•04

109 19 9
                                    

- Di ruangan belajar

Aku garu kepala aku yang tak gatal ni. Jenuh fikir idea untuk fakta. Kenapa la otak aku tak berfungsi sekarang ni??

"Haihh apa yang dia nak?" Aku ketuk pensel aku beberapa kali dekat meja. Satu persatu idea keluar dari otak aku.

Selesai kerja aku fikir nak buat air.  Haus sangat la. Aku kemas kan buku-ii  bagi tak selerak. Aku ikat rambut aku dan nak bangun.

"OPPAA!!!"

aku terkejut bila pandang belakang

tiba-tiba je jaehyun belakang aku.

Dia sengih sambil pegang dua mug air.

Aku terajang jugak budak ni

"Sowwy Hyuji ah.." Dia cakap dengan nada lembut.  dia letak mug  tu dekat meja dan duduk.

Aku pun duduk balik tarik satu mug warna hijau.

"Ni adik punya ke? Air apa?" Aku hidu air tu. Wangi

"Hot chocolate for you!" Jaehyun senyum  , tersengih - sengih dia.

"Wahh thankyou oppa!!" Aku terus minum , sedapnyaa pandai abang aku buat hiks.

Lepastu aku dapat rasa ada tangan atas kepala aku.

Jaehyun  usap kepala aku.

Aku tepis . serabai la rambut aku. Baru je ikat.

Tapi dia still nak kusutkan rambut aku.

"Uhmm! Ohmpa!" Aku ber huming sambil minum dan halang tangan dia dari sentuh kepala aku.

"Hahaha okay-ii" dia gelak dan tak kacau aku dah. Fuh shelamat.

"Hey gais"

Aku dengan jaehyun menoleh kearah suara tadi. Hoseok

Dia turun tangga dan menuju dekat kami.

"Buat apa tu??" Hoseok tanya dan duduk dekt kerusi

"Takde apa , hyunji baru habis buat kerja. Pastu aku saja je turun tengok dia" jaehyun menjawab lalu dihirup airnya.

"Nak sikit!!" Hoseok mintak air jaehyun.

"Um? Kau nak air? Aku buatkan" jaehyun tanya. Dia memang spesis yang rajin.

"Nak nak buatkan aku milo ehh heheh thankyouuu" hoseok kata , tersengih sengih tersipu malu dia.

"Okay aku pergi buat jap" jaehyun bangun dan pergi dapur.

"Oh ya! Korang tunggu kejap eh adik nak ambik sesuatu untuk korang" aku baru teringat sesuatu.

"Apa tu adik? Hadiah ke?? Birthday oppa lambat lagi" hoseok mengerutkan dahinya.

"Aish ada lah kejap eh , adik pergi ambik" aku terus bangun nak naik atas.

"Haa ya  hati-ii naik tangga tu. Kang jatuh. Jangan lari nanti semput" hoseok menjerit sedikit menasihati adiknya.

Aku mengangguk dan terus naik atas dan ambik barang yang aku beli siang tadi.

Jaehyun yang dari dapur bawak mug air hoseok dan satu balang biskut duduk dekat meja. Dia cari sesuatu

"hyung..Mana hyuji?" Dia duduk dan hulur mug dekat hoseok.

"Dia kat atas ambik barang untuk kita katanya" hoseok mengambil mug air tu dari jaehyyn dan minum

"Barang?" Jaehyun pelik

"Oppa! Ni dia" aku duduk sebelah jaehyun dan keluarkan barang tadi

"Losyen & mask?" Tanya diorang pelik

"Yes!"

                            

Suncheon Hyocheon High School

"Adik cepatla!" Hoseok panggil aku yang berdiri dekat depan pintu kereta lagi.

"Iya kejap²" aku ambik buku-buku aku dan tutup pintu berlari dekat hoseok dan jaehyun.

Kitaorang jalan sama- sama masuk sekolah.

"Oppa tolong pegang jap" aku hulur buku aku kat  jaehyun sebab nak ikat tali kasut.

"Ok done" aku ambik balik buku tu dari dia.

"Hyuji , jaehyun jom kita pergi breakfast nak? Kita tak makan lagi kan. Lagipun loceng lambat lagi"

Aku pandang jaehyun dan kami mengangguk.

                             

-Di kelas
[ 4A-3 ]

"Weh keje science ko dah siap tak?" Tanya Kihyun dekat Wonho. Dia tarik satu kerusi dan  duduk dekat depan Wonho.

"Hah? Science? Yang mana? Ada kerja ke?" Wonho mula buat muka blur.

"aish .. Ko ni lagi tak boleh harap aduhh matilah weh kalau tak siap , nanti rotan sakti dia tu hinggap kat tangan kita" kihyun dah mengangkat tapak tangannya dan buat muka nak nangis.

Changkyun baru sampai. Dia terus pergi dekat Kihyun dengan Wonho yang tengah bersembang.

"Yow wadup bro pahal muka kusut je ni?" Changkyun berjabat tangan dengan Wonho dan Kihyun.

"Weh keje science kau dah siap?" Tu soalan yang keluar dari mulut Kihyun. Haih risau beno

"Hah? Science?..."  Changkyun mula buat muka blur dan cuba ingat.

Wonho pulak dari tadi hanya diam memerhati Kihyun dan Changkyun.

"Tak siap la tu" kihyun dah masamkan muka.

"Dah.. Dah siap yang semalam tu kan?" Changkyun tanya. Dia tarik satu kerusi berhampiran dan duduk.

"WAHHH NAK PINJAM JAP WEHH" Kihyun dah menjerit menepuk - nepuk lengan Changkyun.

Wonho hanya tersenyum. Dapat la dia pinjam sekali hihok.

"Aish! Jagan la pukul aku. Sabar jap boleh?" Changkyun memusing badannya kebelakang dan membuka zip beg.

Bukunya dibagi kepada Kihyun. Kihyun terus ambik dan tiru , sama jugak dengan Wonho.

"Wey share la jangan kedekut!" Wonho tarik sikit buku changkyun.

"Weh korang , semalam nampak tak ada budak gaduh dekt bustop?" Changkyun tanya diorang yang tengah tekun tiru buku dia.

"Hah? Gaduh? Aku tak dengar apa-ii pun. Maybe sebab aku balik awal kut" wonho menjawab.

"Bukan bustop biasa tu lah , tapi yang kat hujung tu-"

"Hey guys" hyungwon , Jooheon , Minhyuk  masuk ke kelas and pergi dekat diorang.

"Yow bro!" Changkyun berjabat tangan dengan diorang sama jugak dengan wonho & kihyun.

"Weh jom gi kantin aku laparla" minhyuk mengajak membernya teman pergi kantin.

"Alah weh aku nak siapkan science ni" kihyun mula buat muka serabut nak nangis.

"Haah weh sabar jap!!" wonho pulak tekun menulis.

"Haish korang ni tulah semalam taknak buat. Alah takyah buat la cikgu tak masuk pun arini. Chill sudah" hyungwon kata selamba sambil pandang diorang. Tangan dimasukkan kedalam poket seluar.

"Haah doh cikgu tak masuk sebab uruskan rumah sukan" tambah jooheon

"Seriously cikgu tak masuk?" Tanya changkyun

Semua mengangguk kecuali kihyun dan wonho

"Let's go!!" Tiba- tiba je kihyun dah berdiri. Diikuti dengan wonho

"Wokey jom!"

Diorang pun pergi ke kantin.

______________________________________

Thankyou
Vomment 🙌 [√]

Kawad Si Senior | 채형원Where stories live. Discover now