C

369 24 0
                                    

Titt ! Titt !

'Ha, balik dah my lovely daughter', kata hati Zain.

Dia pun membasuh tangannya, lapkan tangannya di apron, terus menuju ke pagar luar.

"Hi, Zahra !",

"Daddy !!!", Zahra berlari ke arah Zain, memeluknya.

"Alright, Zain. Balik dulu !", kata Zaidan, Daddy Danial.

"Okay, thanks bro !", jawab Zain.

Mereka masuk ke dalam bersama-sama. Zahra terus masuk ke biliknya untuk mandi dan membersihkan diri. Zain pula menyiapkan masakan makan malam mereka.

"Daddy, Ara dah siap ! Daddy masak apa malam ni ?", kata Zahra dengan senyuman manisnya.

"Okay, love... Duduk sini. Daddy masak Mac & Cheese je... ", arah Zain.

Setelah Zain dan Zahra baca do'a mereka sama-sama mula makan sambil berbual.

"How was your school today ?", tanya Zain pada Zahra sambil menuangkan jus epal didalam cawan Zahra.

"Ara belajar macam biasa... Then, Ara main dengan kawan, mengaji, solat..", jelasnya.

"Good girl...", kata Zain.

"What about you Daddy ? How was your work today ?", pertanyaan Zahra membuatkan Zain tersenyum.

"Not much...", kata Zain, bunyi sedikit keluhan.

"Do you still miss mummy ?", tanya Zahra.

"No.. Kenapa Ara rasa Daddy rindu Mummy ?", tanya Zain kembali.

"I dont know... It's just that Daddy asyik mengeluh je, Cikgu Yasna kata orang mengeluh ada banyak masalah... So I think Daddy ada masalah...", jawab Zahra. Jawapannya membuatkan Zain tertawa.

"Tak semestinya kita mengeluh, kita ada masalah. Kadang-kadang, kita penat.", ujar Zain dengan senyumannya yang lebar. Zahra hanya mengangguk dan terus menyambung makan.

Usai makan, mereka solat Maghrib bersama dan Zain akan mengajar Zahra mengaji sementara menunggu azan Isya' berkumandang. Setelah solat Isya, Zain dan Zahra masuk ke bilik masing-masing. Zain dengan kerjanya, Zahra juga dengan ketja sekolahnya. Itulah jadi rutin harian mereka.

Peraturan Zain buat Zahra sentiasa terpampang di dinding bilik Zahra.

RULES FOR ZAHRA ZAIN

1. Must sleep before 22:00 PM

2. Gadgets are only on the weekend

3. No eating in room

4. Finish your schoolwork before bed

5. Brush your teeth before and after sleep

6. Wake up before 6:15 A.M

.
.
.

Subuh menjelang, Zain bangun terlebih dahulu untuk menyiapkan bekal makanan Zahra dan sarapan pagi mereka.

Menu sarapan mereka setiap hari adalah roti bakar disapu butter, telur separuh masak, daging goreng serta ditaburkan lada hitam diatasnya.

Dari dapur, Zain mendengar Zahra menuruni anak tangga.

"Good morning, Ara...", kata Zain sambil meletakkan bekas makanan kedalam beg bekal Zahra.

"Morning, Daddy... Hari ni apa menu brunch Ara ?", tanya Zahra mencapai beg bekalnya dari tangan Zain.

"Hari ni daddy bekalkan black grape, mashed potato with black pepper sauce and teriyaki chicken. For dessert, Daddy letak yogurt.", jawab Zain. Zahra mengangguk dan terus duduk dihadapan TV sementara menunggu Zain bersiap untuk ke kerja.

Selang 15 minit, Zain turun ke bawah dan mereka terus keluar rumah.

---

"Okay, study smart !", kata Zain pada Zahrah yang turun dari pintu. Hari ini giliran Fina yang menjaga pagar.

Berlalunya kereta Zain, Fina menjemput Zahra masuk.

"Assalamualaikum, Zahra", ujar Fina menghulur tangan, mengukir senyuman.

"Siapa yang hantar Zahra tadi ?... Ayah ke ?", tanya Fina.

"Ha'ah, itu daddy saya...", kata Zahra sambil menuju ke pintu dapur untuk mengambil wudhuk.

---

Setelah pukul 8:15 AM, Fina mengunci ke semua pintu pagar. Setelah itu, Fina masuk ke dapur.

Kelihatan Mimi, Safiya, Huda dan Yasna berbual.

"Eh, boleh tahan juga ayah si Zahra tu ya ?", ujar Fina.

"Oh tadi ayah dia ke yang hantar ?", tanya Mimi sambil menggoreng mi untuk sarapan pagi pelajar.

"Ya, muka Arab gitu...", katanya lagi.

"Eh, ya... Ayah dia memang ada kacukan Arab... Nama dia pun Zain Atiqullah Bin Asem Dawoud. Rasanya atuk si Zahra tu lah kot keturunan Arab.", ujar Safiya.

"Amboi, ingat nama ayah dengan atuk dia sekali...", ujar Huda.

"Ya lah, akak kan yang ada masa dia daftar hari tu...",

"Oh ya ke... Patutlah si Zahra tu hidung mancung terletak, mata tajam, kulit putih susu...", ujar Yasna pula.

"Aik, kau tak pernah tengok ayah dia ke waktu petang ?", tanya Huda.

"Tak... Ayah si Danial je yang selalu ambil diorang, sebab katanya taman perumahan sebelah menyebelah...", ujar Mimi pula.

"Oh.. patut pun...", serentak Safiya dan Huda berkata. Membuatkan yang lain tertawa.

'Hm, Danial... duduk dekat area Beverly Residence, sebelahnya Millenia Residence, kawasan rumah aku... Maknanya satu taman dengan aku ke ?....', bisik hati Yasna.

.
.
.

Assalamualaikum, Stranger. [DISCONTINUE]Where stories live. Discover now