Puberteit is eigenlijk de bron van veel verhalen op Wattpad. Tienerfictie past natuurlijk het best in dit genre, maar ook boeken met een homoseksueel thema - in de categorie Romantiek - ontstaan in de puberteit. In de puberteit ga je nadenken over jezelf en over anderen. Je kijkt anders naar mensen en voelt je aangetrokken tot mensen. Of het nou mannen, vrouwen, chocoladerepen of allemaal zijn, het maakt niets uit. Zeker niet op Wattpad. Op Wattpad kan iedereen zijn wat hij of zij wil zijn. Sex stories, een ondergewaardeerd 'genre' op Wattpad wordt bij wijze van spreken ook veroorzaakt in de puberteit. Seks begint steeds belangrijker te worden, dat merk je ook wel aan dit soort verhalen. Pubers gaan zich in seks interesseren en dromen ervan om de liefde te bedrijven met hun grote idool. Ze kunnen het dan ook niet laten om hun fantasieën voor jou op papier te zetten.
Maar ook buiten Wattpad heb je 'last' van de puberteit. Je merkt het natuurlijk aan je uiterlijk. Niet bij iedereen, maar bij veel jongeren valt het te zien. Grotere borsten, schaamhaar, puistjes, je produceert meer zweet. Dit werkt ouders natuurlijk op de zenuwen en ook dat valt weer te merken. Het lijkt soms wel alsof ouders de boosdoeners zijn in de puberteit, altijd hebben ze weer wat te zeuren.
Maar behalve dat, is de puberteit eigenlijk ook heel mooi. Je begint jezelf te ontdekken, je begint jezelf te leren kennen. Je ontdekt wat je echt gelukkig maakt(jongens, meisjes, chocola). En je wordt een echt mens! Je komt steeds dichter bij dat volgroeide lichaam en de kans om door het leven te gaan als volwassenen. Jaren na de puberteit kijken we er op terug en lachen we om de domme dingen die we toen deden. Wees niet bang en stap met opgeheven hoofd de puber-fase in.
Het Wattnews team.
JE LEEST
Het puberbrein - Wattnews editie 1
RandomDe puberteit, wanneer ouders, je lichaam en de liefde moeilijk beginnen te doen. We praten met Jelmer - a.k.a. Sunnebril - over homo zijn en de taboe's er van, met Chantallegie over het schrijven van seksverhalen op Wattpad en met Emma de Beer over...