satu

808 20 5
                                    

Aku terkejut apabila lengan aku ditarik oleh seseorang ke arah belakang bangunan sekolah. Dah lah dekat sini sunyi. Aku mengerutkan dahi apabila melihat wajah orang yang menarik lengan aku. Segera aku menarik kembali lengan aku. Tak tahu ke haram?

" Kenapa awak tarik tangan saya? " aku segera bertanya tidak puas hati.

" Aku nak kau kahwin dengan aku. " nafas aku tersekat. Gila! Kenapa aku kena kahwin dengan dia ni? Tak nak!

" Lawak apa yang awak buat ni? Tahu tak yang lawak awak ni tak kelakar. " aku bersuara tak puas hati.

" Muka aku ni ada ciri-ciri tengah buat lawak ke? " okey. Muka dia serius. Tapi kenapa aku?

" Kenapa pulak saya kena kahwin dengan awak? Kita tak pernah rapat dan tak pernah bertegur. Kenapa kena kahwin tiba-tiba? " aku bertanya dengan nada yang dikawal. Nak marah nanti ada orang terdengar. Tengah bincang pasal kahwin kot.

" Suka hati aku lah nak pilih siapa pun jadi isteri aku, yang penting kau kena setuju kahwin dengan aku. Simple. " simple? Haha. Sangat simple.

" Kita masih sekolah lagi lah. Mana boleh kahwin. Lagipun saya nak SPM tahun ni. " aku memberi alasan lagi. Taknak lah kahwin muda. Melepas aku nak kahwin dengan Ji Chang Wook 💔

" Aku dah sembilan belas. Kau dah tujuh belas. Dalam undang-undang Malaysia, lelaki boleh kahwin umur lapan belas dan perempuan boleh kahwin waktu umur enam belas. So, tak ada apa yang salah. " ya Allah! Ada je jawapan dia ni lah. Eii! Geramnya aku!

" Tak nak! Saya nak belajar lah. Tak ada masa nak kahwin ni. " okey, aku pun ada jawapan aku sendiri. Huh!

" Aku tak mintak benda yang susah pun. Aku just mintak kau setuju kahwin dengan aku. Itu je. Senang kan? " makin lama aku tengok lelaki depan ni besar kecik, besar kecik je tau.

" Tak nak. Saya tak setuju. " aku masih dengan pendirian aku. Siapa nak kahwin dengan orang yang tak kenal tiba-tiba?

" Setuju jelah. Bukan susah pun. " apa yang tak susahnya? Ini masa depan aku. Kau tak faham.

" Tak naklah. Susah sangat ke nak faham. Saya tak kenal awak. Saya tak tahu baik buruk awak. Saya tak cintakan awak. " dada aku berombak menahan amarah. Sabar Hana sabar.

" Kau boleh kenal aku, tahu baik buruk aku, cintakan aku, lepas kita kahwin. " selambanya kau cakap. Eii rasa macam nak tumbuk je muka dia ni lah!

" Habistu, kenapa awak nak kahwin dengan saya? Sebab awak cintakan saya? Macam tu? "

" Tak. Aku tak cintakan kau. Aku ada sebab aku sendiri. Kau just setuju je. " okey Hana. Kau dipergunakan. Bagus!

" Awak gunakan saya? Saya tak akan setuju. Dah lah saya nak balik kelas. " aku berjalan untuk meninggalkan lelaki itu sendirian. Namun langkah aku terhenti apabila satu ayat keluar daripada mulut lelaki itu.

" Kau tak setuju dan rahsia kau akan sampai dekat ibu ayah kau. " aku memusingkan kembali badan aku memandang lelaki itu.

" Apa maksud awak? Rahsia apa? " aku bertanya dengan berani.

" Tak ada masa nak kahwin konon. Habistu kau ada masa lah nak bercinta? Siap ponteng sekolah lagi. Kalau rahsia tu sampai dekat pengetahuan ibu ayah kau, apa perasaan diorang? " aku terkedu. Mana dia tahu? No! Dia teka je.

" Apa yang awak merepek ni? Dah lah. Saya tak ada masa nak layan awak. " sekali lagi langkah aku terhenti dengan ayat dia.

" Kau jangan terkejut bila balik nanti parents kau berubah perangai. " damn! Tak guna! Jadi dia memang tahu lah. Ish!

" Apa masalah awak sebenarnya ni?! " aku mula tak tahan sabar. Apa motif? Dah lah nak gunakan aku. Fikir aku barang?

" Tak ada masalah apa-apa pun. Just, aku nak kau setuju and masalah kau akan selesai. " dia sengaja menekan perkatan ' masalah kau ' tu. Makin lama aku tengok dia ni dah macam punch bag. Nak je aku tumbuk muka dia ni!

