4 : Pegangan

6.1K 473 43
                                    

Ingat lagi yang imam muda tu kata esok lusa pun dia boleh imamkan Cuma kena halal dulu? Masih ingat? Bagus. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab SEKARANG DEPAN AKU NI SATU FAMILY DIA DATANG MERISIK! YA ALLAH!

"Cantik orangnya"

Makcik, terima kasih puji saya tapi pujian tu nampaknya tak mampu nak tenangkan saya! Daniel dah terkekeh gelak bila wajah aku terbakar ibarat udang bakar! Tangan berlari mencari lengan Daniel. Aku tersengih bila keluarga Haziq pejam celikkan mata bila Daniel mengerang sakit. Rasakan ketam aku abang tak guna!

KENAPA TAK CAKAP AWAL-AWAL?! NI MAIN DATANG JE?!

"Kami datang ni berhajat"

Dia mula dah. Ya Allah dia mula dah ya Allah!

"Ingin memetik bunga di taman larangan"

Mamaaaaaa! Janganlah pandang adik macam tu! Bukan adik yang rancang semua ni! Ni kerja anak laki Mama sorang ni! Tak guna! Sekali lagi ketam mencari mangsa namun nampaknya tak dapat ya. Awal-awal lagi Daniel dah genggam tangan aku. Para tetamu kerut dahi tengok aku bergaduh dengan Daniel di hadapan mereka.

"Nakal ea akak ni?"

Ya Allah. Allahu. Allahu. Allahu. Bahang ya Allah bahang!

"Cuma nak tanya, dah berpunya ke?" soal pakcik yang aku yakin ayahnya si Haziq. Tak sempat aku nak jawab, si laki sorang ni laju memintas. EH AKU YANG KENA RISIK, BUKANNYA KAUUU TAK GUNAAAA!

"Dia ni single lagi pakcik. Tak berpunya pasal takut dikecewakan. Lagipun benda baik macam ni, tak elok ditangguhkan. Ye dak?" BARU NAK SOAL AKU?! KAU NI KANNNNNNN!

"Kejap ea?" Aku meminta izin sebelum berlari masuk ke dalam bilik bawah dan mengunci pintu. Oh jangan lupa, aku seret sekali si dalang semua ni.

"WHAT HAVE YOU DONE?!"

Hamek kau. Melantun suara aku punya pendam rasa nak jerit daripada tadi tu. Tapi ada Daniel kesah? Yilek! SIKIT PUN DIA TAK KESAH ARGHHH!

"Takkan tak faham? Lembaplah kau ni. Baca novel cinta laju je. Benda simple macam tu pun tak boleh nak hadam?" Penuh nada selamba dan sikit pun tak bersalah, siap dengan pakej peluk tubuh lagi. Nasib baik abang, kalau adik lama kena pijak. Kecik besar kecik besar ni aku pandang.

"Aku fahamlah! Fahimtu! But tell me why?!"

"Lah haritu nak sangat kahwin kan?"

"DANIEL ARIFF!"

Tersentak sebelum tersengih. Aku mengurut kepala yang mulai pening. Terlalu banyak benda mengejut, otak aku tak boleh tahan semua ini. Daniel datang merapat sebelum melabuhkan punggung sebelah aku yang kepenatan.

"Aku kenal Haziq tu. Dia orang yang baik. Sesuai untuk kau. Sorang ustaz, sorang ustazah haaa kan cun tu? Aku yakin dia mampu bahagiakan kaulah dik" kata Daniel cuba memujuk aku yang mula nak merajuk. Sampai hati tau dia tak bagitahu aku langsung. Kalau ya pun nak buat surprise jangan sampai macam ni. Kejam tahu tak?

"Adik pun suka kat dia kan? Susah tau nak cari lelaki pandai taranum. Ni dah ada tak baik tolak rezeki" Lagi dan lagi bila aku berdiam diri. Kepala dipanggung dengan tangan. Serabut.

"Mana ada orang kahwin muda. Aku 18 pun tak masuk lagi. Darah panas, Tahu jelah darah panas ni macam mana nanti" Aku meluah. Bukan tak nak tapi takut. Bukan boleh buat main kahwin kahwin ni.

"Percaya cakap aku dik, aku tahu dia boleh bahagiakan kau" Aku mengurut pelipis. Kata-kata Daniel terkadang buat aku okay, tapi bila fikirkan risiko yang aku akan tanggung nanti, hampir rentung jugalah fikirkan masak-masak.

Love Sacrifice ✔Where stories live. Discover now