Bab 7

625 52 4
                                    

Sedang yaya tgh stalk gambar crushnya dekat instagtam, tiba tiba kedengaran lagu *not today nyanyian bts * menandakan ada org callnya.

" hish, sapa pulak yg kacau ni. Orang tgh best best dok usha gambar crush, kacau daun betul laaa" kata yaya seorang diri smbil matanya melihat nama si pemanggil. Tertera nama* qalesya minho* maklumlah, sahabat karibnya minat betul dgn choi minho. Huhu dulu yaya ni pon minat, tapi ada satu peristiwa yg membuatkan dia benci choi minho. Hahah kesiankan, padahal choi miho tu takda salah apa pon. Sengal betul la yaya sorang ni. So, skrg ni yaya minat kim myungsoo. Dh dh, jom smbung cerita tadi. Melalut lalut pulak si penulis ni.

" haa qalesya, ada apa call ni? "

" amboi.... sombongnya, org baru balik dari cameron. Aku call pon tak boleh ka? " kata qalesya di hujung talian.

"  ish, bole lah. Cuma aku bengang laa jgk. Org tgh sedap2 dok stalk crush, hang call pulak "

" yela yelaaa. Tak call dah. Smbung la tatap muka pujaan hati hang tu sampai muntah. Aku ni takda sapa pon. Sadis betul" tutur qalesya seakan akan sedih.

" alala, jgnlah merajuk. Eh!!!!!! Jap qalesya! Haaa aku ada satu benda ni nk bagitahu hg ni. Mesti hang akn terkejut beruk punya"  kata yaya sambil tergelak.

" yela yelaa. Haa apadia? Cerita la "

" aku jumpa zafry buat kali keduanya. Dan yg betul betul mengejutkan aku, dia adalah anak kawan rapat abah aku. Abah aku ckp, dh berpuluh tahun depa (mereka) terpisah dan sekarang baru terjumpa balik. Aku rasa nk pengsan tang (dekat) situ jgk tau tak qalesya!!!!! Dan yg aku sedih, ada ka patut zafry tu igt aku darjah 6. Kuanghajaq betul huwaaaa!! Dia siap gelak lagi. Malu betul aku, mana nak letak muka aku yg comel ni? ( yaya mmg suka perasan) Nasib baik dia crush aku, kalau tak dh lama makan penumbok aku yg besar ni. Haa pastu kan, boleh pulak dia kata " eh awk? Awk ni bukan ke adik yg langgar saya haritu? Yg berangan tu kan? " errrr geramnyaa qalesya!!!! Nasiblah crush hehehehe. Haaaa ada lagi. Sebelum tu kan, aku tersesat kt ladang teh tuh, pastu aku ternangis la..pastu ada sorang makcik ni la tlg aku, rupanya dia tu mak zafry rayyan( a.k.a crush aku) !!!! Indahnyaaa hidup aku. Rasa mcm dlm dunia angan angan aku. Benda tu terjadi sekelip mata! Aku takkan lupa pertemuan aku ngn dia kt cameron tu. Akn ku simpan dlm hati ini..* ceh ayat gedik ja yaya ni * " cerita yaya kepada qalesya dalam keadaan gembira.

" wah yeka? Untongnya hang! Kan aku ckp, mcm ada jodoh la hampa ni! Ceh, besar laa sgt penumbok tu. Besar penumbok adik aku jaaa. Hahahhaha( qalesya ketawa lalu sambung percakapannya) aku akn doakan yg dia akn menjadi jodoh hg. Aminn"

" hmm jodoh? Tak mungkin la qalesya. Kalau ya pon, dlm mimpi jelaa. Lagipon aku ngn dia mcm langit dengan bumi. Dia tuh hot, hensem , tinggi,  ramai peminat. Aku ni? Apa ada..dah la pendek. Tgk, dia pon ckp aku pendek haritu and dia igt aku bdk darjah 6. Hmmm " tutur yaya dalam keadaan sayu.

