Teaser campak-campak 2

1.9K 176 98
                                    

“Awak buat apa ni Wadi?” Ternaik suaraku bila kami sudah jauh sedikit dari rumah. Aku silangkan tangan ke dada. Mencerlung tajam padanya yang santai menyeluk tangan ke dalam poket.
“Buat apa? Pinang awaklah," balasnya selamba tanpa perasaan.
Aku raup muka kasar. Tanganku kepal menahan amarah padanya. Kalau aku tidak menahan sabar. Mungkin telapak tangan aku naik hinggap ke mukanya.
“Awak gila! Awak fikir saya ni apa Wadi? Bila tak suka awak buang. Bila suka awak kutip. Maaf, saya takkan terima pinangan awak. Sekarang awak ajak Umi balik. Saya tak nak tengok muka awak!” Nafasku sudah turun naik menghambur rasa panas hatiku.
“Kan saya dah minta maaf. Saya Khilaf.. kita kahwin ya? Saya tak boleh hilang awak.. Saya dah sedar. Hanya awak yang tercipta untuk saya. Bukan perempuan lain.” Nada Wadi sudah seakan merayu. Matanya sayu mencari anak mataku. Dia mendekat pada aku.
Aku undurkan kaki  selangkah.
“Oh ya? Jadi dimana perempuan sempurna yang awak cari tu? Yang layak berganding dengan awak tu. Wardah? Macammana dengan dia.“
“Nonsense. Tak ada siapa yang lebih sempurna dari awak. Only you my perfect one honey.. Wardah tu tak ada apa yang nak dibandingkan dengan awak."
Aku tergelak sinis. Kalau dulu mungkin aku termakan dengan kata manisnya tapi kini hati aku sudah kosong dari memujanya seperti dulu. Entah-entah dengan Wardah pun dia tabur ayat yang sama.
“But you’re not my perfect one.”
Berubah wajah Wadi bila aku balas begitu.
“Apa maksud awak.. Nayli..” Bergetar suaranya. Merenung aku dengan pandangan gusar.
“Saya dah tak cintakan awak. Malah sekarang ni saya rasa menyampah tengok muka awak. Saya minta maaf. Hati saya dah terisi dengan orang lain.” Aku jeling dia sekilas sebelum memandang ke arah lain.
“Encik Nuh?” Perlahan dia menyoal.
Aku alih pandang padanya semula.
“Well.. if want the answer. Yes. It’s him.” Yakin saja aku membalas. Langsung Wadi mendekat rapat padaku. Tangannya naik memegang bahuku kiri dan kanan.
“No! Awak tak cintakan dia Lily. Awak cintakan saya. Dia hanya persinggahan. Distruction. Awak hanya jadikan dia pelepas sakit hati awak pada saya. Saya tahu awak masih cintakan saya. Awak tak cintakan dia!” Tinggi suaranya dengan mencengkam kuat bahuku. Matanya merah menyala menyambar anak mataku.
“Wadi.. please..” Aku mula takut dengan perubahan sikap Wadi. Sakit dia cengkam bahu aku.
“Please Lily.. Saya rayu awak.. beri saya satu lagi peluang. I’ll be your perfect one. Saya tahu saya dah lukakan hati awak hingga awak jadi sekeras ni. Tapi saya dah sedar saya tak boleh kehilangan awak..”
Mata Wadi sudah mula bergenang air jernih dengan kepala yang sudah jatuh menekur ke tanah.
Aku palingkan wajah ke sisi. Wadi tak pernah serapuh ini. Meruntuhkan egonya merayu aku. Bibir aku kemam menahan getar. Biar seteruk mana dia melukai hati aku. Jauh disudut hati, masih punya rasa sayang dan simpati yang bersisa. Bukan sekejap kami berkawan. Bukan sekejap juga aku pernah menaruh perasaan padanya. Mana mungkin aku melupakan segala kenangan kami.

 Mana mungkin aku melupakan segala kenangan kami

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Semanis Mimpi ( Sudah Terbit) Where stories live. Discover now