Od setek lat ludzie starają się określić system wartości człowieka, przedstawiając go w różnoraki sposób. Umieszczają w nim uczucia, rodzinę, potrzebę bogacenia się, czy samorealizacji, jednak szczególną rolę w każdym przypadku odgrywa miłość.
Uczeni od zarania dziejów zadają sobie pytanie, czy miłość jest nadrzędną wartością w życiu człowieka, trudząc się nad poprawną odpowiedzią, więc dzisiaj w mojej pracy postaram się, tak jak i oni - zagłębić się w tajniki miłości i udzielić odpowiedzi na to nurtujące pytanie.
Uczucia od zawsze stanowiły ulubiony temat dla filozofów, pisarzy, poetów. Obdarzali je szczególną czcią, uważając, że to właśnie one upodabniały nas do bogów. Złość, radość, żądza, odwaga - główne tematy pierwszych starożytnych dzieł z czasem musiały ustąpić miejsca miłości, która od tej pory królowała - i króluje po dziś dzień w umysłach artystów.
Dlatego właśnie jako przykładów oraz pomocy w rozwikłaniu zadania, które przed sobą postawiłam, użyję przykładów z literatury.
Miłość objawia się w różnej formie, jednak jednym z jej silniejszych rodzajów jest miłość braterska, rodzinna. Ten temat często był poruszany w dziełach wielkiego starożytnego dramatopisarza - Sofoklesa. W "Antygonie", która posłuży mi za pierwszy przykład, autor ukazał nam tytułową postać - młodą, piękną dziewczynę tak mocno kochającą własnych braci, że wolała umrzeć niż się od nich odwrócić. Dla nich porzuciła swoje dotychczasowe życie na dworze, odwróciła się od swojego wuja, władcy Teb, ale także sprzeciwiła się własnym przekonaniom religijnym. Poświęciła tak wiele, by móc ich godnie pochować. Poświęciła wszystko co miała, w imię miłości. Zostawiła za sobą inne wartości i wybrała, według niej, tę najważniejszą.
Kolejnym przykładem z literatury, gdzie jednostka ustanawia miłość jako najwyższe dobro jest "Legenda o Świętym Aleksym". To średniowieczne dzieło również bierze na celownik miłość, jednak zupełnie inną. Aleksy - główny bohater, tak jak i Antygona, poświęca wszystko w imię najwyższego uczucia, ale jest ono skierowane nie w stronę brata czy żony, tylko samego Boga.
Mężczyzna nie patrzy się na swoje wygody, uczucia kierowane do ludzi wokół - rodziny, żony, nie przerażają go niedogodności jakich będzie musiał doświadczyć, gdy ostatecznie zdecyduje się na życie ascety. "Zakochany w Bogu", bo tak można go określić rezygnuje ze wszystkiego, by móc w pełni się Jemu oddać. Aleksego nie interesują dobra doczesne, bogactwa, władza, międzyludzkie uczucia, ponieważ nad wszystko przedkłada miłość do Boga. Zostawia nawet swoją żonę dzień po ślubie, by oddać się umartwieniu w imię Najwyższego.
Ostatnia kwestia, którą będę chciała rozpatrzyć jest również związana z miłością, ale wziętą z wydarzeń codziennych. Na co dzień słyszymy o historiach opowiadających o pięknych uczuciach, poświęceniu w imię miłości. Może czasami wydaje nam się to tandetne, bo przecież każdy z nas kogoś kocha, jest to uczucie powszechnie znane, więc dlaczego nadal pozostaje w centrum uwagi. I tutaj mogę powołać się na cytat z "Hymnu do miłości" św. Pawła: "Gdybym też miał dar prorokowania /i znał wszystkie tajemnice, /i posiadał wszelką wiedzę, /i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił. /a miłości bym nie miał, /byłbym niczym. ". W samym utworze jest jeszcze wiele odniesień do miłości i tym, czym ona jest dla nas. Pokazuje jak wielkie znaczenie ma to uczucie w naszym życiu, gdy go brakuje wszystko traci sens.
Podsumowując moje rozważania, mogę stwierdzić, iż dla mnie miłość jest nadrzędną wartością, nie mogącą równać się z innymi. Ona napędza świat, sprawia, że życie nabiera barw, nadaje sens wszystkiemu co robimy, zmienia zło w dobro, a dobru pozwala rozwijać się i rosnąć pod swoimi skrzydłami.
CZYTASZ
Szkolne wspomagajki
Roman pour AdolescentsDla wszystkich, którzy trafili tutaj z różnych powodów... Przedstawiam zbiór moich wypracowań szkolnych, charakterystyk, rozprawek, niestety bez tematów, bo tych nie pamiętam, ale może pomogą komuś uporać się z pracą domową. Większość jest sprawdzon...