Pada keesokan pagi..
"beb,macam malam tadi?"tanya Jane sambil menuang air teh ke dalam cawan untuk Diana.
"wei,Ya Allah lupa pulak aku nak cerita"kata Diana meletakkan buku ke atas meja lalu berjalan ke arah Jane.
"aku takleh cakap apa-apa kau tau hish sweet gila,sikit lagi dia nak declare kau tau?nasib baik aku cakap aku nak kerja harini"
"amboi,sakanlah kau sampai aku kat rumah ni paksa masak sendiri"rajuk Jane.
"alolo takpe,malamni aku belanja kau pulak hehe dah lah aku pergi dulu.bye!"kata Diana lalu mengambil buku di atas meja.
________________________
malam tadi..
"Assalamualaikum,mum!!"
"ish sapa pulak datang time-time macamni?"tanya Hajjah Kalsum sendiri.
"Waalaikumsalam"jawab Hajjah Kalsum lalu membuka pintu.Terkejut dengan kehadiran anak nya di depan pintu.
"Bad?what are you doing here?"tanyanya.
"mum,bad ada benda nak bincang please kali ni je"
Mereka berjalan menuju ke ruang tamu.
"what?"
"tolong pinangkan D for me??"pinta Badrul.
"what??!!!"
"please mum,orang cakap benda baik kna cepatkan kan"pujuk Badrul.
"hm tengoklah"kata Hajjah Kalsum sambil menggosok mata.
"okay,make sure tau,k lah Bad balik dulu.bye Assalamualaikum"
"Waalaikumsalam,hati-hati"pesan Hajjah Kalsum lalu menutup pintu."hm Alhamdulillah atlast ada jugak tergerak hati dia nak kahwin kalau tak memang sampai ke sudahlah macamtu hm Bad bad"kata Hajjah Kalsum sambil berjalan menuju ke biliknya di tingkat atas.
_________________________
Kebetulan,di akan balik ke rumah ibunya.
Di dapur..
"Assalamualaikum!!"
"Waalaikumsalam,bu sapa datang tu?"
"pi lah tengok sendiri"kata Puan Rosnah tersenyum sendiri.
Diana terus melangkah ke ruang tamu untuk membuka pintu.
"Waalaikum...salam eheheh apa ni?"tanya Diana hairan kerana ramai yang bersama dengan Hajjah Kalsum sambil membawa hantaran.
"mana ibu?"
"hah? aaaa ibu...ada ada ibu ada kat aaa dapur masuklah aunty"kata Diana gagap.
"hm yelah"Hajjah Kalsum hanya tersenyum.
"Duduklah dulu"kata Diana lalu berlari ke dapur.
"ibu!!"
"ye?"
"depan tu ha orang ramai bu siap bawak hantaran lagi"
"hah??!!mana mana?"jerit Puan Rosnah.
"ish ibu pergi jelah"kata Diana lalu menyuruh ibunya keluar dari dapur.
"eh?"
"aaa Puan??"tanya Hajjah Kalsum.
"Rosnah"jawab Puan Rosnah sambil bersalaman dengan Hajjah Kalsum.
"aaa ye saya Hajjah Kalsum,panggil kak som je"kata Hajjah Kalsum.
Puan Rosnah hanya mengangguk sambil menjeling Diana yang menghendap di sebalik dinding dapur.
"Ada apa ni?banyak nau"tanya Puan Rosnah.
Hajjah Kalsum menerangkan apa yang terjadi dan akhirnya Puam Rosnah memanggil Diana.
"Diana!!"
"ye mak?"tanya Diana.
"ni,ada orang nak pinang kamu ni?setuju tak?"
"ha'ah Badrul mintak aunty pinangkan kamu"
"hah??!!"jerit Diana.
"ha setuju ke tak?"tanya Puan Rosnah.Hajjah Kalsum pula hanya menanti jawapan dari Diana.
"hmm"kata Diana lalu mengangguk.
"Alhamdulillah"kata Hajjah Kalsum dan Puam Rosnah serentak.
Sejak hari itu,Diana terus tak contact Badrul.Bila nak keluar rumah,tengol muka Badrul terus masuk balik.Malu katanya tapi Badrul tak kesah sebab Diama dah terima pinangan dia.
Pejam celik,esok dah tiba hari bahagia bagi mereka berdua.
Malam sebelum majlis barulah mereka berjumpa semula,keluarga semua sedang sibuk kat dapur.
"hi,long no see"kata Badrul sebaik sahaja melihat kelibat Diana terus berjalan kearahnya.
"hey"jawab Diana sambil melemparkan senyuman.
"so nervous tak?"usik Diana.
"taklah"jawab Bad selamba.
"eleh acah je,kita tengoklah esok haaa"kata Diana lalu beredar.Tiba-tiba seliparnya dipijak Badrul.
"aaaaa!!"jerit Diana lalu mukanya tersembam ke tanah.
"AHAHAHAHAHAHAHA"ketawa Badrul.
"ish!"geram Diana kepada Badrul lalu angkat terus mengentak kaki masuk ke rumah.
__________________________
Keesokan paginya..
"D!!lamanya kau bersia....omg!!cantiknya!!ni yang buat aku nak carik boyfriend awal ni"
"edeh banyaklah kau punya cari,orang kat kau kau pulak yang taknak"bebel Diana.
"Alah,kita ni jodoh kena cari yang baik sebab we get married once"
"lantak kaulah!dah aku nak siap!"
"okay jom"
Mereka duduk beriringan menuju ke pelamin.Ramai yang memerhati kecuali Badrul.Nervous lah tu.
"Aku Terimah Nikahnya Diana Dalila binti Daniel dengan mas kahwin yang tersebut"
"sah?"
"Sah"
"Alhamdulillah"
Selepas upacara menyarung cincin terus ke sesi bergambar.
"u jomlah gambar tempat lain lagi,kat luar nak?"tanya Diama kepada Badrul.
"okay sure"
Sesampainya mereka di taman belakang rumah.Mereka terus bergambar bermacam-macam aksi.
"Dah,penat i nak masuk dulu okay?"tanya Diana kepada Badrul.
Badrul yang masih lagi berbincang dengan jurugambar hanya mengangguk.Tiba-tiba niat jahat Badrul muncul.
Baru sahaja Badrul melangkah menuju ke arah Diana.
Diana sudah pun tersemb ke tanah dek terpijak baju sendiri.
"AHAHAHAHA!u,u buat apa ni"tanya Badrul dengan ketawa yang masih tersisa.
"hish!!"getus Diama geram.
Itulah kisah Diana yang dari kecil sehingga kahwin pun masih lagi clumsy.
YOU ARE READING
Jodoh Untuk Cik Clumsy
RomanceJane memang tak tahan dengan perangai clumsy Diana setiap pagi. wanna know more?do read tq🎨