Bab 1

65 2 2
                                    

"Aku terima nikahnya Nur Ilyana Quraisah Binti Zakaria dengan mas kahwinnya dua ratus ringgit tunai"

"Sah?"

"Sah!"

"Alhamdulillah"

Seusai melafaz ayat yang dinanti oleh semua tetamu. Tanpa perasaan aku terus bangun selamba. Semua mata memandang ke arah aku, termasuk si dia. Aku tidak memandang malah kenal pom tidak.

"Toilet" sepatah saja jawapan aku sambil pergi ke tingkat atas bilikku. Dikunci pintu bilik. Baju pengatin yang dipakai terus aku buang dari tubuh. Baju T shirt lengan panjang dan seluar slack terus aku pakai.

Semua pakaianku sudah aku masukkan awal awal dalam beg galas. Selipar yang aku sorokkan bawah katil terus aku ambil. Mujur bilik aku dihujung kalau tak mesti orang nampak.

Tanpa berlengah lagi aku terus mengambil tali yang aku sorokkan juga di bawah katil. Diikat di kepala katil dan perlahan lahan aku turun ke bawah. Dengan tergesa gesa aku memakai selipar dan terus berlari memecut ke rumah kawan aku. Sampai saja di rumah kawanku. Aku terus masuk dalam kereta miliknya.

"Weh sorry lambat! mujur sempat cabut! Alhamdulillah!" Dengan nafas tak teratur aku terus menutur kata.

"Haha tu lah kau orang lain waktu tu nak salam suami kau pecut lari" tersenggih sengih Zulaikha melihat gelagatku.

"Tak kuasa aku. Kau ingat aku hadap sangat ke dengan perkahwinan ni. Kalau tak disebabkan family aku dah lama aku blah dari dulu lagi"

Dengusan kasar daripada aku terus keluar. Beg yang aku galas tadi diletakkan seat belakang.

"Haha ok dah. So macam mana ni teruskan plan kita atau nak tunggu dulu?" Zulaikha memandang ke arah rumah aku. Masih ok lagi.

"Hah! Apa kata kita tengok dulu. Aku tak sabar nak tengok muka mama papa aku yang kecewa beruk"

Seusai berkata Ilyana terus tergelak jahat padam muka! Nak sangat aku kahwin dengan mamat tu kan. Ok aku dah tunaikan so ada aku kisah lepas ni. Ingat aku hadap sangat ke semua tu.

"Bagus cadangan kau tu Ily. Kejap aku parkin tepi sana kasi clear sikit. Jangan risau tinted cermin aku gelap tahap orang nak bercumbu pom tak nampak"

"Gila kau! Hahaha"

Aku dan Zulaikha memandang ke arah rumah aku sambil makan bertih jagung. Celah mana datang entah lah. Dari tempat aku orang dalam rumah tu mula nampak kelam kabut. Aku tersenggih jahat.

"Kau tengok tu kesian diorang hahaha" padam muka korang ingat kawan aku ni apa? Kenal pom tidak diberi jer kat orang. Kesian kawan aku.

"Weh! Asal dia pandang sini?" Salah satu tetamu menoleh ke arah kami.

"Err aku rasa tak sedap hati la Ily. Kita cabut nak?"

Belum sempat wanita itu melangkah ke arah kami. Zulaikha dengan kalutnya menekan minyak.

"Eh asal tak gerak weh kereta ni! Weh tolong cepat lah!" Zulaikha di sebelah aku mula kalut.

Aku yang ditepinya ternampak handbrek tak turun, dasar bahlol kawan aku sekor ni. Tanpa sepatah kata aku menurunkan handbrek. Wanita yang sikit lagi menghampiri kami teriak memangil ahli family aku mungkin.

"Fuhh!! Nasib baik kau ada Ily kalau tak.. tak pasal pasal kau masuk balik rumah kau" peluh di dahinya dikesat perlahan. Walaupun ekon ketika ini sedang pasang.

"Tulah kau cakap besar lagi. Kata tinted ni gelap tahap orang nak bercumbu tak nampak konon"

Zulaikha tersenggih dia menumpukan perhatian memandu keretanya. Apabila dia ingin melihat cermin sisi belakang. Tiba tiba dia ternampak kereta yang banyak eh! Tadi bukan tak da ke ni laju semacam ni nak pergi mana?

"Argghhh!! Wehh! Laju lagi wehh tu diorang kejar kita!" Jerik aku sambil mengesakan Zulaikha.

"Hah kau biar betul!"

"Betul lah! Aku kenal lah kereta diorang! Cepat lah weh!" Aku di sebelah penumpang jadi duduk tak menentu. Sekejap toleh ke belakang sekejap duduk.

"Ok, kau rilex Ily biar aku uruskan. Kau just pejam mata!" Selesai saja Zulaikha berkata aku terus memejam rapat mata dan telinga terdengar ngauman kuat dari Gen-2 milik kawan rapatnya.

Ya Allah mohon selamatkan kami ya Allah.

Segalanya Buatmu Kasih *slow Update*Where stories live. Discover now