Bab13

69 3 0
                                    

Yura dipapah Syar.Dia pun bukannya tahu selok belok bangunan Bayang itu.Nasib ada Yura dan yang pastinya bangunan itu kosong tidak berpenghuni.Dia sendiri pelik kenapa keadaan ini berlaku.Mana semua orang pergi?Takkan balik kampung pulak.

Syar menyandarkan Yura di dinding.Dia memulas pintu bilik rawatan itu namun berkunci.Syar memandang Yura lalu menendang pintu.Dengan sekali tendangan,pintu itu terbuka.

Yura dipapah lagi menuju ke dalam bilik rawatan itu.Dia duduk di atas katil itu menunggu Syar mencari peti kecemasan.Tidak lama selepas itu,Syar kembali dengan peti kecemasan di tangan.

Dahi Yura yang benjol dan luka itu dirawat Syar.Luka itu disapu dengan ubat luka dan kepalanya yang benjol itu diletakkan ais yang dia ambil daripada peti ais yang terdapat dalam bilik itu.

Yura terasa melayang-layang.Hantukan itu membuatkan dia pening.Kuat sangat terhantuk agaknya.

Syar...Aku tahu kau dengar apa yang aku cakap ni.kata satu suara di pembesar suara bangunan itu.

Kau terperangkap dalam bayang kau sendiri,Syar.kata suara itu lagi.

Ingat tak masa kau eksiden?Bila kau sedar,Sab dah takde kan?...Sebenarnya aku yang ambil dia lalu sembunyikan dia daripada kau.Aku rasa Sab sangat sesuai dijadikan bahan ujikaji aku.kata suara itu lalu tergelak.

Syar tersentak.Dia menggenggam buku limanya tanda marah.Yura memegang tangan Syar dengan niat mahu menenangkannya.

Kita kena cari dia.kata Syar marah.

Tapi kat mana?soal Yura.

Aku tak tahu tapi aku tahu yang kau boleh tunjuk aku jalan.kata Syar.

Tunjuk kau ke jalan mana?soal Yura lagi.

Bawak aku ke pejabat lelaki tua tu.kata Syar.

Kau yakin ke Encik Park dalangnya?soal Yura lagi.

Kau rasa?!

                              ****

Kau memang bijak,Park.Aku tak sangka.Kau memang sengaja suruh dia letupkan pulau tu kan?Sebab kau taknak pihak berkuasa beri perhatian pada aku tapi dekat pulau tu kan?kata Dato'Johan sambil tergelak besar.

Kau abang aku,takkan aku tak selamatkan kau.Tapi kau kena terima kasih dekat Syar.Sebab dia termasuk dalam perangkap aku.kata Encik Park  lalu juga tergelak.

Dua orang tua ni adik beradik ke?Macam pulak boleh jadi adik beradik.Sorang nama Park,Sorang nama Johan.Kan jauh tu.

Kita bole kongsi hasil perniagaan kita.cadang Dato'Johan.

Good.Tak sia-sia kau duduk dengan papa dekat Malaysia.kata Encik Park.

Dato'Johan merupakan abang kepadanya yang duduk di Malaysia bersama ayahnya kerana ayahnya orang Malaysia dan ibunya berasal daripada Korea Selatan.Maknanya,mereka berdua ini adik beradik kacukan.

Bagasi hitam itu dibuka,di dalamnya tersusun rapi duit kertas bernilai berjuta dolar.

Ini hadiah sebab selamat kan aku.kata Dato'Johan sambil tersenyum.

Encik Park juga tersenyum namun tiba-tiba pintu pejabatnya itu ditendang daripada luar.

Syar mengacu pistol ke arah Encik Park.Yura berada di belakangnya.

Angkat tangan!suruh Syar.

Encik Park dan Dato'Johan menuruti perintah itu.

Kau ingat kau boleh selamatkan semua orang dalam kes ni?kata Encik Park  sambil tersenyum.

Shuhhh!!

Syar menembak tepat ke peha kanan Encik Park membuatkan orang tua itu melutut.

Mana Sab?!tanya Syar.

Aku takkan bagitahu!kata Encik Park.

Shuhh!Shuhh!

Kalini dua tembakan tepat ke arah jantung. Encik Park rebah ke lantai

Dato'Johan mendapatkan adiknya itu.

Park...!!jeritnya.

Beritahu aku dekat mana Sab?!soal Syar marah.

Dato'Johan melihat wajah adiknya itu.Kelihatan Encik Park semakin lemah.Dia bernafas dengan sukar.

Encik Park cuba bercakap tapi percakapannya tersangkut-sangkut lalu Encik Park semakin lemah dan dia menghembuskan nafas yang terakhir di pangkuan abangnya.

Dato'Johan menangis dengan kuat.

Park!Jerit Dato' Johan.Kolar Encik Park digenggam erat Dato'Johan.

Tiba-tiba Yura terasa sayu di hatinya apabila melihat Encik Park mati di hadapannya.

Kenapa aku rasa macam ni?

UPAHAN II:BAYANGWhere stories live. Discover now