Tujuh puluh tiga pintu,
Tujuh puluh tiga jalan,
Yang sampai hanya satu jalan...
Ribu-ribu mergasatua,
Mencari Raja Si Muraq,
Yang sampai hanya tiga puluh,
Tiga puluh...
Ooh sang algojo,
Ooh nanti dulu!
Lihat dunia dari mata burung,
Atau dari dalam tempurung,
Yang mana satu engkau pilih?
***
HURR TERBANG RENDAH hari itu.
Dia tahu risikonya tinggi, tapi entah mengapa, hari itu hatinya kuat menyuruhnya untuk terbang lebih rendah daripada biasa.
Angin dingin menampar mukanya. Terasa angin menari-nari di celah-celah bulu pelepahnya. Sejuk.
Dia tidak tahu apa yang dicarinya hari itu. Firasat hatinya tidak memberitahunya lebih daripada sekadar untuk terbang rendah. Itu sahaja.
Sengaja dikembangkan sayapnya lama-lama agar dia dapat terawang-awang di udara. Apabila daya apungnya semakin berkurang, cepat-cepat dia katupkan sayapnya agar dia dapat terus berada di udara.
"Tidakkan mereka memerhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pengasih. Sungguh, Dia Maha Melihat segala sesuatu."
Hurr ialah seekor burung. Lebih spesifik lagi, dia seekor burung dari spesies hudhud. Ya, hudhud yang lejen itu.
Hurr sangat berbangga menjadi makhluk yang bernama burung. Dia lebih berbangga lagi kerana dilahirkan sebagai seekor burung hudhud.
Sejarah alam buana sejak dahulu hingga kini, mencatatkan terlalu banyak noktah berharga tentang bangsanya. Merpati sejak turun-temurun dikenali sebagai alat penghubung dan komunikasi yang sangat dipercayai. Helang, selain menjadi simbol keberanian dan kepahlawanan, turut menjadi alat memburu yang hampir tiada cacat celanya.
Bagaimana dengan burung hantu yang penuh misteri itu? Yang sangat berguna sebagai penghapus haiwan perosak di ladang-ladang milik manusia. Atau cormorant yang sering kali membantu para nelayan di Jepun dan China menangkap ikan?
Ah, bangsa burung terlalu besar dan banyak jasanya pada bangsa manusia! Hanya mereka sahaja yang tidak pandai membalas budi!
Hurr amat teruja apabila dia pertama kali mendapat tahu tentang ayat-ayat Quran yang menyebut tentang burung. Di dalam kitab yang agung itu, ada belasan ayat yang menyebut tentang burung! Haiwan apakah yang boleh berbangga seperti burung, apabila bangsanya disebut berkali-kali oleh kalam Allah yang suci??
Hurr terus terbang mengikut gerak hatinya. Dia melihat ke bawah kalau-kalau ada pemandangan atau peristiwa yang menarik untuk diberikan perhatiannya.
YOU ARE READING
Tanya Sama Itu Hud Hud
Short StoryMenceritakan tentang krisis kemanusiaan yang berlaku di Syria dari kaca mata seekor burung hudhud.