BAB 3

29 3 1
                                    

"WOI!!Kau nak kitorang mati cepat ke apa hah?!" marah Viola pada Ash yang hanya tersengih macam kerang busuk.

"Sori la...Takde niat pun nak buat korang mati cepat.Tadi aku dengar ada bunyi letupan.Aku ingatkan ada budak bergaduh pakai power, tu yang aku datang sini.Tak tau pulak korang kat sini." terang Ash dengan panjang lebarnya.

"Kitorang cuma berlatih je la.Tak yah risau sangat" balas Mel.

"Okey la kalau camtu.Eh! Dah alang-alang korang ada kat sini aku nak minta maaf bagi pihak kawan-kawan aku.So korang maafkanlah ye? Sebab diorang tu memang takde adab.Time belajar adab tu diorang tido"

"Kitorang maafkan kau je.Cuma KAU sorang je.Kawan kau tu kena datang jumpa kitorang untuk minta maaf.Keputusan aku muktamad" balas Lycia dengan serius.

"Okey.Aku akan pastikan diorang minta maaf kat korang" jawab Ash dengan yakin."By the way , what's your name?"tanya Viola."My name is Ashley but u can call me Ash.Nama kawan aku yang rambut hitam tu namanya Erik Zarith tapi korang boleh dia Erik.Yang rambut merah pulak Louis Nicolas Qartaz tapi korang boleh panggil Louis je.Nama dia memang panjang.So,korang pulak"tanya Ash.

"Bukan kitorang dah intro ke dalam kelas haritu?Takkan tak ingat?" pelik sebab tak sampai seminggu pun diorang sekolah kat situ.Takkan dah lupa.

"Tu Ejen Reika yang into.Aku nak korang sendiri yang perkenalkan diri"desak Ash.

Ting!Ting!Ting!

Telefon Lycia , Viola dan Mel terus berbunyi serentak.

"Sori korang , aku kena pergi.Nak jumpa seseorang la.Jumpa kat dorm nanti.Bye!"ujar Mel lalu meninggalkan rakan-rakaperlahan.Aku pun.Aku kena balik Castellona.Bonda aku sakit.Aku ciao dulu.Jumpa kat dorm!"jerit Viola.

"Sori Ash.Aku pun kena ciao.Nenda aku bising suruh balik.Lain kali la kitorang intro.Bila kawan kau dah ada.Okey la.Aku gerak dulu"jawab Lycia dengan muka poker face dia.Meninggalkan Ash sendirian.

'Haihh.Apalah nasib.Baru je nak kenal dengan diorang.Takpelah , esok boleh.Aku nak kena suruh budak dua ekor tu minta maaf.Kalau tak melepas aku.'Ash mengeluh perlahan.

                     **********

"MEMANG TAK LAH KITORANG NAK MINTA MAAF!!!"jerit Louis dan Erik serentak.'Habis jatuh reputasi aku nanti.'bisik Louis dalam hati.

"Alah korang ni.Takkan dengan perempuan pun nak ego jugak.Tolonglah.Please!"desak Ash.

"TAK NAK!"."Please!"."TAK NAK!!"."Please!!"."NO WAY!!!"."PLEASE!!!"

"Okey!Fine , kau menang . Kitorang minta maaf.Puas hati"."Yeayy!!Sayang korang" ucap Ash sambil memeluk Louis dan Erik.

"Lepaslah!!!Aku bukan gay!!!"jerit mereka berdua.

                   **********

"Asal kau keluar semalan Mel?"tanya Viola."Aku ada hal keluarga.Takleh bagitau orang lain."balas Mel.'Takkan la aku nak bagitau diorang pasal Chris.Memang taklah.Aku cuma tak nak korang terlibat kalau ada apa-apa pergaduhan nanti.Aku minta maaf terpaksa tipu korang' bisik hati Mel."Kau pulak asal?"

"Aku geram giler dengan bonda aku.Kalau rindu cakap je la aku boleh je balik.Ni sampaikan dia tipu aku yang dia sakit.Memanglah aku risau giler takut jadi apa-apa kat dia.Aku sampai je kat istana dia buat surprise party.Memang bengang gile la"geram betul dia dengan Permaisuri Olivia a.k.a bondanya."Kau pulak Lycia?"
Tiada respons.

"Lycia"panggil Viola.

"Lycia!!"panggil Mel.

1..... 2..... 3.....

"LYCIA!!!"jerit mereka serentak.

"Korang ni asal jerit-jerit?!Sakit la telinga aku" marah Lycia.'Boleh pekak aku macam ni.Kesian telinga aku ni.'bisik hati Lycia.

"Sori...Tadi kitorang dah banyak kali panggil kau.Tapi kau tak jawab tu yang kitorang jerit tu.Sori"kata mereka berdua dengan wajah yang comel untuk meminta simpati.

"Asal korang panggil aku?"

"Semalam kan kau keluar , kau pergi mana?"tanya Viola.

"Korang ni memang busybody betul kan?Aku balik Delarose.Nenda kata ada hal penting nak bincang"."Hal apa?"tanya Viola.Terus berubah muka Lycia jadi masam mencuka.

"Nenda suruh aku kahwin dengan pilihan dia"ujar Lycia dengan sayu.Viola dan Mel terkejut.

"Kau biar betul??Seriusly?!"tanya Mel.

"Mula-mula pun aku ingat nenda main-main tapi nenda kata minggu depan aku akan jumpa dia dan keesokan harinya kitorang akan bertunang.Nenda kata dia budak sekolah ni jugak.Jadi aku takdelah kesah sangat cuma pening sikit je.Korang tak yah risau aku okey"jelas Lycia kemudian dia senyum.

"Okeylah kalau macam tu.Oh ye...tadi Ash ada datang cakap yang dia nak jumpa kita esok kat tempat kita selalu berlatih.Kenapa aku tak tau.Lupa nak tanya"Viola menggosok belakang tengkuknya.

"Okey.Pukul berapa?"."Macam biasa"."Okey , set"

               

Alcea Rosea High SchoolWhere stories live. Discover now