Aku menoleh kepala aku ke kiri dan kanan mencari kelibat Encik Kamarul dengan isteri our should I call my future parents in law? Dah balik kot. Daripada tadi aku duduk dalam bilik, sekarang ni baru keluar. Aku melihat jam pada dinding. Patutlah, dah pukul tujuh empat puluh lima.
" Ibu. Nak tanya boleh? " aku segera memeluk lengan ibu yang sedang menonton televisyen. Ayah? Pergi surau kot.
" Tanya apa? " ibu lansung tak pandang wajah aku. Eii sampai hati buat anak sendiri macam ni. Tv is more important then her daughter?
" Ibu ada nombor Arif? " ibu segera memandang wajah aku apabila aku habis bertanya. Salah ke soalan aku tanya tadi? Em em.
" Amboi. Gatal eh. Tadi mama papa dia datang tak nak tanya. Jadi Hana memang suka Arif lah? " aku melepaskan pelukan pada tangan ibu dan duduk tegak. Gila soalan ibu ni. Kenal Arif pon macam tu je. Baru pagi tadi bertegur. Itu pon terpaksa okey.
" Mana ada Hana suka dia. Hana cuma nak tanya dia je. Hana mana ada nombor dia. " aku menjawab jujur. Memang tak lah tiba-tiba aku nak suka dekat lelaki tu. Tegur kat sekolah pun tak pernah apatah lagi nak suka. Memang lah dia tu handsome, tapi ada lagi handsome daripada dia. Bagi aku dia biasa je.
" Hana nak tanya apa? " adui ibu ni. Macam paparazi lah. Mana boleh bagitahu. Ofcourse secret. Tapi apa nak jawab dekat ibu ni?
" Ha Hana nak tanya dia kenapa tiba-tiba merisik Hana. Dia suka Hana ke? Ibu macam tak kenal anak ibu ni. Curiousity everywhere. " ecehh. Padahal Arif dah cakap yang dia tak suka kau pon Hana.
" Manalah ibu ada nombor Arif. Nombor mama dia ibu adalah. Nak? " aku segera menggeleng. Ish. Tak nak lah. Tak pasal-pasal mama dia fikir aku ni tak sabar nak kahwin dengan anak lelaki dia.
" Tak nak lah. Takpelah ibu. " aku kembali memeluk lengan ibu dan meletakkan kepala aku di bahu ibu. Aku kan anak last. Mestilah manja.
" Tak nak nombor mother in law ke? " membulat mata aku. Hish ibu ni. Nampak macam ibu yang lebih excited bila aku nak kahwin ni.
" Ibu ni. Belum tentu kan kitorang ni kahwin. Mana tahu masa nikah nanti, Hana... "
" Ha Hana apa? Jangan menggatal nak lari eh. Tadi cakap okey je. Hana bukannya boleh percaya sangat. " aku memandang wajah ibu dengan pandangan yang tak percaya. Ibu ni terlebih tengok drama ni. Drama melayu betul. Klise.
" Apa ibu ni. Ni mesti ibu terpengaruh drama. Tulah ayah dah tak kasi ibu tengok drama tapi ibu nak tengok jugak. Hana tak terfikir pun nak lari masa nikah nanti. Maksud Hana, mana tahu masa nikah nanti, Hana punya ajal sampai dulu. " aku nampak riak wajah ibu berubah. Adui ibu ni. Takkan nak nangis pulak. Sebak lah Hana macam ni ibu.
" Hana, janganlah cakap macam tu. Insha Allah jodoh Hana sampai dulu. Ibu teringin sangat nak tengok semua anak ibu kahwin depan mata ibu. " aku memeluk tubuh ibu. Haish. Rasa sedih pulak tiba-tiba malam ni.
" Insha Allah. Ibu doakan yang baik-baik tau. " ibu menganggukkan kepala. Aku melepaskan pelukan. Wajah ibu aku tenung. Pandang muka ibu ayah kan dapat pahala.
" Hana naik dulu lah ibu. Nak sambung study. " aku menunjukkan barisan gigi kepada ibu. Ibu turut tersengih macam aku. Mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.
" Jangan tidur lambat sangat. Esok sekolah. " ibu memesan. Aku tidur lambat? Bukan Hana lah kalau tidur lambat ni. Hana selalu tidur awal eh. Makan, tidur is life!
" Ye ibu jangan risau. " aku mencium tangan ibu. Memang dah jadi kebiasaan kalau aku nak study atau nak tidur memang akan salam tangan ibu dengan ayah. Kalau meninggal waktu tidur sekurang-kurangnya dapat mintak maaf, dapat redha ibu dengan ayah. Tapi ibu je yang ada sekarang so salam ibu jelah.
YOU ARE READING
Unexpected Marriage
Teen Fictionapa kau rasa bila kau kena kahwin paksa masa kau masih lagi layak bergelar ' budak-budak baru nak up ' ?