Keesokannya,Spike sambung membaca surat Puteri Celestia di dalam perjalanan ke PonyVille.Princess Celestia beritahu bahawa terdapat banyak cara untuk hidup berbanding belajar dan menugaskan Twilight untuk menyeliakan persiapan untuk majlis"The Summer Sun Celebration" di PonyVille.Di akhir surat itu terdapat satu lagi tugasan iaitu mecari kawan.
Sesampainya di PonyVille,Twilight telah disuruh menyapa seekor kuda berwarna merah jambu di hadapannya oleh Spike.Apabila twilight menyapa kuda itu,kuda itu terus terkejut dan melarikan diri.
Twilight dan Spike terus pergi melawat Sweet Apple Acres untuk memeriksa katering untuk majlis "The Summer Sun Celebration".Applejack menyambut mesra kedatangan Twilight dan Spike.Ahli keluarganya menghidangkan banyak makanan sebagai sampel untuk dirasa.Twilight hendak beredar tetapi sayu apabila melihat kuda kecil yang memintanya unuk makan.Twilight terpaksa makan walaupun enggan.
Selepas makan,Twilight dan Spike telah pergi ke tempat lain untuk memeriksa.Twilight telah melihat banyak awan mendung dan pegasus yang ditugaskan untuk membersihkan awan mendung tidak melakukan kerja dengan baik iaitu Rainbow Dash.Rainbow Dash yang terbang laju telah merempuh twilight menyebabkan Twilight basah kuyup dengan lumpur.Dengan memohon maaf,Rainbow Dash telah membersihkan twilight dengan hujan dari awan mendung dan taufannya yang menyebabkan rambut Twilight kerinting.Rainbow Dash dan Spike tergelak melihat wajah Twilight.Rainbow Dash berkata dia akan melakukan kerjanya setelah habis berlatih pergerakan terbang untuk ditunjukkan kepada Wonderbolt pada majlis nanti.Dan dia berkata yang dia boleh membersihkan awan dalam 10 detik .Twilight mencabarnya.Rainbow Dash berjaya melakukan di hadapan Twilight dan Twilight kaku melihatnya.Rainbow Dash berkata tidak sabar untuk melepak lagi kepada Twilight dan terus terbang pergi.
KAMU SEDANG MEMBACA
My little pony the nightmare moon
HumorTwilight Sparkle sedang meneliti tentang Nightmare Moon yang akan kembali sebelum Perayaan Musim Panas. Ia mencoba memberitahukan hal tersebut kepada Putri Celestia, tetapi Putri menghiraukan dia dan menyuruhnya untuk pergi dan mengecek persiapan pe...