Jus epal disedut sedikit. Inilah melayu. Susah nak pegang pada janji. Sabar jelah. Aku mula rasa bosan. Telefon Samsung S8 dikeluarkan daripada sling bag. Rambut yang aku biarkan terlepas tadi aku tolak kebelakang. Ye. Aku freehair.
Aku mengangkat kepala apabila kerusi di hadapan aku ditarik oleh seseorang. Aku kembali memandang skrin telefon. Dah lah lambat. Boleh pulak dia senyum-senyum dekat aku. Annoying tahu tak?
" Hey! " aku terjerit kecil apabila dengan muka tak bersalah dia menarik telefon aku. Apa ni main tarik-tarik? Dah lambat buat lah cara lambat.
" How dare you ignore me? " aku memutarkan bebolah mata.
" Bagi lah balik telefon saya. " aku meminta kembali telefon aku. Menyakitkan hati betullah mamat ni.
" Kata nak say something. So, aku tak rasa kita perlukan telefon untuk cakap something right? " aku mengeluh. Ish dia ni. Ada je jawapan yang dia nak cakap.
" Saya ada syarat. Disebabkan saya setuju kahwin dengan awak, saya nak awak terima syarat saya. " aku memulakan bicara. Malas nak cakap pasal telefon lagi.
" Go on. " dia memberikan aku ruang lagi untuk bercakap. Wah. Susah nak tengok Arif bagi orang lain cakap. Selalunya mesti nak mencelah lah, tak setuju lah, apalah.
" First, saya tak nak majlis apa-apa. Cukup nikah je. Tak perlu panggil ramai orang. Panggil family terdekat dengan jiran sebelah rumah je. " aku mengemukakan syarat pertama aku. Fuh ayat. Cukup sastera.
" Why? Serius kau tak nak? Aku tak kesah. Aku ikut kau. " aku menganggukkan kepala.
" Saya tak nak orang tahu yang kita dah kahwin. Awak nak ke tengok saya ni kena kerumun dengan peminat-peminat awak tu? Kita bersanding jelah lepas saya habis sekolah. Nanti apa orang cakap. Saya ni gatal sangat nak kahwin lah, apalah. " kali ini Arif menganggukkan kepalanya.
" Second. Saya tak suka orang kongkong hidup saya, arahkan macam-macam untuk saya. So dekat sini, saya nak cakap awak tak boleh halang saya kalau saya nak keluar dengan kawan-kawan saya. " aku nampak senyuman sinis di bibir Arif.
" Yang tu aku tak boleh nak make sure. " aku meletakkan tangan di atas meja tanda marah. Apa ni!
" Kenapa pulak? Awak kena jugak setuju. Saya tak kira. " aku mula nak naik angin tapi suara aku masih dikawal. Ingat Hana. Public.
" Aku tak akan halang kalau kau nak keluar dengan kawan-kawan kau tak kesah lah siapa pun but not Daniel. Aku tak akan izinkan. " dia pulak yang bagi syarat. Eii sakitnya hati.
" Kenapa? Kan saya cakap awak kena setuju. Awak kena izinkan jugak saya keluar dengan Daniel. "
" Aku husband kau. Aku memang tak akan halang apa kau nak buat tapi aku tak akan izinkan kalau orang tu Daniel. Please Hana. Aku tak mintak lebih. " aku diam. Belum jadi suami lagi dah macam ni, kalau dah jadi suami nanti macam mana? Okey fine! Aku tak nak jadi isteri derhaka.
" Third. Saya nak bilik kita asing-asing. " aku nampak senyuman kemenangan di bibir dia.
" Yang tu pun aku tak boleh nak make sure. " asal aku rasa macam lain macam. Ish pervert.
" Kenapa? "
" Lepas kahwin, kita duduk dengan mama and papa. Habistu takkan nak mintak mama bilik lain. Nanti mama dengan papa peliklah. Kau ni pun. " adui. Lupa lah.
" Yelah. Apa-apa jelah. Tapi awak kena tahu yang saya tak pandai masak. Masak benda yang simple saya tahulah. Saya dah bagitahu awal-awal ni. Nasib awaklah dapat isteri tak pandai masak macam saya. " aku memang suka cakap straight to the point. Buat apa nak cover bagai. Nanti dia tahu jugak.
YOU ARE READING
Unexpected Marriage
Teen Fictionapa kau rasa bila kau kena kahwin paksa masa kau masih lagi layak bergelar ' budak-budak baru nak up ' ?