" ish, kalau jodoh tak ke mana laa yaya ... laaa, hang pon apa kurangnya?  Alaa, pendek tu  kan comel. Lagipon hg pon ramai peminat apa! Dh laa jgn sedih sedih lagi, muka dh mcm cokodok basi. " pujuk qalesya smbil tertawa

" hahahahhaa yelatu ( ketawa yaya) huwaaaa kuanghajaq punya kawan ada ka patut ckp muka aku cm cokodok basi? Sengal laa dia ni. Weh btw hg takda crush kan? "

" hahahhhaa. Yo, takdo. Kenapa? "

" hg try search nama ajeyy kt instagram. Mna la tahu kot kot hg terminat kt dia! Aku sja jaa suggest kt hang. Biarlah kita sma sma ada crush"

" yelaa ok tq yaya. Dh lama ni kita bersembang. Nnti habis kredit aku. Hehe " jujur qalesya

" hahhaa yela, ya tak ya jgk kan. Ok wc. Dan thanks jgk sbb dgr story aku tadi !! Haa jgn lupa search nama ajeyy kt insta. Byeee qalesya, assalamualaikum"

" ok ok, bye waalaikumussalam" lalu mematikan talian.

Lalu, si qalesya ni pon membuka instagram dan menaip nama *ajeyy*
" ya Allah, indahnya ciptaan Allah. Hehe tak sia sia aku buka. Hensemnya!!!!!!! Wahhh tq yaya tq. Aku pon dh ada crush" jerit qalesya

-------------------------------------------------------------

Sedang yaya dan sekeluarganya sedang menonton tv di ruang tamu, tiba tiba ayahnya bersuara.

" ehem, yaya.. abah ada nak bgitahu sesuatu ni "

" ya abah. Knp? Nk bagitau apa? " kata yaya

" abah.. nk kahwinkan kamu... " tutur abahnya selamba

Glurppp... jantung yaya betul betul rasa nk terkeluar. Dia salah dengar ka apa?

" hahh apadia? Abah ni... biar betul? Yaya bru 18 tahun kot... result spm pon tak keluar lagi. Abah ni, pandai betul buat lawak.  Mak, tgk abah ni " lalu si yaya ketawa

" eh, abah tak main main laa yaya " sampuk emak

" tapi kenapa? Kenapa kena kawin skrg? Nk kawin dgn siapa? Ni bukannya mcm dlm novel atau drama kena kawin paksa bagai. Taknak!" Bentak yaya

" abah dh fikir masak masak. Yaya mmg kena kahwin jgk. Lepas amik result nnti, yaya kena kahwin. Nanti bakal suami yaya bole tengokkan yaya dekat u nanti.. abah risau yaya tak pandai jaga diri kt u nanti..  Yaya tu dh laa manja. Lagipon abah dan mak dh tua, kami boleh pergi bila bila masa sahaja. Kami cuma nk pastikan ada org yg jaga yaya.. "  tutur ayah yaya lembut

" hmm apa ni abah, mak? Apa ckp mcmni? Tak!! Yaya taknak kawin !! Tak masuk akal. Semua org dh tak sayang yaya.. " kata yaya tersedu sedan  akibat menangis dan berlalu pergi masuk ke biliknya."

" abah tgk yaya tu. Kesian pulak abg tgk dia. Kita batalkan jelaa niat abah tu ya? " sampuk izzul

" tak. Abah dh buat keputusan, muktamad. Lagipon abah dh janji dgn kawan abah "

" kalau ya pon, terlalu muda utk yaya kawin. Tak rasa pelik ka abah? Abang pon tak kwin lgi, takkan adik nk kawin dh" tutur izzul lagi

" izzul lain, izzul lelaki. Yaya tu perempuan, mcm mcm boleh jadi bila dia masuk u nanti. Jadi, kalau dia dh ada suami, bole lah suami dia jaga dia kt sna nanti" tutur ayah yaya lagi.

Suasana sepi di ruang tamu itu. Izzul tidak dapat membantu adiknya.  Dia kasihan melihat adiknya. Walaupun dia selalu mengusik yaya, tapi di dlm hati dia amat sayang akn adiknya itu.
Izzul cuma berharap yg adiknya akan bahagia bila berkahwin nnti, dan bakal suami adiknya itu dpt menjaga yaya sebaik baiknya.

#ok mcm mna? Hehehe maaf kalau tak best. Thanks kepada sesiapa yg sudi membacanyaaaaaaaa.

Miss Berangan, saranghaeyo! ( COMPLETE)Where stories live. Discover now