Chantal is 17 jaar en fan van One Direction. In het schrijven van erotische fanfictions kan ze al haar fantasie kwijt, maar ze wil niet overkomen als een meisje dat vieze verhalen schrijft. 'Ik vind het jammer dat mensen nog steeds moeilijk doen over grof taalgebruik en seks in boeken. Kom op, het is 2017!'
Waarom ben je begonnen met schrijven op Wattpad?
"Ik ben begonnen met schrijven op Wattpad toen ik 14 was. Ik had altijd al een gekke fantasie en dat wilde ik uiten. Ik bedacht altijd al verhaaltjes en wilde het wat groter uitwerken. Dat ben ik gaan doen op Wattpad. Omdat er over seks altijd een taboe wordt gemaakt, ook nog in deze tijd, laat ik dat expres in mijn boeken voorkomen. Meestal met wat details. Er zitten wel slotjes op mijn boeken, zodat je minimaal 16 jaar moet zijn om ze te lezen. Dus zo erg is het niet."
Je hebt bijna tweeduizend volgers, hoe komt dit, denk je?
"Ik heb werkelijk geen idee waarom zoveel mensen mij volgen, maar het komt niet door de titels van mijn boeken, denk ik. Voordat ik begon met fanficties te schrijven had ik al wel veel volgers, maar ik ben dankbaar voor elke volger die ik heb."
Waarom schrijf je voornamelijk over seks?
"Zoals ik net al zei, het is nog steeds een taboe en dat maakt me boos. Ik ben 17 dus ik kan schrijven over wat ik wil. Seks is gewoon een heel normaal onderwerp. En even om het te verduidelijken, mijn boeken bestaan niet alleen uit seks. Mijn meeste boeken bestaan uit iets van 50 hoofdstukken en dan komt er in 5 hoofdstukken seks voor. En dan word mijn boek meteen een seks verhaal genoemd. Helaas baal ik hier echt van. Want dat is onzin."
Vind je seks leuk om over te schrijven?
"Ik schrijf het gewoon heel makkelijk. Ik vind het wel grappig om te schrijven. Maar een ruzie scene vind ik leuker om te schrijven dan een seks scene. Ik vind het juist weer mooi om te schrijven omdat het iets heel intiems is tussen 2 personen. Het is namelijk liefde bedrijven. En geen seks."
Krijg je vaak vervelende reacties over je boeken?
"Nee, ik krijg niet zoveel vervelende reacties. Weleens mensen die moeilijk doen over het grove taalgebruik af en toe. Of dat ze het een seks verhaal noemen. Wat ik dus vervelend vind."
Waarom staat seks dan toch vaak in titels van je boeken en is dat meestal het hoofdonderwerp?
"Mijn boeken gaan niet volledig over seks, er zitten vaak meerdere verhaallijnen in. Seks is niet echt interessant, het hoort gewoon bij de boeken. Seks geeft boeken een intiem tintje, iets wat de meeste lezers wel leuk vinden als ze 16+ zijn. Seks hoort gewoon bij de meeste relaties dus om een relatie zo echt mogelijk te laten lijken schrijf ik dat ook. "
Hoe kom je aan de inspiratie voor het schrijven van deze verhalen?
"Inspiratie heb ik altijd met schrijven. Dus het komt niet echt ergens vandaan. Het is niet dat ik alles zelf heb meegemaakt. Ik haal het ook uit mijn omgeving of gebeurtenissen die anderen hebben meegemaakt. Soms bedenk ik ook gewoon iets wat in me op komt. Heel af en toe gebruik ik iets uit mijn eigen leven maar ik wil mijn boeken niet te persoonlijk maken."
Op welk boek van jezelf ben je het meest trots?
"Op Fifty Shades of Gay! De verhaallijn klopt gewoon helemaal en het is zo'n leuk boek, ik heb er echt van genoten om het te schrijven en heb veel gelachen. Sex lessons heeft misschien wel veel meer lezers maar ik vind die verhaallijn af en toe niet helemaal kloppen en toen schreef ik nog niet zo goed naar mijn mening."
In jouw verhalen komt best vaak voor dat sommigen mensen gedwongen seks hebben, wat zou je willen zeggen tegen kinderen waarbij die werkelijkheid is.
"Ze moeten naar iemand gaan die ze vertrouwen om het te vertellen, er moet hulp gezocht worden. Seks moet fijn zijn en uit liefde gebeuren. Het moet vrijwillig zijn en niet gedwongen."
JE LEEST
Het puberbrein - Wattnews editie 1
RandomDe puberteit, wanneer ouders, je lichaam en de liefde moeilijk beginnen te doen. We praten met Jelmer - a.k.a. Sunnebril - over homo zijn en de taboe's er van, met Chantallegie over het schrijven van seksverhalen op Wattpad en met Emma de Beer over...