Part 4 : Perpisahan

66 4 5
                                    

Seminggu sahaja waktu yang Lia ada untuk melakukan preparation ke France.

Lia pov.
Aku letak mana ek, buku nota aku ? Haaa .. itu dia .

Aku menyelak helaian buku tersebut sehingga tulisan yang dicari aku jumpa. Helaian tersebut memaparkan Checklist Barangan Untuk Fly . Aku bergerak ke katil dan duduk atas tilam empuk tersebut.

Aku mengambil pen yang terselit di tepi buku itu . Satu demi satu kotak ku pangkah.

 Satu demi satu kotak ku pangkah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hmmm, berapa helai baju nak bawa, ek ?

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Hmmm, berapa helai baju nak bawa, ek ?

Aku rasa beberapa helai dah cukup. Nanti, aku shopping lerr kat sana..

Besssttnyaaaa!!! Aaahhhh!! Nak shopping dekat Gallery Lafayette !!! Ye ye !! Hehe .

Tak sabar pulak aku nak berjalan jauh. 

Aku tersengih-sengih seorang diri dalam bilik.

Jap. Semalam aku ada shopping shawl kan dgn hijab instant kan ? Dekat mana ek aku letak ? Mak Munah dah masukkan ke dalam bagasi agaknya .

Apa lagi ek ? Hmm , aku rasa dah takde apa-apa kut .

*****"""*****

Mak Munah yang merupakan housemaid membantu meng'pack' barangan tersebut . Lia sudah menganggap wanita itu sebagai neneknya sendiri .

Wajarlah , Mak Munah membesarkan Lia dan memberi didikan agama kepadanya . Lia mengenal erti kasih sayang daripada wanita tua itu, jika tidak dia akan kekal sebagai seorang manusia yang tidak berperasaan seperti cengkerang kosong . Almaklumlah , mama Lia hanya sibuk mengejar harta dunia .

"Lia sayang , Mak Munah dah packkan apa yang patut dan tambahkan barangan yang mungkin awak akan perlukan nanti . Awak ada perlukan apa-apa lagi ke? "

" Thanks Mak Munah . Takde apa-apa dah rasanya . Lagipun , kalau Lia perlukan sesuatu, Lia suruh PA mama postkan . "

" Lia , Mak Munah rasa nak ikut awak ke airport. Mak Munah sebenarnya kesian kat Lia . Takde siapa pun yang teman awak kat sana nanti . "

" Mak Munah , tak pe . Kalau Mak Munah ikut , Lia akan lagi sedih semasa nak berlepas nanti . Lia akan rasa beraaaatt sangat hati nak pergi . Jangan risau , okay ? Lia kan kuat macam harimau . Aumm . hahahahaha"

Mak Munah ketawa kecil . Tubuh kecil itu ditarik ke pelukannya .

" Mak Munah tahu anak kecik Mak Munah ni kuat. "

" Mana ada kecik . Lia dah besarlah. Hmm, sebesar anak gajah . Hehe ." ujar Lia dengan nada seperti kanak-kanak yang tidak puas hati .

Pipi lembut gadis itu dicubit .

" Ouch !! Mak Munah , sakitlah. Bwekk, tak nak kawan . Nak mandi . Bye ! " Lia bangun dan mencapai tuala lalu masuk ke bilik air .

Mak Munah hanya menggelengkan kepala melihat telatah kebudak-budakan anak gadis itu.

********

Siang berganti malam , hari berganti hari , hari dinanti telah pun tiba .

Lia sedang berdiri di hadapan cermin . Tangan asyik membetulkan shawl hitam yang dipakai .

" Okehh , cantik dah ."

Lia mengambil beg sandang biru gelap yang terletak di atas katil .

' My lovely bed , I will miss you . ' Lia meng'caress' lembut tilam itu.

" Bye bye , my room . "

Lia menarik nafas sedalam-dalamnya dan melangkah keluar .

Mak Munah sedang berdiri di hadapan pintu keluar . Langkah kaki terasa berat pabila Lia memandang wajah muram wanita itu .

Lia tiba di hadapan Mak Munah . Dua insan itu saling berpandangan untuk beberapa saat. Tangan tua itu dicium . Kemudian, Lia memeluk erat tubuh itu dan mengusap-usap belakang wanita itu . Dua insan yang sepertinya sedang berada di dunia lain.

Tangisan dua insan kedengaran memecahkan suasana sepi rumah banglo tiga tingkat tersebut . Perpisahan yang amat memilukan .

' Hmm, entah bila lagi aku akan ketemu dengan Mak Munah' bisik
Lia di dalam hati.

"Jaga kesihatan ye , sayang . Mak Munah sentiasa mendoakan agar awak dipermudahkan segala urusan . Jangan lupakan Mak Munah tau !! " kata-kata yang diungkapkan oleh Mak Munah meruntun jiwa muda itu.

"Mak Munah , Lia janji Lia tak akan lupakan Mak Munah . Lia sayang sangat Mak Munah . Terima kasih atas segalanya yang Mak Munah telah berikan kat Lia. Halalkan semua makan minum , ilmu dan kasih sayang yang Mak Munah curahkan kat Lia. "

" Cik , dah sedia ke ? Kita kena bertolak dah ni. Nanti , lambat pulak sampai ke airport . " suara garau pemandu mencelah perbualan mereka.

Lia mencium pipi dan dahi Mak Munah sebelum bergerak ke kereta .

Lia melihat driver tersebut memasukkan sebiji luggage dan hand-luggage berwarna violet ke dalam bonet kereta. Lia membuka pintu kereta dan memboloskan diri ke dalam kereta tersebut . Lia mengesat sisa air mata yang dengan tisu . Hingus yang meleleh di hidung dibuang. Lia melihat wajah di cermin kecil miliknya.

' Okay, tak nampak teruk sangat . Senyum Lia .'

Kemudian , Lia membuka tingkap seluas-luasnya.

Wajah Mak Munah yang muram dan dibasahi dengan air mata ditatap dengan penuh kasih sayang .
Air mata yang hendak mengalir keluar ditahannya . Dia hendak kelihatan kuat di hadapan Mak Munah walaupun hakikatnya, sebentar tadi dia menangis teresak-esak dalam pelukan Mak Munah .

Lia mencuba sedaya upaya hendak menghadiahkan senyuman terindah buat hati tua yang bersedih itu .

Lia mencapai smartphone yang berada di dalam bag sandang .

"Mak Munah, Mak Munah , senyum ! "

Klik .

" Ala Mak Munah, tengok gambar ni tak cantik la . Cuba Mak Munah senyum untuk Lia , pleeeaaasse. Satu lagi. Okay . " bicara Lia membuatkan wanita itu tersenyum . Mak Munah mengesat air mata di pipi yang berkedut itu dan cuba untuk tersenyum .

Klik .

"Haa, macam ni lah baru cantik . Lia akan simpan gambar ni buat kenangan . Time Lia rindu kat Mak Munah nanti , Lia akan tengok sepuas-puasnya " ujar Lia sambil menunjukkan gambar tersebut kepada Mak Munah.

" Cik , boleh kita bertolak sekarang ? Kita dah lambat dan saya risau jalan jam . " ujar pemandu tersebut . Lia mengangguk tanda setuju.

" Bye bye Mak Munah . I love you so much . "

Lia melambai-lambai ke arah wanita itu. Flying kiss dihadiahkan .

Kemudian, kereta tersebut meluncur laju keluar dari perkarangan banglo tersebut.

Hey guys ;)

Thanks for reading . Give any comments to me so I can improve my writing. Please vote if you like this story :)

FREEDOM Where stories live. Discover now