Sepuluh

6.5K 334 2
                                    

2 minggu lagi, trial FEfA akan bermula. Jadi, mereka mula giat belajar.

Tapi, tugas sebagai Kp dan Qp tidak dilupakan. Jam menunjukkan 3.30 petang. Sudah 1 jam waktu habis sekolah berlalu. Kp dan Qp masih berada di bilik displin, sedang bermesyuarat sesama sendiri.

"Rasanya sampai sini je kita punya perbincangan. Ada apa2 nak tambah?" Amir memandang seisi ruang. Marsha menangkat tangan.

"Act, mama suruh kita bincang tentang anniversary Airis yang ke-15." Marsha berkata.

"Yes. Hampir terlupa. Benda tu kita bincang esok. Isyraff kumpulkan semua Badan Tertinggi Pengawas dan kesemua SLB esok. Selepas perhimpunan. Kumpul dekat sini." Isyraff mengangguk tanda faham. Mereka semua bersurai.

Marsha mengemas barangnya.

"Marsha, lepas ni nak pegi mana?" Amir bertanya.

"Hmm..makan. Kenapa?"

"Jom ikut aku. Dating." Amir memandang reaksi Marsha dingin.

"X nak lah." Seraya itu. Amir segera merampas beg Marsha dan keluar dari situ.

"Yaa!!" Marsha menjerit. Amir tau yang ajakan dia akan ditolak. Jadi terpaksa dia gunakan taktik kotor. Marsha segera berlari dan mendepakan tangannya di hadapan Amir.

"Kenapa kau? Nak aq peluk ke? Aq ok je." Amir tersengih.

"Pale otak kau. Aku tak nak date dengan kaulah." Marsha membuat muka. Dia ada urusan dengan sepupunya dan Qhairyl.

"Tak silap aku..aku tak de bagi kau pilihan. So, kau kene ikut aku jugak. Don't worry. Ada satu tempat menarik yang aku nak kau pergi. You gonna love it." Amir mengenyitkan matanya. Dia menuju ke keretanya dan berlalu pergi.

***

Cafe&Book Layia

"Wah..." Marsha terpegun. Tak pernah lagi dia melihat sebuah cafe dan library disatukan. Terdapat dua bahagian kedainya. Di hadapan adalah sebuah cafe biasa. Dan disebelahnya mempunyai mini library sambil menghadap pemandangan perumahan.

"Aku tau kau mesti suka tempat ni. Jom order. Pastu kita study." Marsha mengangguk. Terus lupa tentang dia punya agenda tadi.

***

Kring Kring

Marsha:Hello..

Amyrul:Marsha...kau pegi mana? Kau kat mana sekarang? Kenapa kau belum balik lagi?

Marsha:Slow2 dee...aku ok je. Aku dengan Amir dekat cafe ni. Tengah study untuk FEfA.

Amyrul:What!? Kau sanggup tinggalkan aku sorang2 kat rumah yang tak de makanan untuk pergi dating. What the hell!

Marsha:Gediklah kau. Kan rumah aku ade bahan masak. Pegilah masak. Nanti nak kahwin macam mana kalau isteri tak de.

Amyrul:Awal lagi lah nak fikir pasal kahwin. Lagipun..bahan kat umah kau aku dah habiskan tadi. Baru masak. Licin terus peti ais kau. Heheh

Marsha:... What!!!! Kau..haish. Siap kau.

Amyrul:Aku memang dah siap nak gi latihan futsal. Nanti balik jangan lupa beli barang dapur tau. Bye bye.

Talian dimatikan.

"Kurang asam boi punye sepupu. Terpaksa aku kene beli barang dapur lagi. Kopak aku bulan ni." Marsha mengemas begnya sambil menyimpan dendam terhadap Amyrul.

"Dah nak balik ke?"Amir bertanya. Terlupa Marsha yang dia bersama Amir.

"Haah. Sorrylah. Mirul cakap barang rumah aku dah habis. Aku kene pegi beli." Marsha berkata.

"Ok lah. Aku teman kau beli bafang dapur. Tak de bantahan. Jom."Macam tau2 je Marsha nak membangkang.

***

Sebuah troli diambil oleh Amir. Dia menolak troli di belakang Marsha. Marsha fokus mengambil beberapa bahagian ayam dan sayur. Bosannya. Menyesal pulak ikut Marsha.

