Lalu mereka semua pun masuk kedalam istana purba itu untuk mencari "The Elements Of Harmony". Mereka telah menemui lima bola batu yang Twilight percaya itu adalah lima Elemen Harmoni yang pertama. Lalu Twilight mengunakan kuasanya pada kelima-lima bola batu itu untuk mendapatkan eleman keenam yang misteri. Kuda-kuda yang lain keluar dari istana purba itu dan meninggalkan Twilight keseorangan di dalam istana itu agar Twilight boleh fokus pada kuasanya.Tiba-tiba Kabus ungu datang dan membuat pusingan taufan pada bola-bola batu itu untuk menghilangkannya tetapi Twilight sempat menerjah ke dalam taufan itu yang membawanya pergi dari situ.Rainbow Dash, Pinkie pie dan yang lain segera masuk ke dalam istana itu setelah mendengar Twilight menjerit dan tidak sempat untuk menyelamatkan Twilight dan bola-bola batu itu.
Mereka semua pun mula mencari Twilight di sekitar itu.Lalu Rarity terlihat pancaran cahaya keluar dari bangunan istana sebelah dan mereka semua terus berlari kesana. Twilight yang tadi telah dibawa pergi ke tempat lain tersedar dan ternampak Nightmare Moon di hadapannya sambil kelima-lima bola-bola batu itu beralun bersama rambutnya.Twilight berasa sungguh geram dan bersiap-sedia untuk menyerang Nightmare Moon. Nightmare Moon juga telah bersedia melawan Twilight.Apabila mereka hampir bertembung,tiba-tiba Twlight menghilang dengan kuasa ajaibnya.Tipu helah Twilight untuk menipu Nightmare Moon berjaya. Twilight segera menggunakan kuasanya pada bola-bola batu itu tetapi dihalang oleh Nightmare Moon. Nightmare Moon menjadi takut kerana bola-bola batu itu bercahaya akibat kuasa ajaib Twilight. Tetapi ia tidak berkesan. Elemen keenam yang misteri tidak muncul-muncul. Nightmare Moon ketawa jahat lalu memecahkan kesemua bola-bola batu itu.
Twilight menjadi kaku melhat bola-bola batu yang merupakan satu-satunya elemen penghalang Nightmare Moon pecah. Rakan-rakan Twilight berlari ke tempat kejadian sambil memanggil-manggil Twilight. Twilight sedar bahawa kekuatan elemen itu hadir dan terus menerangkan pada Nightmare Moon bahawa sebenarnya kawan-kawannyalah pembangkit elemen sebenar.Lalu serpihan serpihan tadi bersinar dan terapung.
Applejack yang sentiasa berckap benar mewakili elemen jujur.Fluttershy yang menolong seekor manticore yang dalam kesusahan mewakili elemen baik hati. Pinkie pie yang sentiasa riang mewakili elemen ketawa. Rarity yang rela memberikan ekornya pada ular laut mewakili elemen murah hati. Rainbow Dash yang yang meninggalkan kejayaan demi kawan mewakili unsur setia.Kesemua serpihan bola batu itu pergi kearah setiap kuda dan tiba-tiba muncul satu bola batu, elemen keenam yang misteri.
Serpihan-serpihan bola batu itu membentuk rantai emas manakala bola batu yang keenam menjadi mahkota Twilight. Kesemua elemen bersinar dan kesemua kuda terangkat lalu memancarkan pelangi pada Nightmare Moon. Nightmare Moon dikelilingi taufan pelangi dan seluruh bilik dipenuhi cahaya. Apabila cahaya pudar,mereka semua tersedar dan mendapati bahawa permata di rantai mereka menyerupai tanda cutie pada punggung mereka dan ekor Rarity tumbuh dengan ajaibnya semula.
Matahari terbit lalu Puteri Celestia muncul dan menjelaskan pada Twilight bahwa dia mempunyai kuasa ajaib selagi mana persahabatan mereka semua kekal.Nightmare Moon kembali pada bentuk asalnya, Puteri Luna. Mereka semua terkejut kerana Puteri Luna ialah adik kepada Puteri Celestia. Cerita lagenda itu merupakan kisah benar.Puteri Luna meminta maaf pada Puteri Celestria dan mereka adik beradik berdamai.Sekembalinya di Ponyville, Pinkie pie mengadakan majlis untuk menyambut Puteri Celestia dan Puteri Luna.Twilight memberitahu pada Puteri Celestia bahawa dia tidak mahu meninggalkan kawan-kawan barunya.
Puteri Celestia membenarkannya tinggal di Ponyville dengan misi menyambung pembelajarannya tentang keajaiban persahabatan dan sentiasa memberitahu perkara baru yang ditemuinya kepada Puteri Celestia selalu. Twilight berjanji untuk belajar bersungguh-sungguh berbanding dahulu dan akan sentiasa membuat kawan-kawannya gembira.
KAMU SEDANG MEMBACA
My little pony the nightmare moon
HumorTwilight Sparkle sedang meneliti tentang Nightmare Moon yang akan kembali sebelum Perayaan Musim Panas. Ia mencoba memberitahukan hal tersebut kepada Putri Celestia, tetapi Putri menghiraukan dia dan menyuruhnya untuk pergi dan mengecek persiapan pe...