[ Kim Jiwon a.k.a you]
"Asyik cafe tu aje yang kau pergi. Jomlaa lepak dekat lain pulak. Kita ajak Wonwoo sekali." Irene pujuk aku. Tapi aku cuma geleng kepala. Bibir merekah senyum paksa.
"It's okay laa. Aku dah biasa tau tak." Aku terpaksa tipu. Bukan sebab nak jauhkan diri dari mereka. Tak. Bukan tu sebabnya. Aku cuma nak sembunyikan niat sebenar aku ke cafe tu sebenarnya.
"Kau pergi ajelah dengan Wonwoo. Kau buat macam aku tak biasa pulak pergi cafe tu sorang-sorang." Irene tenung aku. "Betul ? Kau nak aku pergi dengan Wonwoo je ke ?" Dia tanya aku sekali lagi.
Aku angguk.
"Kalau camtu aku pergi dululah. Jaga diri tau." Aku senyum. Tangan sibuk melambai pada irene yang makin jauh dari tempat aku berdiri.
Aku pusing belakang. Kosong. Rasanya semua orang dah balik kot dari sekolah. Awalnya. Tapi takpelah. Buat apa aku kisah ? Sekarang baik aku tuju dekat destinasi yang dah lama aku tak jejak.
Cafè.
※※※※※※※
"Order ?"
Aku pandang lelaki yang tengah berdiri sebelah aku. Aku tak tau kenapa tapi tengok cara dia pegang pen pun mampu buatkan aku melting. Sah aku gila !
"Err.. miss ?"
"Ahh ye..ye. Macam biasa ye." Aku senyum dekat dia. Damn ! Malunya. Dia cuma senyum tapi mata tak lepas pandang aku. Aku tau dia pun ketawa dalam hati tapi aku cuma kawal riak wajah. Taknak nampak macam orang yang tak biasa datang sini.
Dia pun pergi. Dia ! Ye dia. Kim mingyu a.k.a crush aku. Aku tak tahu kenapa tapi aku dah lama pendam perasaan ni sampaikan dengan irene pun aku tak bagitau. Start dia datang meja aku sampailah blah, mata aku memang tak pandang lain dah selain muka dia.
Mata..
Hidung...
Kening..
Mulut tu lah yang buatkan aku selalu tak puas dari pandang muka dia. Yelaa.. nama pun crush kan. Semua benda yang dia buat aku akan kata perfect. Sampai kentut dia pun aku boleh kata wangi. Tapi ini fakta ye.. ketinggian dia memang tidak boleh dibawak main-main. Boleh dikatakan yang dia ni boyfriend material laa.
"Cappucino latte." Sebuah gelas diletakkan atas meja. Terus terbang semua yang aku fikir tadi. "Owhh.. err gomawo." Dia senyum dan tunduk sedikit sebelum pergi dari meja aku.
Dan ye. Aku pandang dia lagi. Lama pulak tu sampaikan ada orang tegur aku pun, aku tak perasan.
"Jiwon-sshi"
Waitt.. macam kenal je suara ni. Aku pandang sebelah. Terkejut ! Aku yang tadinya duduk terus tegak berdiri. Mulut terasa berat untuk bercakap. "The8 oppa.... buat apa dekat sini ?" Dan percaya atau tak. Aku bercakap jugak..
Come to your senses jiwon ! Yelaa.. tenang Jiwon. Apa sangatlah boleh berlaku. Ex boyfriend kau je kot yang datang. Aku ulang..
EX BOYFRIEND aku datang like what the heck dia datang sini. Tapi aku terpaksa senyum taknak nampak macam tak suke dia terjumpa aku. Tapi aku memang tak suke
Tak guna.
"Boleh saya join awak minum ?" Dia pandang aku. Aku jadi tak selesa. Dah banyak meja kosong sekeliling aku tapi meja aku ni jugak yang kau berkenang ye. "Ahh.. ye..ye boleh." Dan aku tak percaya aku boleh jadi gelabah macam ni sekali depan dia. Arghh damn !!!