"Marsha..kau pandai masak ape je? Amir bertanya sambil berjalan di sebelah Marsha.

"Macam2. Kenapa?" Marsha berkata sambil melihat deretan sos cili.

"Erm..masakkan aku spageti boleh tak?" Marsha berfikir. Tak salah dia masak untuk Amir.

"Aku nak carbonara dengan extra cheese. Tak yah nak fikir sangat. Apa salahnya masakkan untuk boyfriend kau." Amir senyum menggoda. Marsha cuma menjeling.

"Sejak bila aku setuju?" Marsha menjawab.

"Tak yah tunggu persetujuan pon tak pe. Kalau jodoh tak kemana." Amir menolak troli ke bahagian coklat. Pantang dia melihat coklat yang tersusun.

"Aku nak coklat ni." Marsha menunjukkan bar coklat berjenama Gwer #takwujudponjenamatu

"Tu tak sedaplah. Meletup2. Amik nilah sedap. Ade jelly." Amir menunjukkan coklat jenama Jwerl #niponxwujud.

"Ala. Coklat je pun. Tak yah lah gaduh." Marsha membuat muncung hanger.

"Tak kesahlah jepun ke..korea ke. Yang pasti aku nak coklat ni. Titik. Tak de koma." Mereka bergaduh kecil di bahagian coklat.

"Marsha...." sebuah suara yang memberhentikan perang coklat pertama.

"Haris..." Marsha berkata lirih. Amir menjadi orang ketiga yang orang anggap setan. Haris memandang Amir dan Marsha silih ganti.

"Mana Marsha pergi? Penat Haris cari." Haris cuba meraih tangan Marsha. Namun,ditepis oleh Marsha.

"Kau dah tinggalkan aku kat Turki sorang2. Pastu kau nak balik kat aku. Mana pergi princess kau yang kau puja dulu? Mana?" Marsha berkata tegas. Dia cuba merendahkan suara agar tidak diperhatikan orang.

"Marsha please...i want you back...." Haris berkata lirih sambil ingin memeluk Marsha.

"Go away." Suara Marsha ingin menangis. Dia berlindung di belakang Amir.

"Pls man. Aku nak kau pergi." Amir cuba menghalau lelaki yang dipanggil Haris dengan cara yang terhormat.

"Kau sapa nak halang aku?" Haris berkata geram. Amir memberikan pandangan maut. Haris menggeletar dan terus berlalu. Marsha tau, bila Amir membuat mata maut dia, semua orang akan takut.

"Dah Marsha..kau dah selamat dah." Amir mengusap lembut rambut Marsha. Marsha cuma mengangguk.

***

Amir meletakkan plastik barang di meja island. Marsha mengambil apron. Tapi dihalang oleh Amir.

"Kenapa?" Marsha berkata pelik. Tadi nak suruh dia masak. Ni kenapa nak halang pulak.

"Aku tau mood kau tak baik. Pegi naik atas. Pegi mandi. Tenangkan fikiran kau dulu. Aku takut kalau kau masak dalam mood macam ni,aku jawab FEfA kat hospital.

Marsha menjeling geram. Tapi, betul kata Amir. Dia memang tak de mood lepas jumpa Haris tadi. Apron dibuka dan Marsha naik ke biliknya. Dibiarkan Amir masak.

***

Baju pendek Marsha ditutup dengan cardingan maroon miliknya. Marsha duduk di birai katil. Dia tau Amir tak siap masak lagi. Buktinya, bunyi di dapur macam tengah perang. Marsha mengeluh. Dia mengeluarkan sebuah kotak putih di bawah katil. Dibuka perlahan2.

Cuma ada sebuah album je kat situ. Fikirannya terbawa pada memori 3 tahun lepas.

***

3 tahun lepas;Istanbul

Marsha mengetatkan jaketnya. Suasana sejuk mula hinggap hingga ke tulangnya. Sudah 2 jam dia tunggu Haris kat taman. Tapi, dia belum muncul lagi.

"Sha..." suara Haris mengejutkan lamunan Marsha.

"Haris lamanya...penat Sha tunggu. Sape...."

To Be Countinued

Guys...setelah berkurun lamanya. Akhirnya unnie dapat tulis balik cite after lawan sifat malas unnie. Huhuhu...sorry guys buat yang lama tunggu cite ni. Hope korang enjoy cite ni.

Silent Angel✔Where stories live. Discover now