Bab 2

4.3K 150 0
                                    

             Aku dan Amirul berjanji hendak berjumpa sejurus sahaja habis waktu belajar. Apabila loceng berbunyi kami semua keluar dari kelas dengan izin guru yang berada di dalam.

            Semasa berjalan menuju ke pagar, aku tidak berjalan dengan geng2 ku tetapi aku berjalan dengan Amirul untuk membincangkan kerja rumah yang cikgu berikan sebentar tadi. "Amir jadi kita setujulah ni nak balik pukul 4 esok untuk membuat kerja tu?" tanya aku kepada Amirul.

            " Ha'ah. Eh, Lina kau nampak macam excited je untuk perbincangan kita esk tu. Ke kau dah tiba2 jatuh cinta kat aku? Kita baru je buat bet pagi tadi, takkan kau dah mula minat kut?" Kata Amirul sambil tersenyum.

            Tiba2 muka aku menjadi merah lalu aku berkata " Apelah kau ni. Kau bukannya tak kenal cikgu tu. Cikgu Faida tu kan garang macam singa takkan la aku nak duduk relax. Kita kena laa siap kan kerja tu cepat2"

             "Oh macam tu. Okay laa jumpa esk. Bye sweetheart." Katanya sambil tersenyum.

              'Ish mamat ni buat aku malu je laa.' Bebel ku sambil berjalan ke arah kereta yang dibawa oleh Pak Mat. "Kamu cakap dengan sape tu mesra sangat? Biasa nya kamu asyik bergaduh je ngan buadak tu. Tapi hari ni dah macam pasangan dua sejoli je Pak Mat tengk" kata Pak Mat sambil tersuka.

              "Kawan je laa Pak Mat. Buat ape saya nak berpasangan dengan budak terlebih dos POYO tu. Tak ade gunanya. Saya terpaksa buat kerja berkumpulan dengan dia. Haa satu lagi Pak Mat, esk saya balik pukul 4 sebab nak buat kerja tu laa. Pak Mat jangan fikir bukan2." Bebel ku.

              "Okay Lina. Pak Mat pun tak ade kerja mase tu." Pak Mat bersetuju. Lalu meneruskan perjalanan.

********* at home *********

               Aku masuk ke dalam rumah sambil memberi salam lalu pergi ke sofa untuk meletakkan beg sekolah ku. Selesai aku meletak beg, aku dipanggil oleh kakak ku, Damia Qistina. "Lina kau buat ape tu. Meh sini makan. Akak ni dah kebulur dari tadi dah tunggu kamu. Tahu tak?" Kata kakak ku. "Tak tahu lah pulak kak. Saya tak suruh pun akak tunggu saya. Kan dah lapar. Padan muka" kata ku lalu menjelir lidah. "Kau ingat akak nak sangat ke tunggu kamu. Ni pun ibu yang suruh tahu tak. Hish ade adik tapi suka menjawab. Ape nak jadi laa dengan adik aku ni?" Kakak ku membebel.

               "Jangan marah2 kak. Nanti cepat tua. Ehh takpe laa. Sebab akak dah memang tua kan. Hihihi. Dah lah kak jom makan. Lina pun dah lapar ni sebenarnya."

               Aku pun bergegas ke dapur untuk menjamu selera bersama dengan kakak-kakakku yang di sayangi lagi dicintai. Mak Ngah memasak makanan kegemaran ku iaitu ikan keli masak pedas dan sotong sambal disertakan makanan sampingan dan air tembikai.

              Meja makan tersebut dipenuhi dengan gelak ketawa kami tiga beradik. Kami bertanyakan tentang syarikat kepada kak Layla kerana beliau menjadi PA Encik Afendi ataupun lebih baik digelar papa.

              Selesai makan, kami menolong Mak Ngah mengemas pinggan mangkuk yang kotor sementara aku mengelap meja. Sedang kami mengemas aku terdengar bunyi satu deruman kereta yang amat kuat. Kami mendapati bahawa bunyi kereta tersebut adalah dari kereta ayah. Apabila mengenal pastu orang yang berada di dalam kereta tersebut, kami sambung mengemas dapur.

               "Natrina Harlina!" Jerit ayah ku. "Ya pa" jawab ku falam keadaan takut. Encik Afendi adalah seorang lelaki yang baik tetapi bila dia sudah naik angin, Puan Rafidah pun takut nak datang dekat.

               "Ni apa?! Ayah suruh kamu pergi sekolah untuk belajar. Bukan nya menggatal! Sekarang kamu kata apa hubungan kamu dengan budak ni?" Marah ayah.

               'Mane pulak dia dapat gambar Amirul ni? Matilah aku. Nak kata ape ni? Ke aku perlu terus terang je?' runsing ku. "Lina tak ada apa2 hubungan pun dengan dia pa. Kita orang jalan berdua sebab nak bincang pasal kerja yang Cikgu Faida bagi. Kerja tu pulak cikgu buat berpasangan sebab tak nak ada sleeping partner." Terang ku.

                "Kamu ingat papa tak kenal ke anak papa. Muka tu dah nampak dah tipu takkan tak nak mengaku lagi?" Desak ayah ku.

                "Kalau papa tak nak percaya Lina, Lina tak kisah. Tapi jangan halang Lina nak jalani hidup remaja Lina. And just for you to know that this boy is my biggest enemy and will always be. And if I see one of your spy I will not hesitate to do something. Sorry pa, tapi pa kena percaya Lina. Assalamualaikum." Kata ku lalu pergi menaiki tangga untuk masuk ke dalam bilik.

                 Tanpa sebarang respon ayah ku mengeluh lalu masuk ke biliknya yang berada di penjuru.
             
                 Apabila masuk ke dalam bilik, aku tidak menangis dan tidak membuat apa2. Tapi aku terfikir ' kenapa aku rela korban kan diri aku semata-mata untuk Amirul? Ke aku dah mula mencintai dia?" Aku pun menggeleng dan berdoa bahawa ia tidak benar.

                 Aku masuk tidur dalam keadaan yang tidak tenang tapi dapat aku atasi dengan memasang lagu kegemaran ku iaitu 'STAY BY ALESSIA CARA.'

Betul Ke Aku Jatuh Cinta? ( COMPLETED)Where stories live. Discover now