men jag då...
"Exakt" svara Zirko och avbryter mina tankar.
"Man bor fyra i en stuga eftersom det finns fyra olika element. En från varje element i samma stuga helt enkelt" säger Zirko och jag nickar förstående mot honom.
"Så du måste alltså tillhöra eld eftersom jag, Zirko och Helidor tillhör luft respektive jord och vatten" fortsätter Am.
"Eld..." säger jag fundersamt. Men kommer snabbt på andra tankar. Jag har ju inte sätt enda människa här idag förutom jag, Am, Zirko och så Helidor då. Så jag tittar på Zirko och frågar
"Varför är det ingen annan här än vi?" Zirko hinner knappt öppna munnen förens Am snabbt svarar
"Det är ju tidigt en söndagsmorgon. Vi har ledigt på söndagar så alla passar på att sova länge"
"Förutom vi då som är tvungna att hålla koll på dig" säger Zirko buttert och Am börjar skratta. Jag orkar inte bry mig och frågar istället
"Lediga? Från vadå?" Am slutar skratta och säger istället
"Har Zirko glömt att berätta det? Lapidibus är en skola för tvåögda. Vi tränar självförsvar och ökar våran kunskap om de olika elementen"
"Tvåögda?" Säger jag undrande och då som på en given signal rullar både Ams och Zirkos ögon bakåt och byts ut mot deras 'djurögon'...*****
Am och Zirko lär mig att hitta mellan de olika gläntorna. De flesta består av fem likadana hus som i våran egen glänta förutom 'Träningscirkeln' och 'mästargläntan'. I mästargläntan bor tydligen lärarna på Lapidibus men Zirko förklarar för mig att mästarna inte är hemma på söndagar. Jag frågar vart dom är då men han svarar bara att dom försvinner tidigt på söndagsmorgonen och kommer hem sent på kvällen. Konstigt, tänker jag men frågar inget mer.
När det börjar mörkna går vi tillbaka till vår egen glänta och jag är helt slut i huvudet. Am försöker förklara någonting om att man inte får vara ute efter kl 20.00, men jag orkar inte lyssna.
*****
Helidor är redan hemma. Han sitter i en av de röda sammetsfåtöljerna och äter på något som ser ut som en rå fisk. Samtidigt som jag äcklas av synen kurrar min mage högt. Am skrattar när hon hör det men säger att jag tyvärr inte får äta något förens de vet vilket mitt 'inre djur' är eftersom fel föda kan skada mig. Så jag säger godnatt till Zirko och Am, slänger en sista blick på Helidor som fortfarande sitter och knaprar på fisken och går in i mitt och Ams rum där jag faller ihop på sängen av utmattning.
YOU ARE READING
Skepnadsskiftarna
FantasySapphire vaknar plötsligt upp en dag utan att veta var hon är eller vad hon gör där. Något oväntat tar sin början och hon öppnar upp ögonen för en helt ny värld. Men många frågor väcks. Vad gör hon här? Vem är hon? Misstag leder till att sanningar a...