Trip 2

117 8 7
                                    

"Rose, kenalkan ini Zahrain. Dia budak baru dalam rumah ni. Tolong ibu boleh? Bawa Zahrain ke dewan makan"

"Zahrain ni sama umur dengan kamu. Kamu 7 tahun kan?" kata ibu lagi.

Aku mengangguk.

"Bawa Zahrain makan ye"

Aku hanya menurut perintah ibu tanpa banyak soal.

Sejak aku setahun duduk di rumah anak yatim ini, aku semakin rapat dengan ibu. Semua kanak-kanak yang baru masuk aku kenal, sebab ibu selalu percaya dan mengharapkan aku untuk tolong mereka yang baru masuk untuk berasa selesa di sini. Kata ibu, mereka kehilangan orang tersayang sama seperti aku. Jadi, ibu selalu mengingatkan supaya menyayangi kanak-kanak lain yang ada dalam rumah ini. Anggap mereka seperti adik-beradik sendiri.

Aku menarik tangan budak lelaki yang bernama Zahrain menuju ke dewan makan.

"Ah Rose" aku berpusing ke arah suara ibu dan memberhentikan langkahku.

"Ibu lupa pesan, Rose jangan bagitahu sesiapa pasal apa yang Rose nampak tadi boleh?" Pesan ibu sambil tersenyum.

Aku hanya mengiyakan.

Apa yang aku nampak tadi?

Masa pintu rumah ini diketuk, aku dan ibu terus ke pintu hadapan rumah. Buka saja pintu, aku melihat seorang budak lelaki yang dipenuhi dengan darah di bajunya. Muka nya sangat comot dan kotor. Bau darah menusuk ke dalam ruang hidung ku.

Aku nampak muka ibu. Muka yang penuh tanda tanya. Ibu dengan pantas menarik tangan budak lelaki itu dan membawanya ke bilik air. Kenapa baju nya ada darah?

Meh Sini Darah Kau SikitWhere stories live. Discover now