enam

736 18 7
                                    

Aku mengenakan baju kurung putih dan shawl dikepala. Ibu cakap waktu nikah ni waktu yang baik, suci so kena hormat. Dan sebab tulah aku pakai shawl.

Okey aku tak nak buat cerita ni klise so sekarang aku dah duduk atas bantal yang memang khas untuk pengantin. Biasanya dalam drama lelaki tunggu perempuan tapi tak dalam realiti hidup aku. Sekarang ni aku yang tunggu Arif. Mana dia ni? Nak kahwin ke tak? Kalau tak nak aku nak pergi lepak dekat atas ni.

" Rileks Hana. Jangan nervous. " ibu mengusap belakang badan aku. Wait? Ibu, Hana tak nervous lansung.

" Rombongan pengantin lelaki dah sampai. " ya ya. Tahniah untuk diri sendiri kejap lagi akan diijabkabulkan dengan lelaki yang baru kenal beberapa minggu.

Aku memandang Arif yang baru masuk ke dalam rumah banglo ayah dan duduk di atas bantal di hadapan ayah. Not bad lah. Dia nampak handsome jugak pakai baju melayu dan bersongkok.

" Kita mulakan lah ye? " pakcik, makcik aku dan Arif menganggukkan kepala menandakan bersetuju dengan cadangan ayah. Tangan ayah dan Arif mula berjabat.
" Muhammad Arif Heikal bin Kamarul Hisham. "

" Saya. "

" Aku nikahkan dikau dengan puteriku Hana Nabylah binti Roslan dengan mas kahwinnya tiga ratus ringgit tunai. "

" Aku terima nikahnya Hana Nabylah binti Roslan dengan mas kahwinnya tiga ratus ringgit tunai. "

Ayah memandang ke arah pakcik-pakcik aku meminta kepastian. Dan mereka hanya menganggukkan kepala. Ouh wow. Sekali lafaz aku dah jadi isteri Arif yang sah. Hebat kan Arif? Aku syak dia praktis hari-hari dekat rumah. Lol.

Selesai je baca doa Arif datang menghampiri aku. Kotak cincin dihulurkan kepada Arif. Ye cincin yang aku beli dengan Arif tempoh hari. Arif menarik tangan kiri aku dan menyarungkan cincin pada jari manis aku. Aku turut melakukan perkara yang sama. Tangan sasa Arif aku tarik dan aku cium. First time aku sentuh Arif. Macam kena kejutan elektrik. Memang macam ni ke rasa bila sentuh suami sendiri? Tak. Aku tanya je. Jangan kecam okey.

" Harini aku nak tengok kau senyum je. " Arif berbisik di telinga aku. Tak cukup ke senyuman aku selama ni? Okeylah. Aku ikutkan je. Aku menarik senyuman seikhlas mungkin.

" Okey duduk rapat sikit. " aku memandang ke arah cameraman yang mengarahkan aku dengan Arif duduk rapat-rapat. Dahi aku berkerut. Sejak bila ibu dengan ayah tempah cameraman ni?

Arif merapati aku. Aku pulak kaku macam batu. Dah kenapa aku ni?

" Okey. One, two.. "

Klik!

" Okey nice. Hm bride? " aku memandang cameraman tadi kembali.

" Senyum sikit. " aku tersentak mendengar arahan cameraman. Kejap. Aku dah berangan sampai mana tadi? Arif memandang ke arah aku. Sekali lagi dia merapatkan bibirnya pada telinga aku.

" Where's your beautiful smile? I want to look it. " aku memusingkan kepala untuk memandang Arif. Aku menahan nafas apabila wajah aku dengan dia hanya beberapa sentimeter. Okey serius. Aku terkejut gila!

" Ehem! Agak-agaklah. Ada budak underage ni. " aku segera memandang ke arah orang yang menegur aku dengan Arif. Mulalah kedengaran gelak tawa keluarga aku dengan Arif di ruang tamu rumah.

Eh Naurah ni! Mintak kaki betul! Sukalah tu kenakan aku.

" Okey. Lagi sekali. Senyum. " aku tak tahulah kenapa aku jadi kaku depan kamera harini. Huaa. Taknak gambar buruk.

Aku cuba untuk tersenyum seperti biasa. Tanpa angin atau pokok bergoyang, tiba-tiba je Arif menarik dagu aku memandang ke arahnya. Terkebil-kebil mata aku memandang dia. Tak semena-mena kedua belah pipi comel aku dia tarik sehingga menampakkan senyuman.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 19, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Unexpected MarriageWhere stories live. Discover now