Dua minggu? Memang bukan masa yang lama. Sekejap je dah dua minggu. Pejam celik, pejam celik dah dua minggu.
WEYY! YA ALLAH! ESOK AKU KAHWIN! ESOK AKU JADI ISTERI ARIF!
Okey. Aku rasa macam nak lari rumah je. Stressnya! Apa aku nak buat ni? Nak redha ke? Okey Hana. Jangan buat kerja gila. Jangan malukan ibu ayah.
Krekk
Ni bunyi pintu okey. Aku memandang ke arah pintu bilik apabila seseorang menolak pintu bilik aku dari luar. Aku melemparkan senyuman nipis kepada Kak Dila.
" Kenapa muka Hana cemberut je ni? " aku memandang Kak Dila yang mengambil tempat di atas katil di sebelah aku.
" Mana ada apa-apa kak. " aku menafikan.
" Pengantin tak boleh buat muka macam ni. Nanti esok tak ada seri. Kalau suami Hana cari lain, padan muka. " biarlah dia carik lain. Ada aku kesah ke? Sekejap. Betul ke aku tak kesah nanti? Eii Hana!
" Suami Hana setia lah. " hahahahaha. Bila masa aku jadi baik backup dak Arif ni? Geli aku.
" Eleh. Akak tak sangka tau Hana kahwin dulu sebelum akak. " kak, Hana pun tak terfikir nak kahwin dulu sebelum akak.
" Hana tak suka langkah bendul ni. Sepatutnya akak yang kahwin dulu sebelum Hana. " Kak Dila menyentuh bahu aku. Dia tersenyum.
" Jodoh Hana sampai dulu sebelum akak. Takpelah. Nanti akak dapat hadiah. " Kak Dila mengangkat kedua belah keningnya. Eh akak ni.
" Eii akak ni. Nanti akak mintak lah sendiri dekat Arif. Duit dia. Bukan duit Hana. " aku dengan Kak Dila sama-sama tergelak. Aku memeluk erat tubuh Kak Dila. Lepasni tak ada dah nak gaduh dengan Kak Dila. Rindunya nanti.
" Hana are you okey? " Kak Dila mengusap belakang badan aku. Jujur. Aku tenang sikit bila Kak Dila buat macam ni.
Aku melepaskan pelukan dan memandang tepat anak mata Kak Dila. Kakak. I will miss you.
" Hana okeylah akak. Don't worry. " aku mengusap lengan Kak Dila. Aku memandang wajah Kak Dila. Bila aku nak pakai tudung macam Kak Dila?
Kami serentak memandang ke arah pintu apabila lagi sekali pintu tu berbunyi. Bila ayah nak letak minyak dekat pintu ni? Bising.
" Amboi. Hang pikir, hang kahwin esok hang boleh lepak-lepak dalam bilik ni? Mai turun pakai inai. Mak hang daripada tadi duk berletiaq cari hang. " ni Kak Qasyaf. Orang utgaha. Ni pun salah seorang klon ibu. Kalau dah membebel, serupa mak nenek!
" Kak Qas ni. Sabarlah. Baru nak buat drama air mata dengan Kak Dila. " aku berdiri dan berjalan merapati Kak Qasyaf.
" Ewah-ewah. Dah takda masa nak buat drama-drama hang ni. Dah lah drama tak laku. Tak ada producer nak. Kesian hang Hana. " dia punya mengutuk aku, kaw-kaw babe.
" Tapi Hana ada orang nak tau. " okey aku main-main je. Yelah. Kak Dila dengan Kak Qasyaf kan lagi tua dari aku. Tapi diorang tak kahwin lagi. Aku ni ha, gatal sangat ke nak kahwin awal?
" Lupa nak tanya. Hang tak buat majlis bersanding ka Hana? " wow soalan. Terkedu saya mendengar.
" Tak kak. Tak ada masa. Hana busy nak study. Bakal suami Hana pun tengah study sekarang ni. Tunggu Hana lepas SPM nanti lah baru bersanding. Alah kak. Bersanding bukannya wajib pun. " hahahaha. Bagus Hana. Kau kalau bagi jawapan memang nombor satu. Okey. Chill. Kitorang still dekat bilik lagi ni.
" Bagus jugak kalau gitu. Tak adalah nak ganggu hang study ye dok? " aku hanya tersenyum. Kak. Hana nak bersanding. Kahwin pun sekali je kak. Tapi bukan dengan dia dan bukan sekarang waktunya.
" Bakal suami Hana umur berapa? " soalan Kak Dila nak buat aku tergelak weyh dengar." Nineteen. " membulat mata Kak Dila dengan Kak Qasyaf. Lek kak lek. Janganlah sampai terkeluar biji mata tu.
" Hang biar betul Hana? " eh eh. Aku tak ada masa nak buat lawak sekarang. Aku tengah stress nak kahwin ni.
