“BALIK-BALIK terus monyok aje ni dah kenapa, kak?” tanya Shasha pelik. Keluar dari bilik, kakak serumahnya tengah lepak di sofa dengan uniform masih belum bertukar. Sah, balik kerja tadi belum mandi lagi. Haila, bawa balik kuman bermacam-macam boleh lepak melepek kat sofa macam ni. Shasha geleng kepala.“Haihhh..” Edlin mengeluh. Belakang tangan sudah berada di atas dahinya. Lagak berfikir nampaknya seperti terlalu berat.
“Dah kenapa?” ulang Shasha, muka sikit lagi nak stress. Stress menengok muka kakak serumahnya lawa sikit dari ayam penyet.
“Sha.. akak dengan anaest tu.. dah declare dah tadi!” Edlin bangun terus mengadap Shasha dengan wajah bersungguh. Tangan diletakkan di atas tangan Shasha lalu digenggam kemas. Mata kelip-kelip!
“Eh, iye ke? Dah declare kekasih encik doktor ke? Waa.. bagus la macam tu, tahniah kak! Tahniah!” Shasha gembira betul mendengar kata-kata kakak serumahnya. Tidak sia-sia dia berikan strategi bengong tempohari. Tetapi, kenapa kakak serumahnya mendung semacam sepatutnya gembiralah!
“Tapi kak, kenapa nak monyok pula?”
“Declare sebagai kawan la..” mulut dicebik frust, tangan Shasha dialihkan ke tepi. Muka terus layu selayu-layunya.
“Hah?”
“Serius, dia tak boleh lupakan kawan akak yang koma tu. Sedihnya..” Edlin melepek lagi di sofa.
“Ohhh..” Shasha kelu. Selalunya Shasha banyak idea bengong tetapi bila bab macam ni Shasha jadi mati akal untuk mencari jalan. Siapalah dia bila berkaitan dengan cinta sepenuh hati, bila berkaitan dengan cinta seikhlas hati.
“Jadi, akak nak give up?” tanya Shasha turut tumpang bersedih. Dia dapat memahami perasaan kakak serumahnya. Sedihnya..
“Dah nak kawan, kawan sajalah. Nanti tolong cari kakak hang ni marka segaq-segaq naa..” Edlin sengih sedih. Apa lagi? Teruskan hidup seperti biasa, anggap saja lelaki itu hanya sekadar watak tempelan, orang yang lalu-lintas di dalam hidupnya. Tutup buku!
“Nak segaq lagu mana kak aihh?” Shasha cuba hiburkan hati kakak serumahnya. Gelak tetapi ada pahitnya.
“Koman-koman lagu Hisyam Hamid pun jadi la..” Edlin sengih sehingga sepet matanya. Namun begitu, biarpun dia cuba melupakan, lelaki itu sudah membuatkan dia jatuh cinta. Perasaan halus lagi berseni itu telah merasuk ke dalam jantung kalbunya. Bukan mudah nak mengusir perasaan itu tetapi dia akan cuba sekuat hatinya.
“Huiihh.. tak menahan.. tu laki oghang.. jangan buat pasal kak!” Shasha tergelak lagi. Tetapi, Shasha sangat kasihan dengan kakak serumahnya. Kalau sudah jodoh bak kata Ustaz Mohd Kazim Elias. Karang akan diajak kakak serumahnya itu menonton siaran ustaz itu, semoga kurang sikit perasaan sedihnya itu.
PASHA masuk ke dalam bilik isterinya berada, Adelia masih juga begitu. Setiap hari melihat pemandangan yang sama membuatkan Pasha rasa dia tidak sanggup melihatnya lagi. Sampai ke satu tahap, Pasha ingin saja menjerit dan meraung semahunya di situ, biar, jika ada orang mengatakan dia gila sekali pun Pasha tidak kisah. Pasha tidak sanggup lagi menahan perasaan yang ditahan-tahan sehingga ke hari ini, Pasha ingin melepaskan segalanya. Menjerit kuat-kuat, biar satu dunia tahu dia sangat-sangat menyesalinya.
Ya, dia mengaku dia adalah suami yang sangat jahat, teruk dan kejam. Dia tak perlukan kemaafan, dia hanya ingin isterinya sedar kembali. Hanya itu..
Pasha menggenggam jari jemari isterinya, dikucup berkali-kali. Air mata yang menitis dibiarkan saja walaupun jatuh ke tangan isterinya. Kulit halus Adelia basah dengan air mata penyesalan Pasha lalu menyerap ke tisu-tisu dan seterusnya ke salur-salur darah. Kimia yang dibawa dari hati seorang suami yang penuh penyesalan mula bersatu dengan jiwa yang terlantar kosong. Roh yang berlegar seperti tertarik menghampiri jasad. Dengan kuasa Allah..
YOU ARE READING
PEMILIK HATI ENCIK DOKTOR
RomanceProduct Description TAJUK : PEMILIK HATI ENCIK DOKTOR PENULIS : WAN ROHAYU NO ISBN : 978-967-0657-75-2 BLURB Siapalah yang tak nak jadi kekasih encik doktor? Dengan karisma dan paras rupa Dr Irfan, sudah pasti ramai perempuan yang tergila-gila, meng...