chapter 7:Final

91 11 5
                                    

Aku membuka kelopak mata.

"Argh!"aku memegang kepalanya yang berdenyut-denyut.pandangan di alihkan di sisi.Kaitou tertidur di sebelah katil pesakitnya.

Aku di hospital ke?jam dinding menunjukkan angka 7 malam.Bahu Kaitou aku goncang sedikit untuk mengejutkannya.

"Kaitou..kaitou"suara aku kedengaran lemah.kaitou tersedar dari tidur lena.

"Eh khai?awak dah sedar"kaitou mengesat matanya.

"Awak tak balik lagi?dah pukul 7 malam ni."aku sebenarnya risau tentang tangapan dia.Aku sedar yang aku dah banyak menyusahkan dia.

"Pukul 7?!kalau macam tu saya balik dulu ye.Takpe ke awak sorang je?"kaitou mencapai beg galas dan mulai berdiri.

"Takpe saya okey"aku mengangguk perlahan.Dia melambaikan tangan lantas berlalu pergi.Selang beberapa minit seorang doktor memasuki wad aku.

"Adakah saya menganggu kamu?"Dr.Jo menegur aku.Macam mana aku tahu nama dia?tengok name tag lah.

"Takde lah doktor."aku menjawab selamba.

"Saya nak tanya kamu sesuatu."Dr.Jo melabuhkan duduk di sisi katil aku.

"Tanya?tanya apa tu doktor?"aku mengangkat sebelah kening.

"Kamu ada penyakit barah ke?"soalan itu membuatkan aku mengeluh berat.rahsia aku dah diketahui.

"Y-ye saya penghidap kanser otak doktor"aku terpaksa berterus terang.Doktor mesti tahu punya penyakit aku jadi buat apa nak tipu.

"Kenapa kamu tak buat pembedahan?"Dr.Jo memandang aku simpati.

"Dah peringkat terakhir doktor.Saya pasrah.There's nothing i can do."aku tersenyum tawar tanpa perisa.Yaa aku dah menghidap penyakit ni sejak kematian mak ayah aku.Tapi aku tak nak buat rawatan.Atas sebab-sebab tertentu.

"Betul kamu tak nak buat pembedahan?"Dr.Jo meminta kepastian.Aku mengelengkan kepala.

"Esok saya dah boleh keluarkan doktor?saya nak buat hajat terakhir saya."setitis air mata mengalir di pipi aku.Dr.Jo menepuk pudak aku.

"Yaa kamu boleh keluar esok.Tabah lah dengan apa yang menimpa kamu."Dr.Jo bangun dari duduknya dan berlalu pergi.Aku membaringkan diri aku di atas katil.

Aku tahu hayat aku dah tak lama

Mungkin esok lusa aku akan pergi

Tapi aku mesti tabah

Demi mak dan ayah

Aku memejamkan kelopak mata bersama senyuman di bibir.

Good night Khai.Have a nice dream.

.....

Hari ni aku keluar dari hospital.Sekarang ni aku tengah mengemaskan barang-barang aku.Headfon tersarung kemas di kepala aku.Setelah selesai berkemas aku terus keluar dari wad.And mereka ada berikan aku ubat untuk mengurangkan sakit.Bukan merawat sakit.Aku dah jemu nak makan ubat tu.Dekat rumah pun ada lagi.Telefon di kocek berdering menandakan ada pangilan masuk.Aku menjawab selepas melihat nama pemangil.

Aku:hello kaitou

Kaitou:hello khai..maaf menganggu.Awak dah keluar wad ke?

Aku:haah.Macam mana awak tahu?

Kaitou:teka je.Awak naik apa balik?

Aku:naik teksi je.

Kaitou:okey lah kalau macam tu.Saya minta diri dulu.Nak mandi.

Aku:hmm babai*matikan talian*

Perlu ke aku berterus terang dengan dia?tak..tak aku tak boleh bagitahu dia.Nanti mesti dia risaukan aku.Biarlah hanya aku yang tahu.

Menanti hujanWhere stories live. Discover now