" Betullah ni. "
" Jadi suami Hana tu sebaya dengan kitorang lah ni? " aku menganggukkan kepala mendengar soalan Kak Dila.
" Okeylah tu. Tak adalah suami hang tu tua sangat. " memang lah tak tua kak. Masalahnya sekarang, terlalu muda untuk kahwin.
" Jomlah turun. Ibu bising pulak nanti. "
" Haa jomlah turun. " okey kali ni tak sembang. Aku, Kak Dila dengan Kak Qasyaf mula melangkah keluar daripada bilik aku dan turun daripada tangga.
Aku melihat ruang tamu yang telah berubah tiga ratus enam puluh darjah. Nikah pon dah buat macam nak jemput perdana menteri bertandang rumah le. Bukan main meriah lagi.
" Haa baru turun Hana. Ni pakai inai cepat. Tak sempat nak pakai inai nanti. " baru turun dah kene bebel dengan ibu. Ibu ni pun satu. Nak tegur jangan depan makcik-makcik semua. Malu lah.
" Ibu. Tak payah pakai inai tak boleh ke? " aku memang tak suka pakai inai. Rimas. Kuku jernih macam ni lagi lawa.
" Hana ni. Macam tak nak kahwin je. Pakai jelah inai tu. " memang tak nak pun ibu.
" Ibu ni. Apa cakap macam tu. Iyelah Hana pakai lah. " nak tak nak aku gerak jugak pergi dekat mak lang aku. Dia lah yang paling pro bab pakai inai. Inai dia mesti merah lah. Tak pernah tak merah.
Aku duduk di hadapan mak lang dan mak lang mula memakaikan inai dijari aku. Aku memandang anak-anak makcik pakcik aku main lari-lari dekat ruang tamu rumah banglo ayah. Kalau jatuh padan muka.
" Hana phone kau berbunyi. " aku memandang Naurah yang baru turun daripada tangga. Naurah ni sepupu aku.
" Siapa call? " aku bertanya kepada Naurah. Dia menunjukkan barisan giginya. Dah kenapa tersengih macam tu?
" Your future husband. " cis. Patutlah tersengih. Tak guna Naurah. Dia melekapkan telefon Samsung S8 ke telinga aku.
" Assalamualaikum. " aku memulakan perbualan.
" Waalaikumsalam. Buat apa? " Arif bersuara di talian.
" Tengah pakai inai. Kenapa call? " aku kembali ke topik yang sebenar. Kenapa dia perlu telefon aku padahal esok dah nak nikah. Jumpa jugak nanti.
" Nak call kau pun tak boleh ke? " eh eh jawapan. Annoyingnya.
" Tak cakap pun tak boleh. Esok kan kita jumpa jugak. " Naurah dah tersenyum. Dah kenapa kau? Jeles cakap tak dapat call pakwe.
" Saja je. Nak tahu kau sihat ke tak. Nanti tiba-tiba pengsan pulak waktu nikah. " aku hampir tergelak mendengar jawapan Arif. Whatthe?
" Awak ingat ni drama ke pengsan waktu nikah? Saya sihat jelah. " kali ini Arif yang gelak. Dah kenapa pulak dia ni gelak-gelak? Kena sampuk ke?
" Mana tahu. Kau kan drama queen. " peh. Mulut Arif ni memang layak untuk dicili-cili.
" Eii. Mana ada. Baru kenal berapa minggu dah tuduh-tuduh pulak. Tak tahu apa-apa diam jelah. " aku mengawal suara. Tak nak lah nampak sangat yang aku tengah kahwin paksa sekarang ni depan sedara-mara dengan makcik pakcik aku.
Aku dapat menangkap senyuman daripada makcik pakcik aku yang sudah berusia. Ye ye aku tahu aku dengan Arif ni sweet. Tak payah cakap.
" Jangan marah. Kang terkejut aku tengok muka kau berkedut time nikah esok. " kelakarnya Arif ni. Tolonglah. Sejak bila Arif ni belajar buat lawak?
" Baguslah. Tak yah kahwin. " aku jawab selamba. Mak lang dah mula tersengih-sengih. Mak lang ni bukan gurau manja tapi ni kenyataan yang Hana memang tak nak kahwin sekarang.
" Ehh kau ni. Bab ni kau cepat eh. Tak de. Kita kena kahwin jugak. Kau jangan buat hal tau Hana. Dahlah. Aku nak tidur. Kau pun jangan lupa tidur awal. Bye sayang. " Arif mematikan talian tanpa sempat aku bersuara.
Sengaja je nak tempah penampar dengan aku si Arif ni. Eii sabar jelah. Okey Hana rileks. Kau tak payah layan sangat Arif tu. Buat bodoh je.
Tbc.
YOU ARE READING
Unexpected Marriage
Teen Fictionapa kau rasa bila kau kena kahwin paksa masa kau masih lagi layak bergelar ' budak-budak baru nak up ' ?