'Mevrouw, u begrijpt toch wel wat ik bedoel?'
De vrouw leek even van slag.
'Ja, nee, wacht, kunt u het even samenvatten?'
De lerares waarmee ze praatte zuchtte, maar deed toch wat de vrouw haar vroeg.
'Louis is totaal niet geïnteresseerd in meisjes, terwijl de rest van de jongens er maar over blijven praten. Zijn vrienden hebben een beetje afstand van hem genomen, ze hebben me verteld dat Louis altijd zo intiem doet en dat vinden ze zeer vervelend.'
De lerares nam een korte pauze en ging daarna verder met haar verhaal.
'Misschien moet u eens met uw zoon gaan praten?'
De jonge vrouw tegenover de lerares stond verbijsterd naar de grond te staren.
'Ik... ik weet niet. Ik had dit totaal niet verwacht,' zei ze geschokt.
'Ik snap dat dit moeilijk voor u is, en...'
De lerares kon haar zin niet afmaken, want een stem verstoorde haar verhaal.
'Mam, kom je? Je zit hier nu al bijna een half uur.'
De twee vrouwen keken verbaasd om richting de deur waar de stem vandaan kwam. Een tiener van het mannelijke geslacht had de deur open gemaakt en keek nu geïrriteerd de kamer in.
'Ja, zo, even... afmaken.'
De stem van zijn moeder sloeg over en ze maakte vlug een gebaar dat hij weg moest gaan. De jongen draaide zich weer om en sloot de deur. De twee vrouwen checkten even of hij echt weg was, en niet nog om de hoek stond te luisteren. Daarna gingen ze verder met hun gesprek.
'Uw zoon is ook nogal... depressief. Hij is nooit vrolijk op school,' zei de lerares terwijl ze de vrouw medelijdende blikken gaf.
'Ik snap het,' zei de moeder van de jongen. 'Ik ga maar eens met hem praten, misschien helpt dat.'
'Mooi, doet u dat.'
Het gesprek werd afgerond en moeder en zoon vertrokken richting huis. De twee zeiden geen woord tegen elkaar. De stilte werd pas verbroken toen de jongen zijn gordel om deed en naar zijn moeder keek.
'Ik weet wel waar jullie het over hadden,' zei hij terwijl zijn moeder met trillende vingers haar gordel probeerde vast te krijgen. Haar blik gaat van het gevecht met haar gordel naar haar vijftienjarige zoon.
'O ja?'
Ze klinkt streng, en de jongen lijkt even van slag te zijn. Hij herpakt zich snel en slaat zijn ogen neer.
'Ja.'
De jongen slikte even en keek toen naar zijn handen.
'Denken jullie dat ik op jongens val?'