>> Jawapan <<

250 29 15
                                    

Malam itu, mereka membuat keputusan untuk tidur secara berdua atau bertiga memandangkan malam itu sejuk. Mon bersama Suga, Hobie bersama Taebu manakala Jebon dan Jimbo pula bersama Jinnie.

Mon dan Suga mengambil keputusan untuk tidur di bawah sebatang pokok. Hobie dan Taebu pula di hujung bangunan manakala Jimbo, Jinnie dan Jebon pula mengambil keputusan untuk tidur di dalam sebuah kotak.

Jinnie baring menelentang di antara Jimbo dan Jebon. "Korang" panggil Jinnie. Jebon dan Jimbo yang hanya memerhati bintang di langit menyahut.

"Taebu tu...Selalu ke macam tu?" soal Jinnie. Jebon dan Jimbo menggeleng. "Tak pun. Taebu tu sebenarnya baik and periang je" balas Jebon. Jimbo mengangguk setuju.

"Yeke?" soal Jinnie.  Jebon dan Jimbo mengangguk, memberi kepastian yang sahih kepada Jinnie. "Sebenarnya, Taebu tu macam kau juga." Jimbo memulakan bicaranya yang tergendala sebentar tadi.

"Dia dibuang. Dan seperti kau, dia berkenalan dengan kitaorang. Dulu , dia pun pakai juga rantai macam kau. Dia pun macam kau. Gedik" kata kata Jimbo membuatkan Jinnie sedikit panas hati.

Kucing berbulu merah jambu itu menjelingnya, geram. Jimbo dan Jebon ketawa serentak. "Tapi entah kenapa, sejak kau datang, dia emo. Moody. Lepastu macam tak terima je kau as kawan dia" kata Jimbo dan dibalas dengan anggukan Jinnie.

"Aku tahu kenapa" Jebon tiba tiba bersuara, meraih perhatian Jinnie dan Jimbo. "Kau tahu? Biar betul?" Jimbo menyoal terkejut. Membulat matanya. Atoto kucing comel.

Jebon mengangguk. "Taebu ada cerita kat aku haritu" katanya. "Ouh. Dia cakap apa?" soal Jimbo. "Dia kata, tuan Jinnie tu sebenarnya tuan lama dia" kata Jebon membuatkan Jinnie tersentak.

"Maksud kau Bon, manusia yang bela Jinnie ni, manusia yang sama yang bela Taebu dulu?" soal Jimbo . "Yup" balas Jebon, mengangguk.

"Tapi, macam mana dia tahu?" soal Jinnie. 

Jebon memandang leher Jinnie, membuatkan Jinnie dan Jimbo turut mengalihkan pandangan ke arah leher kucing parsi itu.

"Rantai tu. Korang tak perasan ke Taebu pun pakai yang sama? Cuma Taebu punya warna perak and Jinnie punya warna emas" kata Jebon.

"Dia kata, disebabkan abang, tuan korang buang dia" kata Jebon membuatkan Jinnie tersentak. Sebab dia ? Sebab dia Taebu dibuang? Tapi, dia sendiri dibuang oleh tuan dia!

"Disebabkan abang, dia terpaksa hidup as kucing jalanan" kata Jebon. Jinnie mula mengalirkan air mata. "Tapi, aku pun kena nasib yang sama dengan dia" lirih Jinnie meluahkan rasa yang terpahat dalam diri.

Jimbo memeluk Jinnie, menenangkan kucing itu. Jebon turut melakukan perkara yang sama. 

"Takpe, kitaorang ada" kata Jimbo.


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 04, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

[OG] Seven Kittens + BTSWhere stories live. Discover now