"Elisa sekarang dah ada pakwe laa"
"Wuuu, Elisa dah maju!"
"Kita bila lagi gais?!"
"Aku off. Lagi sekali cakap pasal ni aku off"
"Okay-okay tak cakap dah"
Aku mencebik. Gambaran Piqah, Ashikin, Aisyah dan Athirah yang tergelak lepas pada skrin handphone aku perhatikan dengan picingan mata. Kata nak vc cakap pasal kerja, kalau aku tahulah korang nak cakap pasal lelaki tu, aku memang takkan accept call Aisyah! Eeeeeeee!
"Ada Cafe ni perlukan pekerja. Serving, cooking. Nak?" pelawa Piqah bagai orang mengantuk disorong bantal! Duit aku pun memang dah kureng ni. Aku segera setuju. Athirah angkat thumbs up, Ashikin angkat jari telunjuk dan ibu jari yang dibengkokkan membentuk O manakala Aisyah mengangguk.
Panggilan terpaksa dihentikan bila Mama memanggil aku untuk menyoal tentang SPM. Aku hulur sijil SPM dengan sengihan di bibir. Leo dalam ribaan diusap lembut.
"Nak hadiah!" Awal-awal lagi aku dah cakap. Tak menyempat Mama dengan Abah nak kata dulu. Daniel di sisi dah angkat kening. Kerja mengangkat kening jelah kau. Aku ketuk dagu memikirkan hadiah yang sesuai sebelum satu idea jahat terhasil. Kedua-dua tangan dirapatkan dan digosok.
"Nak......"
Meleret. Memang meleret. Daniel dan yang lain menanti. Aku tersengih.
"..... kahwin? Boleh?"
"Astaghfirullah" Mama mengucap.
"Ada calon?" Eh eh eh. Abah bagi green light ke tu? Aku lepaskan dekah sampai peha Daniel jadi sasaran. Daniel genggam tangan aku kuat dengan tikaman mata yang tajam. "Sakitlah gila!" jerit dia geram. Tapi ada aku kesah? Hagaga!
Calon ea? Bayangan wajah ciptaan Allah yang sangat lawa itu terlukis dalam fikiran. Dia lawa, serius. Lelaki yang lawa. Hensem tu macam kureng tapi lawa tu sumpah ada!
"Ada lah tu" Eh eh eh dia pula yang melebih. Daniel tersengih bila aku cebikkan bibir.
"Takdelah gurau je. Adik muda lagi. Adik nak buat lesen sampai superbike, violin and basketball? Please please pleaseee" Abah dah start urut pelipis bila mendengar permintaan pertama aku. Alaaaa bukan orang buat pacak pun! Ee!
___________________
Tengah syok-syok aku main kejar-kejar dengan Leo kat dalam rumah, tiba-tiba berbunyi pula loceng. Aku tinjau melalui tingkap. Susuk tubuh beberapa orang lelaki yang menanti di luar membuatkan aku merengus.
"Daniel!" jerit aku. "Kawan kau sampai ni!" Malas nak naik atas, tapi nampaknya kena naik jugak bila Daniel kata kawan-kawan dia nak masuk. Aku berdesup lari masuk dalam bilik dengan Leo-Leo sekali aku angkut. Dan-dan baru nak baring, notification whatsapp yang baru masuk daripada Daniel membuatkan aku menjerit geram.
'Turun bawah sat. Buat air'
Aku baru naik! Tak sampai seminit nak baring! Ingat nak abaikan suruhan Daniel tapi dia pi call aku pula! Aku campak kuat telefon ke atas katil. Lepas geram!
Leceh kau tahu jadi perempuan? Stokingla, tudungla, sweater la, itu ini itu ini eee. Sabar jela. Siap ber-bungkus, aku atur langkah ke dapur. Wajah tak payah cakap, ketat habis. Bengang kena naik turun tangga. Penat tahu tak?!
"Eh eh? Macam kenal je?"
Wajah berubah. Aku pejam mata. Aku gila atau ini realiti? Bibir ukir senyum nipis bila si DIA kini dalam rumah AKU! Jodoh? Kalau jodoh takpe. Kalau fakehope tak nak!
Hati please, stay calm! Iman tolonglah tebal!
"Adik Daniel?" soal dia, cuba mendalami diri aku. Eh, macam tak sesuai je ayat tu? Daniel muncul menghentikan perbualan. Sekaligus, membantu aku untuk menghirup udara dengan betul. Beban apa pula tekan dada aku ni? Beban cinta? Sesak nafas I! Suara tu tolonglah jangan merdu sangat. Merdu ya Allah.
"Patutlah lama sangat kat dapur" Daniel pandang aku dengan ekor mata. Sengihan yang diukir di bibir dia tu memang buat aku rasa lain macam.
"Haziq, Ramadhan depan kau imamkan lagi tak Terawih macam haritu?"
Haziq? Ouch! Nama pun dah hensem eee. Apatah lagi wajahnya. Haziq a.k.a imam muda itu berkerut dahi. Mungkin pelik tiba-tiba Daniel tanya pasal Ramadhan yang lambat lagi. Aku? Macam ada lava kat kaki ni. Tak senang duduk dah.
Daniel, kau jangan memacam gila.
"Bolehlah kalau kau nak"
"Eh bukan aku yang nak. Adalah orang tu dia nak sebab dia kata suara kau merdu"
PAK! PAK! PAK! Dalam hati ni, aku dah hentak kepala aku kat dinding tau. DANIEL TAK GUNA! DANIEL JAHAT!
"Oh, buat apa tunggu Ramadhan depan? Esok lusa pun aku boleh imamkan, cuma kena halalkan dululah"
OMG! DID YOU HEAR THAT?! DID YOUU HEAR THATTTTT?! DID YOU?! DID HE JUST.... OMG. Daniel kemain berdekah dan Haziq a.k.a imam muda tu pula hanya sengih. Aku? Lari naik atas laju nak mati tanpa pandang mana-mana tempat lepas siap buat air. Dengan kawan Daniel yang lain terjenguk-jenguk kepala pandang aku bila aku speed macam superbike. Hamek.
Sumpah aku tahu Daniel nampak muka aku merah. And you know what, aku lari tadi bergema dekahan tawa those boys! TAK GUNAAA!
Hati tolong. Jangan menggila tolong! Ubat penenang, ubat penenang! Tangan dibawa menekup pipi yang bahang. Tak guna. Tak guna. Daniel tak guna.
'..... tapi kena halalkan dululah'
Allahu Rabbi.
YOU ARE READING
Love Sacrifice ✔
ChickLitHIGHEST RANKING: 1st in ChickLit "Jangan tinggalkan saya" "Saya nak ikut awak" Ayat yang sama. Nada yang terselit getaran. Seulas senyuman pernah terukir di dua bibir itu, namun hari demi hari ujian yang datang menimpa membadai mereka.... Akhirnya...