5~

87 4 1
                                    

Tmpat aku kne bunuh tuh msih lagi tutop dan tiade pon kenderaan lalu lalang. Mereka terpakse mengikut jalan lain. Kes kematian aku msih lagi dlm siasatan. Dorang msih lagi blom jumpe pembunuh tuh.

Tgah leka aku berjalan. Aku terlanggar suatu bende yg bercahaye kat atas jalan. Aku pon ambik dn nmpk seutas rantai berbentuk hati. Aku bukak dn nmpk de gmbr seorang perempuan. " ni mesti bukti yg menunjukkan pembunuh tuh. Yes!! Akhir nye aku dpt jugak!! " jerit aku keriangan.

Akhir nye dpt jugk hasil setelah sekian lame aku menunggu. " aku kne tunjuk kat shin yeong ni. " kate aku. Aku trus lesap dri tmpat tuh.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

" shin yeong!!! " terjah aku kat dpn dye. " woi mak kau jatuh kebabom" latah shin yeong. HAHAHAHA lawak siak!! " hahaha. Lawak douh kau ni. Btw mak aku elok jer kat umah. Blom lgi tahap nk meletop. " kate aku. " ishh!!! Kau ni. Bole tk jgn nk terjah aku camtuh. Klo aku kne serang jantung camne?? Sape nk tlg kau klo bukan aku. " bebel dye. " alah. Aku tau la. Sorry2 . Aku dtg just nk tnjuk kat kau ni. " kate aku smbil hulurkn rantai tersebut.

Shin yeong ambik dan tgok isi dlm dye. Aku nmpk reaksi muke shin yeong brubah bile nmpk gmbr tuh. " kau.. Knal ke? " tnye aku. Shin yeong diam diri. " woi!! Dngr tk. Kau knal ke sape pompuan tuh.?" tengking aku. " eishh tk yah arr nk jerit2!! Ingt aku pekak ke. " kate dye smbil gosok tlinge belah kanan dye. " tk. Aku tk knal tpi aku prnah jumpe dye. " kate shin yeong. " ha!! Jinja!! Mne dye?? Bwk aku jumpe dye shin yeong. Tlg shin yeong!! Bwk aku jumpe dye. " rayu aku . " iye. Iye ok. Aku akn bwk kau jumpe dye tpi.. " " tpi ape!! " marah aku. Aku pling tk suke org bnyk songeh dan bnyk alasan.

~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku dibawak shin yeong ke suatu tmpat. Dye bwk aku ke tmpat yg aku takut nk jejak. Tanah perkuburan. ' knape dye bwk aku kat sni?? Nk mrh kat aku pon jgn smpai sruh aku mati lak. ' kate aku dlm hati. Bdn aku menggigil jejak kat sni. Aku benci hantu. Aku takot hantu.

" weyh shin yeong. Apahal kau bwk aku sni? Meremang douh bulu roma aku. Jom la balik. Bwk aku jumpe pompuan tuh. " kate aku. Shin yeong endahkan kate2 aku dan dye trus ngan perjalanan dye. " weyh kau dngr tk ni!! Jom balik!! " tengking aku lgi. " KAU KALAU NK JUMPE DYE!! IKOT AKU TK BNYK SOAL!!! " tengking dye balik.

Aku diam ikut dye dri blakang. Agak ambik mse lame gak perjalanan kitorang. Tibe2 shin yeong berhenti kat tmpat kubur sesorang. " ni la yg ko nk jumpe tuh. " kate shin yeong. Aku pndang dn nmpk gmbr pompuan tuh tertampal kat batu tuh. " dye dah.. " " iye. Dye dh mati 2 tahun lepas. Dye kne tikam kat umah skali ngan ank2 dye. Aku dpt tau ni pon sbb jiran aku yg cerita. Dye de suami tpi mcm tk de suami. Suami dye lnsung tk hirau kn dye smade dye dh makan ke tk, dye hidup ke tk, lngsung tk ambik kesah pon. Laki dye lebih pntingkn kekayaan dri bini dye sndiri. " kate shin yeong.

Aku nmpk air mate shin yeong jatuh kat pipi dye. Aku tau dye tgah menangis skarang ni. " dh la tk yh nk nangis bagai. Aku lemah klo pompuan nangis kat dpn mate aku. Baik kau lap air mate kau tuh. " kate aku kekok. Shin yeong trus lap air mate dye kat pipi.

" mcm mne kau knal dye? " tnye aku. " kan aku ckp kat kau. Aku tk knal dye tpi penh jumpe. " jwb shin yeong. " ye la. Mcm mne kau bole jumpe dye? " tnye aku lgi. " aku terserempak ngan dye mse nk pegi keje. Aku nmpk dye bwk anak2 dye berjalan kat kwasan rumah aku. Aku dngr anak dye merengek lapar. Tuh aku tlg. Pastu dh due2 aku tk jumpe dye.. Rupe 2 nye dye dh mati. " jwb shin yeong pnjang lebar.

Aku hnye mengangguk dngr cite shin yeong. Kali ni aku dpt sedikit maklumat dri shin yeong. Aku kne cri bukti lgi utk aku tau sape pembunuh aku. Tk lupe jugk aku kne cri suami pompuan tuh. Mesti dye tau sape pembunuh tuh.

~ to be continue ~

save meWhere stories live. Discover now