Lia masih terbayang-bayangkan wajah tua itu.
Lia sudah tidak dapat melihat wajah itu pada keesokan harinya dan hari-hari seterusnya. Hanya gambar sahaja yang dapat ditatap .
' Alaaammmak , aku lupa nak ajar Mak Munah berskype. Damn !! " Lia menepuk dahi .
Sepanjang perjalanan ke airport , Lia asyik membelek-belek Iphone itu. Lia sedang menanti seseorang untuk menghantar mesej kepadanya.
"Chirp Chirp " bunyi mesej masuk kedengaran.
Lia pantas melihat nama si pengirim.
'Ah Zut , Umobile lahh '
Lia menutup telefon dan melihat ke luar tingkap.
Driver tersebut dapat memandang wajah sayu Lia dari cermin hadapan.
Perasaan kasihan timbul. Dia tidak sampai hati untuk mengungkapkan mesej daripada bosnya kepada anak gadis itu
"Ehem "
Dia cuba menarik perhatian gadis itu
"Cik , Dato ada tinggalkan dua mesej .
Pertama, beliau pesan cik tak perlu telefon atau mesej beliau kerana beliau ada meeting di Singapore sekarang. Kedua , beliau pesan ada orang yang akan tunggu cik di Airport CDG di France nanti . Itu sahaja cik ."Lia berasa sangat terpukul apabila mendengar mesej tersebut .
"Okay , thanks :) " ujar Lia sambil berpura-pura tersenyum .
' Lantak kaulah , mama. Maybe , ini cara kau nak buang aku dari hidup kau. I accept it . I promise that I will never call you or inform anything abt me to you. '
Tanpa disedari, KLIA Airport berada betul-betul di hadapan mata .
Driver tersebut memberhentikan kereta dan membuka pintu untuk Lia . Kemudian, dia mengeluarkan dua bagasi dari bonet kereta dan meletakkannya di dalam troli.
"Cik , saya pergi dulu. Saya ada urusan perlu diselesaikan . Take care."
'Whatever !! '
Lia melambai-lambai ke arah driver dan melangkah masuk ke bangunan tersebut.
Lia seterusnya melihat informasi penerbangan di skrin besar .
' Gate C-16, waktu check-in ialah 13:06 '
"Two hour left ." Lia menolak troli bagasinya dan melangkah ke tempat duduk yang disediakan.
" Eh, you kejap. Barang you jatuh !! "
Lia mengalihkan badan dan memandang pemilik suara itu.
"Sebenarnya bukan barang you yang jatuh, tetapi I yang jatuh hati pada you ." ujar seorang laki yang berkulit
sawa matang .Lia mengerutkan dahi .
'Aku macam pernah nampak mamat ni . Kat mana ek ? '
"Sorry sorry I gurau je . You Lia kan? Wow, cantik you sekarang . "
Lia masih mengerutkan dahinya .
' Ish!! Sapa mamat ni? Aku tak pernah nampak kat sekolah pun . Mana aku jumpa dia, ek? ' Lia asyik berfikir .
Lia tersedar apabila suatu tangan sedang melambai-lambai di hadapan mukanya " Eh Lia , Hey Nur Liana .. Earth to Lia!!! "
Lia membelek-belek muka lelaki itu.
" You kenapa pandang I macam tu . You terpegun sebab I handsome kan ? Hahahaha.."
' Aduhh, berlagaknya mamat ni . "
"You , I, Zahid anak Dato Jeffrey. You dah tak ingat I ke ? Mentang-mentang lah lama kita tak jumpa . "
Mata Lia bercahaya apabila lelaki itu memperkenalkan dirinya.
"Ohh , okay ! " ujar Lia .
" Tu je yang you jawab !!! You have changed a lots since last time we met each other. What are you doing here ? "
" Makan. "
" Hahaha, I'm wrong. You're still the same . I love this, Lia . I mean where are you traveling ? "
"France"
"What are you doing there ? Holiday ? Studying? "
" Study "
" In what ? "
"Engineering.
"Hahhh!! You, I cakap sepuluh patah you jawab satu je!! Hmm, kira okaylah. Asal you jawab kan ..Now my turn, I know you won't ask but I wanna tell you. I study dekat London in Engineering ...I dah second years ;)
So,nanti senang la I nak travel ke Paris . Dekat je kan. Andd,you will be my tour guide, okay? "" No way ."
"Hahaha , you're funny . Give me your phone !!"
"No "
"Give me your hand !! "
" NO !!! "
"Before I grab your hand ,better you give me your phone . "
" Erghhh , nah ! " Lia mencapai phone dalam poket seluar dan memberikan kepada lelaki itu.
" Password !! "
' Aduhhhh, psyko la mamat ni !! '
Lia menekan empat nombor rahsia dan menyerahkan kepada lelaki yang sedang tersengih-sengih seperti kerang busuk apabila permintaannya ditunaikan.
Dia seperti sedang menaip sesuatu .
"Done ! Okay , this is my phone number . I guna number sana tau. So, if you have any problems or anything you wanna ask in Engineering subjects , you can call or message me anytime . One more things , don't forget to contact me after you change your number . That's all my dear . I'm sorry sebab I buat you marah tadi." ujar Zahid sambil menyerahkan semula phone tersebut kepada pemiliknya.
"Okay , thanks ."
" You , I need to check-in. Bye-bye . Ohh , I forget one thing . You naik flight apa ? "
" Royal Jordanian Airlines "
"Ohh, I naik Emirates . Okay , jumpa lagi nanti .Bye ."
Zahid mengenyitkan mata ke arah Lia dan berlalu pergi meninggalkan Lia seorang diri .
Hey guys ,
I dah beberapa hari tak update. ;)
Thanks kepada my readers..
If you have any suggestions or comments , lemme know . Okay ?Love you alls .
YOU ARE READING
FREEDOM
RandomSeorang manusia yang berada di belakang pintu seperti tidak sabar-sabar mahu masuk melalui pintu yang berkunci tersebut. ' Eh , siapa tu ? Mak Munah ke? Hmmm, mustahil sebab Mak Munah dah balik pukul 4 tadi . Pak Mat? Mama dah pecat dia sebulan yang...