Sekali lagi, aku tahu ada sebab Allah gerakkan kaki aku ke sini. Hamparan tasik yang sunyi sepi menjadi hiasan pandangan seketika. Aku mencabut helmet dari kepala sebelum mata kembali jatuh pada sepohon pokok yang menggamit memori.
Hampir aku tiba, sebelum kaki aku terpasak pada tanah. Susuk tubuh yang sedang berehat di bawah pokok itu sungguh menyentakkan jantung aku. Dia pun ada kat sini? Darah berderau, nafas mula sesak.
Orang kata kalau jodoh takkan ke mana, Elisa. Kau larilah sorang selatan sorang utara sekalipun, kalau telah ditakdirkan faham-faham jelah.
Kelopak matanya yang tertutup membuatkan aku mengetap gigi. Fikiran terarah ke satu perkara, mata aku jatuh pada beg sandang di bahu. Jari mula gatal.
Tak salahkan kalau satu lukisan?
Setapak demi setapak, aku menjengket menghampirinya. Agak jauh tapi takdelah mana. Punyalah perlahan aku keluarkan pensel daripada beg, punyalah tak nak dia terjaga peh.
Demi sekeping lukisan.
Siapa suruh lawa sangat? Eeee.
Mata pensel mula berlari atas kertas. Melakar dan terus melakar. Secepat yang mungkin. Kertas diletak atas tangan, mengelakkan tapak tangan yang hitam mencacatkan segalanya.
Sesekali kepala diangkat dan sesekali itulah sengihan aku terukir. Aku tak boleh, dia ni lawa sangat. Tidur pun lawa, jaga pun lawa. Dia tak hensem, tapi dia lawa. Bulu mata dia... eh? Cakap macam pernah teliti muka anak teruna orang je Elisa? Astaghfirullah.
Pape pun pinjamlah ea mam ( imam ) sekeping gambar kau! #mohonhalalkan
Hampir siap, aku ketuk batang pensel pada dagu. Mana lagi aku nak touch up agaknya? Angkat wajah untuk membandingkan lukisan dengan realiti sebelum segalanya terasa terhenti.
Darah berderau.
Allahuakhbar.
"Pardon me?"
"Errr....."
Kelu. Lidah terkelu. Bagaikan dipotong sehingga aku tidak dapat bersuara. Tak dapat nak bela diri yang terang lagi bersuluh salah!
Dia dah terjaga! Ah sudah mati aku!
Dia di sana mengangkat kening. Mengangkat dengan wajah meminta penjelasan. Tapi ada saya jelaskan? Eh kau tak ke nampak badan aku dah menggigil ni?!
Bergerak mata dia jatuh pada sketch book di genggaman aku sebelum ke arah alat tulis yang berselerak, wajah aku kembali ditenung.
Dan sesungguhnya, tenaga aku bagaikan disentak keluar sehabisnya, sehilang-sehilangnya, mungkin di angka kosong sehinggakan aku langsung tidak bergerak sewaktu dia berdiri dan menghampiri. Yes, meng-hampir-i!
"Curi-curi lukis?" soalnya. Aku berusaha menyorok lukisan tersebut namun pantasnya dia mampu mengalahkan aku yang sedia lemah. Gila tak lemah? Aku lukis gambar anak orang senyap-senyap! Kalau dia marah macam mana?!
Sketch book diangkat tinggi bila aku cuba merampas. Aku kepal penumbuk dengan gigi diketap. Tak guna. Dia tinggi, yes. Sekian terima kasihlah ea. Bukan aku tak boleh nak lompat tarik ke apa, cuma aku fikir dia ni imam muda je. Orang beriman haih. Tak pepasal aku kena ceramah kang.
Seketika, dia kembali membongkok. Mata bergerak mengekori gerak jarinya yang mencapai pensel sebelum dibawa mencoret sesuatu. Mencoret dan sesekali menjatuhkan pandangan pada wajah gelisah aku. Dia tersengih, sketch book dihulur kembali.
YOU ARE READING
Love Sacrifice ✔
Romanzi rosa / ChickLitHIGHEST RANKING: 1st in ChickLit "Jangan tinggalkan saya" "Saya nak ikut awak" Ayat yang sama. Nada yang terselit getaran. Seulas senyuman pernah terukir di dua bibir itu, namun hari demi hari ujian yang datang menimpa membadai mereka.... Akhirnya...