Bab 1

7 0 0
                                    

Lidiya berjalan dengan angkuhnya menuju ke arah kantin sekolah.

Perutnya sedang mengadakan klub siang akibat kelaparan.

Langkah kakinya dilajukan. Misinya hanya makan. Itu je. Titik! Koma! Meninggal!

Author merapu XD

Tiba-tiba dia terlanggar seseorang menyebabkan mi kari sang manusia mewarnai baju putih Lidiya.

Cliche. I know. Abaikan author yang tulis benda cliche ni.

"Shit." Lidiya memang ratu mencarut tapi wajahnya tetap iceberg

"Sorry miss. Apa yang miss cakap tadi macam kurang jelaslah." Aidil memasang wajah comel yang boleh membuatkan abang-abang gay tak tidur malam.

Lidiya memandang wajah Aidil dengan tatapan kosong.

"Nothing. Just shocked. That's all."

Author tak tahu bahasa omputih. Tapi tetap nak tulis.

Aidil mengangkat keningnye.

"That's all? Tak minta maaf ke?" Amboi Aidil macam Lidiya sorang je yang salah.

"For what?"

Peringatan Lidiya seorang yang angkuh dan ego.

"Sebab langgar aku."

Lidiya mengangkat keningnya. Riak iceberg masih ditayangkan.

"Excuse me. I think, dalam hal ni bukan aku je yang salah. Well, makanan kau tumpah and baju aku kotor. So, adil right. No need to apologize just lupakan." Lidiya malas nak memanjangkan masalah dan dia tak suka nak meminta maaf.

Sebiji macam author.
Hesteg pemalas.

Aidil masih tak nak mengalah. "Apa kata kau minta maaf dekat aku. Then aku minta maaf dekat kau balik. Amacam?"

"Tak nak." Laju Lidiya membalas selaju kakinya melangkah meninggalkan Aidil.

Aidil menghantar permergian Lidiya dengan senyuman.

###

Setelah mengganti bajunya dengan baju sukan.

Lidiya membawa sebotol air mineral dan sebungkus sandwich menuju ku pondok bacaan yang terletak di taman sains berhadapan padang bola sepak.

Walaupun masa rehat telah habis dia belum memasang niat untuk masuk ke kelas. Lagipun dia belum makan lagi dari tadi.

Dengan cermat dia membuka perlahan bungkusan sandwich tersebut lalu menggigit hujung sandwichnya.

Hesteg gadis melayu terakhir makan.

Terasa tekaknya kering dia meneguk sedikit air mineralnya.

Matanya memandang sebentar pelajar-pelajar lelaki yang kusyuk bermain bola sepak.

Wajahnya masih memaparkan riak kosong. Lalu Lidiya menyibukkan dirinya dengan sandwich yang masih berbaki separuh.

Matanya terpaku memandang botol mineralnya yang bergerak.

Hell no! Of course botol tu tak bergerak sendiri.

Air mineral tersebut diteguk rakus oleh seseorang.

Aidil?!

Yes, Aidil lah yang merampas air mineral Lidiya. Wajahnya yang berpeluh dilap dengan hujung baju.

Lidiya mengangkat sebelah keningnya. Riak beku habis ditayangkan.

"Hai." Aidil tersenyum manis.

Dia Akak SombongWhere stories live. Discover now