1 minit..
2 minit..
3 minit..
Arghh...boleh jadi gila aku macam ni. The8 yang sekarang ni duduk menghadap aku cuma pandang aku. Rasanya dia pun tengah cari modal nak cakap dengan aku so jadilah macam ni. Dua-dua senyap. Makin awkward laa kalau berterusan camni...
Aku bermain dengan hujung rambut aku. Main gulung-gulung yang menunjukkan aku nervous dengan dia. Seriously sekarang aku tak selesa. Aku datang sebab nak tengok mingyu tapi alih-alih terserempak dengan ex boyfriend dekat sini. Shit ! I feel stupid..
Terus aku pandang meja sebelah tapi cuma sekejap sebelum aku tunduk pandang bawah. Just why mingyu asyik tengok drama aku dengan the8 dekat sini ? Aku betul-betul tak selesa.
"Lama saya tak nampak awak." Haa tu dia.. dah keluar dah suara emas dia tu. "Samalah.. saya pun dah jarang nampak awak. Awak pun dah nampak lain." Aku saja je cakap macam tu. Tengok jelah rambut dia. Macam pelangi lah pulak. Biru ada pink ada. Senang cerita semua warna ada lah.
Dia ketawa. "Awak pun dah lain. Makin cantik saya tengok." Aku senyum sekilas. Baguslah.. rasanya dia tak nampak aku macam makcik tua. Aku cari kelibat mingyu dan yesss aku nampak dia
And he's looking at me right now..
Aku perasan dia selalu pandang dekat sini. Mungkin dia tahu aku dalam keadaan tak selesa sekarang sebab tu mata dia tak lepas dari pandang aku. Tapi aku.. suka dia pandang aku macam tu.
Okay jiwon stop..
"Awak nak saya tumpang awak balik ? Kalau tak saya bol-"
"Ehh.. takpe. Saya boleh jalan sendiri. Lagipun rumah saya dekat je dari sini." Aku tolak. Nampak mengada tapi aku pilih untuk jauhkan diri dari dia selagi boleh.
"No can't do. Saya tetap nak tumpangkan awak balik dan no is not an option. Muktamad !" Amboiii ugut nampak
"Mianhae the8 oppa tapi ada orang dah janji nak balik dengan saya sama-sama." Aku tipu tapi aku rasa dia macam tak percaya. Dahi dia pun dah berkerut.
"Nugu ?" Aisy~ sibuk laa dia ni nak tahu. Aku garu pelipis yang tak gatal. Nak cekau siapa time-time macam ni ? Aku tanya diri sendiri. Buntu.
Tiba-tiba terasa bahu aku disentuh. "Mintak maaf kacau korang tapi rasanya baik tak payah tumpangkan jiwon sebab dia balik dengan aku harini." Aku tergamam. Tak percaya apa yang berlaku. Mingyu tengah pegang bahu aku sambil pandang the8 tajam.
The8 nampak terkejut. Dia pura-pura tengok jam. "Rasanya dah lambat. Saya pergi dululah." Dia cepat-cepat bangun dan tinggalkan aku. Kenapa ni? Mingyu ni dia punya ex ke apa? Aku tak sempat nak cakap apa-apa tapi baguslah dia dah takde.
Aku pandang mingyu. Belum sempat aku buka mulut dia dah tanya "Dia kacau awak ke ?"
Aku yang tengah blur tak tahu nak balas apa cuma diam. Lepastu baru aku buka mulut. "Taklah.. cuma-"
"Lain kali kalau awak jumpa dia lagi, panggil je saya" Aku tengok dia pelik.
"Kalau saya ada dekat luar cafe ?" Wow aku memang berani.
"Bagi saya nombor awak." Aku terkejut. "Awak tak perlu pun tolong saya sampai macam ni sekali." Apa aku buat ? Nilah peluang aku nak rapat dengan dia. Damn !
"Takpe. Lagipun saya nak kenal awak."
THE END