•08

101 16 1
                                    

"Mama balik lah rehat biar kitaorang tengokkan adik" Hoseok usap bahu Puan Jung sambil senyum tawar.

Dia taknak Pemaisuri hati dia jatuh sakit. Banyak yang dia bersusah tempuh selama ni. Biarlah Hoseok dan Jaehyun jaga adik dan keluarga.

"Hmm okay.. Tengokkan adik tu.. Esok kamu berdua pergi sekolah tak? Kalau pergi mama tolong siapkan barang" Puan Jung pandang anak teruna dua orang kesayangan dia.

Hoseok pandang jaehyun

"Pergi?"

Jaehyun gelengkan kepala

"ma esok kitaorang tak pergi.. Kitaorang nak jaga adik.. Lagipun mama faham kan adik sekarang macamana? Kalau dah boleh discharge pun still kita kena pantau dia" jawab Hoseok selaku ketua keluarga selepas ayah diorang pergi.

"Mama tau.. Nanti jaga gilir-ii lah nanti kalau serentak kang penat.. apa-ii nanti call mama ye.. Ni duit untuk adik and kamu dua.. Mama balik dulu" Puan Jung hulurkan sejumlah wang untuk anak-ii dia. Lepastu dia peluk kedua duanya sebelum balik.

"Hyung... Jom pergi tengok adik kejap lepastu pergi cafe?"

"Okay jom"

Jaehyun dengan Hoseok masuk wad Hyunji yang malap tapi ada lampu tepi meja.

Perlahan-ii diorang letak barang dekat atas meja.

Hyunji masih lagi sedut oksigen dalam keadaan tidur.

Nampak gayanya dia lemah lagi.

Jaesok tenung Hyunji beberapa saat dan keluar pergi cafe.


Cafe

"Kau nak minum apa?" Tanya Hoseok yang tengah raba duit dalam poket.

Handphone dia letak atas meja

"Hot choc and...strawberry waffle"

"Okay tunggu sat hyung pergi beli" jaehyun anggukkan kepala betulkan zip jaket.

[ Incoming Call ]

Woi ni money money yah!
Money money ~
Woi ni money-

Telefon Hoseok berbunyi atas meja. Jaehyun capai

"Hello? Seokjin hyung .. Haah.. Jae dengan aku ada dekat cafe .. Haah .. Okay" Jaehyun jawab panggilan dari Jin.

Lepas habis call dia pandang sekeliling macam cari orang.

Tu dia nampak dah kelibat enam jejaka tersebut.

Maka Jaehyun pun lambai-ii tangan bagi isyarat dekat diorang.

Bts duduk dekat meja Jaehyun. Diorang bersalaman

"Mana Jhope?" Tanya Jin yang berdiri lagi dekat tepi meja.

Yang lain semua dah duduk.

Btw yang panggil Jhope cuma BTS

"Tu haa tengah beli" Jaehyun point dekat Hoseok yang tengah pilih straw warna warni dekat stall.

Semua pandang Hoseok

"Ouhh.. Tu haa... So.. Hyunji macamana sekarang?" Tanya Jungkook pandang muka Jaehyun serious

Jaehyun mengeluh perlahan bila fikirkan Hyunji

"Hmm.. Nasib baik aku sempat bawak dia sampai hospital.. Boleh pulak inhaler dia habis.. Sekarang ni dia tengah rehat sedut oksigen.. Tidur lagi.. Tapi tu lah..keadaan dia  lemah sekarang ni"

Semua dekat situ tunduk bila dengar cerita pasal Hyunji tu.

"Teruk jugak asma adik kau" kata suga sambil raup muka dia sekali

"Yeah.. Bukan dia mintak.. Tapi korang tau kan sejak kejadian tu dia mula dapat asma ni" sambung Jaehyun.

Semua dekat situ anggukkan kepala.

Keadaan jadi sunyi sekejap.

"WOIHHH TAK KATA PUN NAK DATANG SINI!"

Hoseok datang tetiba dari belakang pastu tepuk belakang Jin.

Semua pandang Hoseok and senyun

"Saje je nak  seperaiskan kau tadi kitaorang call kau tapi Jaehyun jawab katanya korang kat cafe so kitaorang datang la sini terus" kata Taehyung sambil tongkat dagu.

"Ooohh macamtu.. Korang nak tengok Hyunji kan jom-"

"Takpe lah makan la dulu.. Lagipun adik kau tak lari pun.. Duduk sini hah.. Makan dulu" Jimin tarik Hoseok duduk sebelah dia.

Nasib air tak tumpah kau

Hoseok bagi air & waffle dekat Jaehyun.

Apa yang jaehyun order itu jugak yang Hoseok order.

Sweet gitchew

"Korang nak makan apa-ii tak?" Hoseok hirup air hot choc yang dia beli tadi

"Takyah pikir pasal kitaorang lah! Makan je diam-ii kang aku cepuk engko kang" Namjoon dah acah nak hempuk Hoseok.

     ××

Ting!

Hyungwon yang tengah kunyah biskut sambil tengok tv sorang-ii pandang Handphone dia yang masuk noti

"Siapa pulak whatsaap aku ni?" Dia tepuk tangan dia nak hilangkan serbuk biskut tu pastu ambik fon dia

[ Siwon 서생님 ]

"Ssaem?" Dia kerutkan dahi dan buka chat ssaem

[ Esok waktu latihan kawad kamu datang jumpa saya , saya nak bagitau kamu pasal rumah merah ] - Siwon 선생님

 

Hyungwon -  [ Baik sir ]

Hyungwon terus campak fon dia dekat tepi.

Dia mengeluh dan minum air.

Tiba-ii dia teringat pasal sesuatu bila sir cakap pasal kawad.

"Kenapa dia tak datang eh?"


_______________________________________

Vomment 🙌 [√]
Thankyou❤

👇

Kawad Si Senior | 채형원Where stories live. Discover now