" Awak tak fikir ke ibu ayah saya akan pelik kalau tiba-tiba je saya nak kahwin? Ada awak fikirkan tu? Tolonglah jangan jadi selfish. " melihat muka dia yang tenang tu buat aku rasa nak lempang je.

" Tak. Parents kau tak akan pelik. " dengan yakin dia menjawab.

" Mana awak tahu ibu ayah saya tak pelik? " aku masih dengan nada tak puas hati.

" Aku rasa aku tak payah jawab kot soalan kau tu. So, kiranya kau setuju lah ni? " sebelah keningnya diangkat.

" Saya tak cakap pun saya setuju. Awak fikir kahwin ni main-main ke? " aku menyilangkan tangan di dada.

" Aku tak pernah fikir pun kahwin ni main-main. Aku serius. Pilih sama ada kahwin dengan aku atau rahsia kau terbongkar. " dia mengangkat dua jarinya.

" Dua-dua saya tak nak. " aku memalingkan wajah ke arah lain.

" Okey. Kalau kau tak nak. Rahsia kau terbongkar. " tak adil! Mana boleh macam ni! Tadi dia yang cakap pilih. Aku tak nak dua-dua.

" Okey fine! Saya setuju. And please. Keep my secret. Dah. Saya nak balik kelas. " aku dapat tangkap senyuman sinis di bibir dia. Tak guna! Suka lah tu sebab menang! Ish!

>>

" Assalamualaikum. " aku melangkah masuk ke dalam rumah.

" Waalaikumsalam. Ouh! Hana dah balik. Mari duduk sini. " aku hanya menurut apabila dipanggil oleh ibu.

" Kenalkan. Inilah Hana. Hana ni Puan Suraya dan Encik Kamarul " aku mencium tangan Puan Suraya dan melemparkan senyuman kepada Encik Kamarul. Aku mengambil tempat di antara ibu dengan ayah. Ayah tak kerja?

" Hana, Puan Suraya dengan Encik Kamarul datang ni ada hajat. " aku menunjukkan riak teruja. Wah. Kak Dila dah nak kahwin. Tahniah.

" Alah ruginya Kak Dila tak ada. Orang mana ibu? " orang-orang tua disitu semua tergelak mendengar kata-kata aku. Apa? Betullah kan aku tanya?

" Bukan Kak Dila, tapi Hana. " mata aku terkebil-kebil mendengar penjelasan ibu. Apa pulak kali ni? Asal semua orang nak cakap pasal kahwin hari ni?

" Aunty dengan uncle ni mama dengan papa Arif. Arif Heikal. " nafas aku seakan terhenti. Cepatnya.

" Hana kenalkan? Satu sekolah dengan Hana. Sekarang ni dia upper form six. " aku hanya menganggukkan kepala setelah aku kembali bernafas dengan tenang. Pagi tadi dia baru ajak aku kahwin. Petang ni tiba-tiba parents dia datang rumah merisik. Masalahnya, aku baru balik sekolah tahu tak?

" So, how Hana? "

" Ha? " aku seakan-akan baru sedar daripada mengelamun. Tak dengar apa yang ibu cakap tadi.

" Hana setuju? " Puan Suraya pula bertanya kepada aku.

" Up to you, ibu, ayah. Kalau ibu ayah setuju, Hana ikut je. " ibu dengan ayah seakan-akan tak percaya dengan kata-kata aku. Yelah. Selama ni kan aku selalu main-main. Macam mana nak buat ibu, ayah. Hana terpaksa. Terpaksa tipu ibu ayah.

" Hana serius ke? Ni pasal masa depan Hana. Hana pun masih muda. Sangat muda. " aku hanya tersenyum nipis sebelum menyambung kata-kata aku.

" Kalau ni lah yang terbaik untuk Hana, apa salahnya. Kalau ibu ayah restu. Semuanya okey. " aku bersuara tenang sedangkan dalam hati aku ni dah membuak-buak menahan marah.

" Hana ke ni? " aku memandang ibu yang memegang wajah aku.

" Ni Hana lah ibu. " ye aku sendiri terkejut aku akan cakap macam tu. Matang. Tu bukan sifat aku. Takkan sebab nak kahwin aku jadi matang kot.

" Hana naik dulu lah ibu, ayah. Mintak diri Puan Suraya.... " kata-kata aku mati apabila Puan Suraya memotong.

" No. Panggil mama dengan papa je. Tak perlu formal. " aku hanya menganggukkan kepala.

" Mintak diri Pu- salah. Mama, papa. " aku segera berjalan ke arah tangga dan menuju ke bilik tidur aku. Pintu bilik aku tutup.

Aku bersandar pada pintu bilik. Air mata aku mula mengalir. Bukan sedih, tapi marah. Marah sebab kena kahwin umur muda macam ni. Lepas SPM pun belum! Rasa macam nak bunuh diri je! Bencinya!

Tbc.

Unexpected MarriageWhere stories live. Discover now