"In my book, you are my happy ending..." Sambil bermain-main dengan penanda buku yang diberi sebagai token kepada volunteers.
"Deep eh dia punya ayat dekat depan bookmark. But it suits well, the hadith behind it too."
"Kenapa deep eh?" Mash tanya sambil buat muka innocent.
"You know dik, we do not know when is our end so why not we ensure each of the time spent here as one of other people's happy ending. Semua orang tak tahu bila Allah kata enough so kita bahagiakanlah orang selagi mampu."
Teja jawab sambil renung skrin telefon di tangan. Dia masih pening nak jawab whatsapp-whatsapp yang terhimpun.
"So, I assume it is one of the reason you join Hands To Heart ea? I heard you joined this kind of events kat Malaysia jugak dulu?"
"Kindda but my other reason is to learn, to share the blessings. This is my 1st time join dekat Eire. Kat Malaysia dulu mana yang mampu je."
"Best eh nanti boleh compare the lesson learnt."
"Haha, best ke tak tu depends kita letak tahap best tu macam mana dalam hidup kita."
"Always deep lah akak. Haha. Okay lah tu haa diorang dah panggil. Nak gerak dah rasanya."
Dia masih duduk dekat sofa depan pintu masuk MH. Jujurlah dia pun tak sabar nak treasure pengalaman socialising with the homeless dekat Ireland hari ni tapi debar tu adalah jugak sebab malam, sebab hari hujan! Moga tak adalah homeless yang agresif macam dia kena hari tu, bila pak cik yang selalu dia dengan housemates bagi tokens or food tiba-tiba baling token yang dia bagi. Terkejut. Bila toleh belakang sekali lagi, dia nampak pak cik pegang botol kaca hijau. Huh. Mabuk. Frust dengan diri sendiri tak cukup lagi usaha kau ni Teja. Work on it.
Dia harap malam ni dia temui hikmmah dalam tiap episod dan himmah untuk terus maju di jalan ini. Entah. Allah jugalah yang mencelikan hati.
___
Hujan renyai-renyai nampaknya makin tak segan melimpah ke bumi. Hujan dan bumi Gaelic ini memang rakan karib tapi malam ini memang tak segan langsung, angin sejuk lagi. Fuh. Tapi entah kenapa badan dia rasa panas. Hati melonjak-lonjak. Ada yang menghangatkan jiwa ini. Hangat yang cukup menyenangkan.
Dia jalan seiring dengan Syud sambil excited memasing taaruf dan bila dapat tahu circle banyak kena orang yang sama. Ansara memang begitulah. Memanjang nak "link up" kenal orang itu tak, kenal orang ini tak. Haha, tapi itulah betapa keciknya dunia, betapa osemnya ukhwah terjalin lebih mudah dan mesra dengan wujudnya ukhuwah-ukhuwah terdahulu. Ralit bersembang sampai lah kumpulan dia dekat George Street. Kawasan dia. Haha. Sebab itu kawasan DBS yang memang dia lalu setiap hari. Depan Dunnes ada seorang homless, duduk merekot menahan sejuk sambil mulut dia tak henti berketar. Dia tengok tangan homless tu luka-luka. Sejuk sangat ni, tak ada gloves, memang luka lah jawabnya. Macam tangan dia, padah tak suka pakai gloves bila winter. Itu dia tak suka pakai. Yang homless ni mungkin sebab dia tak ada,
Syud mula langkah awal dia,
"Hi, how are you doing? Would you like some coffee or tea to warm yourself?'
"Owh, yes, Tea please. Thank you so much." Sambil terketar-ketar kakak homeless ni menjawab. Dia yang ditugaskan untuk buat air terus capai Tea Bag dari Mira, buat teh dengan apa yang dibekalkan. Ahli kumpulan yang lain pula terus sembang-sembang dengan kakak homeless. Dia tak dengar sangat apa yang disembangkan.
Kakak homeless terus capai air teh yang dia hulur lepas seminit dua siapkan teh dalam keadaan terbuka dengan hujan dan bayu musim salji yang sejuk. Langsung tak tiup air yang panas. Dia minum seteguk dua sebelum ucap terima kasih.
YOU ARE READING
CAHAYA DI LANGIT GAELIC
Short Story" Mimpi-mimpi semalam menjadi suratan hari ini. Di benua asing, Kau, aku temui. Di bawah langit Gaelic KITA bertaut kembali... " InshaAllah, bakal menjadi kompilasi episod-episod kehidupan di Bumi Eire. Tentang aku, kau dan Dia. Owh, mungkin juga...