Voorwoord

24 1 0
                                    

Het boek dat je nu gaat lezen bevat:
- enkele seksscènes
- mishandeling en een abusive relationship
- drugs 
- grof taalgebruik

Het verhaal:
Het verhaal bestaat grof ingeschat uit twee delen, het eerste deel is geschreven vanuit Aemilia, het tweede deel enerzijds vanuit Aemilia, anderzijds vanuit Vali.

Het is een verhaal over een situatie die je in ons veilige Nederland niet zo snel zult aantreffen. Criminaliteit, drugs en seks spelen een grote rol in het verhaal. Daar tegenover staat een grillige leider van een drugsbende en een kwetsbaar meisje dat door zijn toedoen in een hel leeft.

Aemilia Andrei is haar naam, en in haar verleden heeft ze verkeerde beslissingen gemaakt. Blind van verliefdheid heeft ze zichzelf in een situatie gewerkt waar ze simpelweg niet meer vandaan kan. 
Er gebeuren ingrijpende dingen in hun bende, waar niet iedereen even goed op reageert. Elke dag is anders, soms gaat het goed, soms gaat het helemaal verkeerd. Het is een zwaar leven dat veel mensen voor de rest van hun leven tekent.

Ze wil weg, weg van de ellende. Weg van alle narigheid.
En dan krijgt ze haar gouden kans. 

Het idee:
Vloeit voort uit het verlangen om met een eerder gemaakt personage in een verhaal zonder potentie een ander verhaal te maken. Aemilia bestond al, ik heb alleen haar nationaliteit veranderd.

Waarom Roemenië? 
Ik weet het niet precies, ik denk dat het nummer Dragostea din tei en mijn spontane poging de taal te leren zich hierin hebben uitgemondt.

Het verband tussen Dragostea din tei en dit verhaal zit hem in de eerste regel (Alo, Salut, sunt eu un haiduc.)

Ik ben best trots het idee, het is een sterk verhaal met naar mijn mening de goede personages die echt een deel uitmaken van het hele idee.

Even for the record: Haiduc betekent iets als crimineel, buiten de wet levende, vrijbuiter, balling. Het Engelse woord 'outlaw' geeft een beter beeld. 

Vooraf handige informatie:

Dit boek speelt zich af in Roemenië. Het Oost-Europese Balkanland is een van de armere landen van Europa. Door het regeringsbeleid van de dictator Ceaușescu, die reageerde tot 1989, is er in Roemenië een grote groep kansloze jongeren ontstaan. Deze 'Decreet 770' kinderen zijn kinderen die in arme gezinnen zijn geboren omdat abortus verboden was. Hun ouders waren vaak te arm om voor ze te zorgen en zo zijn ze op straat terechtgekomen. 
Veel van de personages in dit boek zijn kinderen van deze zogenoemde 'Decreet 770' kinderen, maar ook zul je een paar jongeren tegenkomen die wel degelijk uit een goed gezin komen.
Drugs zijn een gigantisch groot probleem in Roemenië, en dan vooral in de hoofdstad Boekarest. Door het hele land is er weinig controle op drugs en zitten kinderen voor hun tiende al aan de heroïne.

Mijn boek speelt af in het noorden van Roemenië, in de stad Cluj-Napoca. Een ethisch gemengde stad, met vooral veel Hongaren. De drugs die er verhandeld wordt is zuiverder en minder gevaarlijk dan in Boekarest, dit omdat er minder drugsbaronnen zitten. 
Het aantal jonge en langdurig verslaafden ligt echter nog steeds hoog, en vaak zijn die samen in bendes die elkaar uitconcurreren. In de buitenwijken is de situatie vaak gespannen en ligt het aantal (winkel)overvallen erg hoog. 

Ook handig om te weten: In Roemenië ben je seksueel meerderjarig op je 15e, en veel mensen beschouwen dat als de leeftijd waarop je volwassen wordt, waar wij onze leeftijdsgrens van 18 voor hebben. 

Hoe ik dit aan ga pakken:
Ik heb hoofdstukken van de 1000-3500 woorden, hoofdstukken langer dan 2500 woorden splits ik op in twee hoofdstukken van ongeveer 1500 woorden.
Dat betekent dus dat het hoofdstuk waar hier op Wattpad '16.' bovenstaat niet hoofdstuk 16 uit het verhaal hoeft te zijn. (Klinkt heel ingewikkeld, maakt niet zo heel veel uit.)
Bovenaan het hoofdstuk staan één of twee regels uit een liedje dat ik bij het hoofdstuk vind passen of wat volgens mij de sfeer brengt. Dit zijn welteverstaan nummers uit mijn muziekgalerij, voornamelijk Bloom 06/Gabry Ponte/Eiffel 65, Selena Gomez, Ellie Goulding en wat willekeurige nummers uit de historie van het Eurovisie Songfestival. 

Ik heb geprobeerd om de hoofdstukken zo helder mogelijk te formuleren en de opmaak ook zo duidelijk mogelijk te houden. Het is echter een boek met veel personages dus af en toe gaat het een beetje krom.

Ik gebruik in dit boek Roemeense woorden en uitdrukkingen, die zal ik verduidelijken door middel van een woordenlijstje bovenaan het hoofdstuk (in dat fotovak) mits Wattpad mij dat niet laat doen. 

Verder:

Zijn er nou dingen waar je heel boos, verdrietig of misschien wel heel blij van wordt: Laat het weten! Je kunt mij een privéberichtje sturen of een mailtje naar:
susannespammeuk@yahoo.nl (ik beloof niet dat ik hem meteen lees)

Ik wil dat je vooral met goedkeuring (en plezier) dit verhaal leest en niet in een hoekje zit te janken omdat ik echt niet kan schrijven. (Mocht dat nu wel zo zijn, laat het dan even weten en dan huil ik mee.)

Met vriendelijke groeten,

Susanne. 

HaiducWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu