Aku merupakan orang paling lambat tiba di 5 Pluto, terima kasih kepada Adlina yang drama queen terlebih. Boleh pulak dia peluk kaki aku tak kasi aku pergi. Tak benda sekarang kelas beza satu blok je. Bukannya satu ekar.
"Sorry lambat cikgu." kataku separa berbisik. Guru yang apa entah namanya itu mengangguk.
Tak guna punya Hajar. Dia langsung tak jaga tempat aku. Fikir nak duduk depan sekali je. Haih susahlah dapat kawan yang teacher's pet macam Hajar ni. Kalau dalam kelas, tangan dia akan sampai kat udara dulu bila cikgu tanya kerja sekolah dah siap ke belum.
Tiada pilihan, aku mengambil tempat duduk paling belakang. Tak adalah belakang mana. Kelas ni tak banyak meja pun. Ada 16 semuanya. 4 lajur 4 baris. Meja disusun satu-satu, tak seperti kelas lain yang berkumpulan.
Kiri aku budak lelaki. Kanan aku budak laki. Sebelah kanan aku pun laki. Depan pun lelaki Masyaallah. Nasib baik sebelah depan aku perempuan.
"Assalamualaikum warrahmatullahi wabarakatuh, nama saya Mawar. Puan Mawar. Guru baru disini. Mulai hari ni saya akan jadi guru kelas kamu." Guru berusia 30-an itu memperkenalkan diri dengan ayat penuh clichè. Patutlah tak pernah nampak. Cikgu baru rupanya.
"Saya tahu, kamu semua tengah bengang kenapa tiba-tiba kena pindah kelas. Apa sebab? Apa motif? Kena mengena?" Tekaan guru berkaca mata itu dibalas anggukan seiisi kelas.
"Sebenarnya, sekolah kita ada menerima dua orang pelajar baru. Pelajar yang mungkin akan mengganggu pembelajaran pelajar lain, kecuali kamu semua. Kenal Titanium?"
Seluruh kelas menggeleng, termasuk aku. Memanglah aku tahu ada band nama Titanium tapi itulah. Sekadar nama.
"Bagus. Jadi pihak atasan PIBG bersetuju untuk membantu 2 orang pelajar ini. Urm Yusuf, awak perkenalkan diri dulu." Seraya itu, pelajar lelaki di hadapan aku bangun.
Dari belakang, aku dapat melihat orang bernama Yusuf ini mempunyai rambut yang cantik, beralun dan berkilat. Ah cemburu aku dibuatnya. Tinggi pula lebih kurang aku.
"Muhammad Yusuf bin Mohamad Idlan. Dulu sekolah SMKTTE." Perkenalannya sangat ringkas.
Kemudian, pelajar lelaki di sebelah kanan aku pula berdiri. Orangnya tinggi, lagi tinggi daripada Hafidz yang sudah tinggi. Senyumannya terlekat sepanjang masa. Kalau boleh nak senyum sampai terkoyak bibir agaknya.
"Assalamualaikum, saya Haikal-"
"Haikal, nama penuh." Cikgu Mawar menegur. Haikal pula teragak-agak. Dia kemudiannya menghela nafas berat sebelum berkata.
"Assalamualaikum, nama saya Muhammad, Haikal, Haziq, Farith, Shahamir, Aminuddin, Al-Asfa, Rayden, Bakhtiar, Bin Mail. Boleh panggil Haikal kalau tak nak cramp lidah. Sebelum ni saya tinggal dekat Johor. Siapa orang Johor put yo hands up! Luaskan kuasamu Johor!!"
Krik...
Krik...
Krik..
Akibat keadaan terlalu janggal dan menyedihkan, Cikgu Mawar mula bukak mulut.
"Saya tak nak buang masa. Jadi, ada sesiapa volunteer nak jadi ketua kelas?"
Tiada respond.
"Ha kalau macam tu, Ghalib I choose you." Puan Mawar tiba-tiba menunding jari ke arah Ghalib, budak lelaki berbadan besar yang selalu termengah-mengah.
"Ehh kenapa saya pulak?"
"Jangan persoalkan takdir Ghalib. Orait seterusnya, sukarela untuk penolong ketua kelas?"
Dengan itu, tangan Hajar meluru laju ke udara. Satu-satunya tangan yang berada di atas, penuh yakin dan bersemangat.
Aku tak tahu aku patut cemburu dengan sikap yakin Hajar ataupun sedih bila Puan Mawar abaikan tangan dia kemudian memilih Fatiha, si gadis yang tak seberapa nak gadis sebagai penolong ketua kelas.
+ + 🎸 + +
4 jam berada di 5 Pluto, dan sumpah aku rasa nak menangis.
Kelas ni terlalu senyap, terlalu... skema.
Tolak aku, tolak Fatiha si penolong kelas, tolak Haikal si pelajar lelaki baru tadi, semuanya budak baik. Jenis-jenis yang siapkan kerja rumah tepat pada waktunya, bercakap cuma mengenai pelajaran, gelak pada lawak yang hambar, Kamus Dewan sebagai bahan bacaan menghilangkan stress, haih.
Aku tahu itu sepatutnya perkara yang bagus tapi come on where is the fun being a highschooler?
Tak boleh jadi ni. Aku kena buat sesuatu untuk spice up kelas ni.
"Siapa ada joke?" Aku dengan penuh tak malunya bertanya kepada kelas.
Masing-masing memandang aku penuh tidak minat. Hajar pula sudah buat tanda 'jangan-malukan-aku' di hadapan.
Dan siapa sangka, ada orang angkat tangan. Seorang gadis berkaca mata dengan rambut yang diikat seperti ekor kuda bangun.
"Apa jadi kalau Natrium peluk Klorida?"
"Potassium Chloride?" Teka Ghalib.
"Salah. It is an a salt. (Assault)"
Hampir seiisi kelas ketawa mendengar jenakanya. Aku pula masih cuba menghadam punch-line dia.
"Okay-okay. How do a santa laugh in science?
Hidrogen Oxide, Hidrogen Oxide, Hidrogen Oxide,"
"What do you mean?"
"HOH HOH HOH." Sekali lagi, seiisi kelas gamat dengan gelak ketawa.
Haih susah dapat classmate geek. Lawak pun lawak berilmiah.
YOU ARE READING
Titanium
Roman pour AdolescentsApabila seekor katak betina dibawah tempurung terjebak dengan sebuah band popular.